Hejsan alla ,
Jag har en chili som just nu bär massor med frukt...vilket är kul! Men, min fråga är, går den att övervintra? Jag odlar den i kruka så det är inget problem att ta in den. Fast hur varmt/kallt/ljust vill den ha? Har en vind som förmodligen håller ca 15-16 grader samt även ett vinterbonat uteförråd. Fast i förrådet finns inget fönster men det har jag på vinden... Vad tror ni?
jag har haft en chili som "vanlig" krukväxt inne. Detta kanske inte är idealet men den överlevde vintern på fönsterkarmen.
Ingrid på Västkusten
28-07-2003, 18:09
Alla chilisar är perenenr - 15-16 låter smaskens om dne verlever rött spinn och bladlöss, var extremt noga att den är helt fri ifårn ohyra när dne går på vinterförvaring, använd gärna Provadotabletetr efter absolut sista skörden och innan den går på förvaring.
Hälsar ingrid
Min kompis hade en chili planta som bar frukt. Sedan när det blev vinter tappade den alla bladen. Sedan på våran kom det nya. Jag blev förvånad och glad!
Hej igen och Tack Ingrid,
Hur skall plantas skötas under vilotiden? Skall den klippas ner eller? Hur mycket vatten? Har den samplanterad med citrongräs, gäller samma kriterier för gräset?

//Saga
Ingrid på Västkusten
29-07-2003, 09:25
Todeloo,
Tja - jag har övervintrat dem onedklippta åsså klipepr jag ner dem till våren igen, försöker hålla dem ljust. Står de ute? Det är som att skola ut den på våren fast tvärtom när de skall in :-))
Citrongrset å chilin kan nog nästan övervintras som de är :-))
Jag tänker 'krukväxt' när det gälelr övervitnring, på vårsidan behöver alla ny jord igen :-)
15-16 borde de vara rättså halvvakna i hela vintern, kanske släpper ltie blad, åsså sporadiskt vattnande, inte för mkt, så kommer de nog igång igen i Feb/Mars under en lampa åsså med lite gödning :-)))
Hälsar ingrid