Full version: Tid för lussekatter!
emas
Hej hej

Inte är det väl för tidigt att börja baka lussekatter? Här kommer recept på godingar!

50g jäst
100g smör/margarin
5 dl mjölk
250g kesella (lätt)
1g saffran (=2 påsar)
1 dl socker (1,5 enligt ursprungsreceptet, men jag tycker det räcker med 1dl...)
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
1 ägg

Smula jästen i en bunke.
Värm smör/margarin i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm sedan till 37 grader.
Häll smör/margarin+mjölk över jästen. Låt jästen lösa upp sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker och salt.
Tillsätt det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den är blank och smidig.
Låt jäsa ca 30 min.
Arbeta degen på mjölat bakbord. Gör lussekatter, bollar, stänger, flätor eller den form du önskar smile.gif
Lägg på bakplåtspapper på en plåt.
Låt jäsa 20-30 min.
Pensla med uppvispat ägg (eller vänta tills precis efter de kommer ut ur ugnen).
Grädda i mitten av ugnen - 5-7 min.

Smaka nybakade med ett glas mjölk eller kanske en kopp kaffe smile.gif
Mmmmmm....

Massa adventsmys till er alla!
emma
Lisbeth zon2
Du har glömt russinen och kardemumman.
Ing-Marie i Finnerödja
Jag har redan gjort en sats men hinner säker göra en eller två till innan julen är här. Har samma recept och de blev toppenbra.
Russin använde jag mitt i snurren, men kardemumma och saffran tillsammans blir det bra ? confused.gif Tycker det räcker med saffran för mig.
//Ing-Marie
emas
Visst har jag missat russinen! Men, när brukar ni sätta dit dem? Innan de färdigformade lussekatterna har jäst eller när de jäst och precis ska in i ugnen?

Kardemumma blir jättebra tillsammans med saffran - i alla fall när man bakar bullar med saffransdegen. Sist gjorde jag fyllning med margarin, florsocker och kardemumma. Gott!
Andra tips på fyllning? Har hört att mandelmassa ska vara gott, men har inte provat ...

emma
pimpim
Jag ska testa detta receptet i år, har aldrig bakat lussekatter med kesella. Hur många blir det av receptet?
Mollis
CITAT (emas @ 02-12-2007, 14:01) *
Visst har jag missat russinen! Men, när brukar ni sätta dit dem? Innan de färdigformade lussekatterna har jäst eller när de jäst och precis ska in i ugnen?

Kardemumma blir jättebra tillsammans med saffran - i alla fall när man bakar bullar med saffransdegen. Sist gjorde jag fyllning med margarin, florsocker och kardemumma. Gott!
Andra tips på fyllning? Har hört att mandelmassa ska vara gott, men har inte provat ...

emma

Riven mandelmassa blir supergott att ha i, jag lovar!
När jag har russin i så blandar jag alltid i en del i degvätskan innan jag tillsätter mjölet, om jag gör den vanliga lussekatten så trycker jag dessutom i russin i de färdigjästa bullarna för syns skull.

//Mollis
Ing-Marie i Finnerödja
CITAT (pimpim @ 06-12-2007, 08:18) *
Jag ska testa detta receptet i år, har aldrig bakat lussekatter med kesella. Hur många blir det av receptet?

Pimpim
Beroende på hur stora du gör förståss , men lite mitt i mellan stora så fick jag 35 stycken.

Emas
Jag stoppar dit russinen innan jag penslar dom med ägg när bullarna jäst klart
//Ing-Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon