Full version: Mordbrand
Bettis
Strax utanför Göteborg i ett samhälle som heter Gråbo har det eldats en del, som i går t.ex. Nu bedöms det som mordbrand, då undrar jag hur det kan göra det g.gif Skolan är ju stängd på lördag och söndag det finns ju ingen där. Om det hade varit en vardag när eleverna är där förstår jag att det är mordbrand, men när det är tomt g.gif finns säkert någon här som kan förklara, finns säkert en bra förklaring, men jag får inte riktigt ihop det blush.gif
Floppy
Jag har fått det förklarat så här...
Finns det en risk att det kan finnas folk i närheten även om du just nu inte ser någon...så finns chansen att någon kan vara där...därför kallas det för mordbrand...för chansen att nån kan dö kan finnas...
Tezzla
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mordbrand
Bettis
OK tack för länken, men om jag då tuttar på ett hus i skogen långt från grannar och folket på semester vad är det då g.gif
Tezzla
CITAT (Bettis @ 26-11-2007, 13:57) *
OK tack för länken, men om jag då tuttar på ett hus i skogen långt från grannar och folket på semester vad är det då g.gif

Kan helt klart gå som mordbrand eftersom det: innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom. Mordbrand har alltså inte enbart med brottet mord att göra...
Floppy
CITAT (Bettis @ 26-11-2007, 13:57) *

Det kan ju vara nån ute i skogen och plocka bär el dyl....det vet man ju inte men precis som Tezzla skriver så behöver det ju inte vara enbart mord med i bilden...
Bettis
Tack för svaren, nu har jag nog lite bättre koll på det tummenupp.gif
Floppy
Super... tummenupp.gif
pejori
så fort du tänder på något med berått mod, det kan vara en papperskogr, är det klassat som mordbrand
är det fara för mäniskoliv, är det grov mordbrand
Hannele
CITAT (Bettis @ 26-11-2007, 13:50) *
Skolan är ju stängd på lördag och söndag det finns ju ingen där.

Många skolor har olika aktiviteter på kvällarna och helgerna, möten, jympa, kanske lucia-träning nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon