Full version: Söker råd om när
ingrid fuxwall
Har fått tag i frön från;
Forsytia, en tidig sort
Magnolia Kohus
Paeonia suffruticosa

Och nu undrar jag om Ni skulle kunna hjälpa mig med såråd
När jag tittar på den sista och tittar på såråd hittar jag kombinationen M V - K -V och då blir jag ju om möjligt ännu mer förvirrad.
M står för mörker och att fröna ska täckas - det är ok. V för att fröna ska stå i 20 grader minst 8 veckor, också ok. Men så resten;
K = kyla i minst 8 veckor
V = varmt, 20 grader i minst 8 veckor.
Betyder detta att först ska krukan stå inne i värme under 8 veckor, sedan ute i 8 veckor för att sedan flyttas in igen eller???

Glömde! Höstanemon, där är det ludd - hur sår man den?

ingrid som tackar på förhand
Anki V
Det jag kan hjälpa dig med är höstanemonen för den sådde jag i fjol.

Anemone tomentosa ”Rbustissima” Höstanemon, sådd 1 feb. inne, grodd 13/2, skolat ut 2/4 få grodda frön! Står det i mina anteckningar.

Jag täckte inte fröna......jag "sprayade" fast dom med blommsprutan mot såjorden. De blommade första året. yes.gif

/Anki
kerstin z5-6
kopierar Johan Petterson rakt av -det är den enda metod jag vet som funkar på buskpioner

Alltså -så i vitmossa till du har rotgrodd -ställ i kyl -då kommer hjärt bladen

Såtid och tips</b> Jag tror inte att det behövs en kall period för att starta fröerna. Grodden kommer vid värme och att jag sått tidigt har bara berott på att jag inte hade den kunskap som jag har nu. Att förvara fröerna svalt över vintern och sedan så tidigt har fungerat utan problem. Nu vet jag att det går bra att så i september - oktober och sedan spara frösådderna inne till dess att det är tillräckligt kallt i växthuset. Det fungerar ju med egenskördade frön men fröliste- eller köpefrö får nog vänta till februari-mars som vanligt. Att stressa på dessa med en varm och sedan förskjuten kall period förefaller vara lite för mycket merarbete för mig. Antagligen så går det att ha krukor med groddar på tillväxt några extra månader under lysrör. Jag vet i alla fall att det finns Trillium-odlare som kör med tillväxt för fröplantor under 1 och 1/2 år utan vintervila och med gott resultat.
Grodden som bildas delar sig inte till rötter utan en kallperiod så att plocka in ogrodda frön i kylskåpet är nog meningslöst.
Däremot ka grodda frön stå i värme till dess att det passar med kylförvaring. Norman Deno nämner i sin bok att det finns pionarter son tar upp till 4 månader för att bilda grodda frön. Jag brukat tippa ur gruset från mina krukor på hösten för att se hur mycket som grott under sommaren och det förefaller inte plantorna fara illa av. Torra frön tar lite extra tid på sig och det kan gå ett par år innan de visar några livstecken. Väteperoxidbehandling lär påskynda groningsprocessen på äldre frön. Exakt hur denna behandling går till vet jag inte. Likaså rekommenderar en del odlare att fröna ska lakas i hypoklorit innan sådd för att dräpa eventuella mikroorganismer. Ej heller när det gäller detta har jag någon kunskap om detaljer i utförandet.
Postad av: Johan P, 08:42, 3 februari 2006

och
Groning i värme, kallperiod för rotutveckling, sen värme för skottbildning</b>

Nu har jag kollat upp piongroningsmekanismerna med Don Smith.

Han anser att det går till så här för vedartade och intersektionella hybrider: Fröt gror i värme och skickar ut en första rot (send out the radicle);. Det tar upp till 7-8 veckor vid ca + 20 C.
Sedan händer inget hur länge man än väntar! För att växa vidare behöver pionen en kallperiod då roten delas upp (First, a swelling (enlargement); occurs in the root close to the seed case. In time, this swollen area will develop a tiny split);. Det tar upp till 4 månader vid ca + 5 C. Efter kallperioden behövs värme för att pionen ska skjuta ett skott med karaktärsblad. Slutsatsen blir då att pioner gror i värme, behöver en kall viloperiod för att roten ska växa till och sedan ytterligare värme för att skottet ska visa sig. Kyla under fryspunkten torde inte stimulera rotbildning då ingen tillväxt är möjlig vid alltför låg temperatur. Värt att testa: Sådd under hösten och ”groning” vid rumstemperatur under 2 månader (november-december);, placering i kylskåp eller frostfritt växthus resten av vintern 4 månader (januari - april); och sedan varmt igen för skottillväxt(maj- );. Det torde inte vara några problem med eget frö men hur det ska utföras optimalt med frölistefrö som kommer i februari behöver undersökas ...

ingrid fuxwall
Tack för Era svar!!!
Undrar hur man klarade sig innan man hittade till Odla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon