Full version: Digitalkamera
Magdalena
Hej!
Jag har blivit så inspirerad av allas fina fotoalbum att jag har blivit oerhört sugen på att dokummentera mina egna odlingsförsök jämte familjehögtider etc. Har tänkt skaffa digitalkamera. Har hitills kollat på hur många megapixlar det är och trott att ju fler desto bättre laugh.gif
Men nu fick jag veta att den optiska zoomen är oerhört viktig unsure.gif
Vad tycker ni? Kan ni dela med er av egna kameraerfarenheter. Jag tänkte på en Olympus Camedia C-720 Super Zoom på 3 Mpixlar, 8x digital zoom. Tillgängligt pris.
Posse
CITAT (Magdalena @ 28-07-2003, 14:04)
Har tänkt skaffa digitalkamera. Har hitills kollat på hur många megapixlar det är och trott att ju fler desto bättre laugh.gif
Men nu fick jag veta  att den optiska zoomen är oerhört viktig  :unsure:
Vad tycker ni? Kan ni dela med er av egna kameraerfarenheter.

Jag skrev visst i annan tråd något om att hysterin med antalet pixlar påminner lite om hästkrafterditon ang fordon. rolleyes.gif
Ska man köra normalt kostar bara överskottet en massa i onödan...

Nöjer man sig med kopior i 10 x 15 storlek tror jag att 1,3 megapixel duger för de flesta... skriver jag som ÄNNU inte köpt någon digitalkamera.

Jag skulle också bra gärna vilja ha optisk zoom men den finessen verkar sluka ström, med mycket kort "stand-by-tid" som resultat, och höga batterikostnader om man inte har laddningsbara.

Den kamera som jag skulle vilja ha skulle också ha en stadig konstruktion, helst av metall, och vara allmänt tålig.
Visserligen finns det många modeller med "skjutdörr" på framsidan, men på baksidan - som väl är ännu ömtåligare - finns inget som helst skydd....
sad.gif
KURT
Det kan vara bra att läsa igenom några tester, inte nödvändigtvis för att få tips om specifika modeller men för att få reda på vilka egenskaper som är viktiga att se upp med. Ex på tester:

http://www.bestintest.net/templates/Produc...p?id=30&kat=123

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/
Hasse_h
Diskussionen om pixlar har dryftats många ggr tidigare, läs gärna här: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f1c2f150e2adf2e

Om man har nytta av optisk zoom beror ju på vad man är ute efter. Vill man t.ex. ta detaljerade närbilder så är optisk zoom bra. Om kameran "bara" har digital zoom så bör man veta att när man zoomar så minskar upplösningen. Kameran "zoomar" s.a.s. inom den tillgängliga upplösningen, alltså blir det färre antal pixlar som ingår i bilden. Om nån förstod vad jag menade...

Men som alltid måste man veta, åtminstone ungefär, vad man ska ha kameran till. Ska kameran klara alla tänkbara motiv, då blir det dyrare, med många pixlar och optisk zoom.
Fialotta
Magdalena...den kameran du tänkte köpa
har jag och jag är mycke nöjd med min och inte farligt dyr heller.
Lättlärd var den...inte minst viktigt i början...jag får väl
upp gradera mig senare med en mer avanserad kamera!
Köpte min från nätet rolleyes.gif
Lycka till wub.gif
Pher
Antar att det är en Olympus Camedia C-720 Ultra Zoom du tittat på? Stod Super Zoom, men det vet jag inte vilken modell det är.

Kameran har 3 *digital zoom och 8 gångers optiskt. 8 gångers zoom på en så pass billig kamera kan naturligtvis inte vara superbra, jag tittade lite på bilder tagna med kameran och tyckte skärpan inte var den bästa om jag jämför med kanske Canons i samma prisklass (fast då får man bara ca 3 gångers optisk zoom å andra sidan), men å andra sidan om den optiska zoomen är väldigt viktig så får man överväga det.
Tror du att du kommer ta de flesta korten på långt avstånd så är det Olympusen som gäller.

Personligen prioriterar jag nog skärpan först och sen den optiska zoomen, den digitala zoomen kan du "strunta" i det går att fixa i ett bildprogram sen. OM du nu skulle vilja ha det.

Antar att du kollat in denna: http://www.cyberphoto.se/olympus/720.php
Där finns några bilder tagna med den, jämför med andra, men allt detta har du kanske redan gjort?
Magdalena
Tack för alla svaren, får läsa in bättre på de tidigare foruminläggen ang pixlar etc. Det är inte lätt det här huh.gif
Ungefär som att välja bästa boräntan och elpriset etc - so many choices so little time!
Jag är ingen proffsfotograf, vill använda min kamera till att ta bl a trädgårdsbilder och visa dem på nätet, inte till printning i första hand. Så då behöver jag inte satsa på någon jättedyr historia. Har en systemkamera sedan tidigare.... smile.gif
Posse
CITAT (Magdalena @ 28-07-2003, 16:26)
Tack för alla svaren, får läsa in bättre på de tidigare foruminläggen ang pixlar etc. Det är inte lätt det här  :huh:

Här kan du läsa lite om Bilders storlek och upplösning rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon