Full version: Eller
Bettis
Varför kan jag inte kopier något och klistra in det i mitt inlägg???? hallååå eller varför kan man inte kopiera in saker????
Piccante
vilken webläsare har du? har märkt att det inte funkar med Firefox på alla sajter när jag vill kopiera och klistra in genom att använda ctrl+c och ctrl+v. forumet är kanske inte anpassat för den du använder
CillaM
Just det problemet kan bero på att hemsidan kan vara gjord som en bild. Är det bilder och texter, så brukar det gå att kopiera rätt av med ctrl+c och sedan klistra in i nästan vilket ordbehandlingsprogram. Men bilder (bilder+text som sedan är sparad som en bild) är det svårare med.

CITAT (Markus_H @ 26-11-2007, 23:01) *
vilken webläsare har du? har märkt att det inte funkar med Firefox på alla sajter när jag vill kopiera och klistra in genom att använda ctrl+c och ctrl+v. forumet är kanske inte anpassat för den du använder

Lisbeth zon2
Andras bilder får man väl egentligen inte klistra?
*Stintan*
Framför allt är det ojust att kopiera direkt från någons sida och klistra in nånstans eftersom det själ utrymme att direktlinka. Man får inte heller använd andras bilder utan tillstånd men det verkar tyvärr inte alla bry sig om.

Att spara ner till sin egen dator kan man däremot göra.
Berith
CITAT (Stintan43 @ 11-12-2007, 10:14) *
Framför allt är det ojust att kopiera direkt från någons sida och klistra in nånstans eftersom det själ utrymme att direktlinka. Man får inte heller använd andras bilder utan tillstånd men det verkar tyvärr inte alla bry sig om.

Att spara ner till sin egen dator kan man däremot göra.

"Man får inte heller använd andras bilder utan tillstånd men det verkar tyvärr inte alla bry sig om. --- Att spara ner till sin egen dator kan man däremot göra."

Att spara ner till sin egen dator är väl lika ojust, om det inte direkt står att man får ta bilderna. nono.gif
CillaM
CITAT (Berith @ 12-12-2007, 06:11) *
"Man får inte heller använd andras bilder utan tillstånd men det verkar tyvärr inte alla bry sig om. --- Att spara ner till sin egen dator kan man däremot göra."

Att spara ner till sin egen dator är väl lika ojust, om det inte direkt står att man får ta bilderna. nono.gif

Dessa moraliska frågor var ju knappast det som det frågades om! Det rör sig om en ren baggis. Som grafiker ville jag svara. Ser man sig omkring, tex. här på Odla ser man bilder överallt, animationer i form av rörliga katter, änglar, hundar osv., dessa är det också någon som skapat och som har copyright på, men hur många av animationerna har hittat en väg hem i form av ersättning till konstnären? Bara frågar va...
Berith
CITAT (CillaM @ 12-12-2007, 06:48) *
Dessa moraliska frågor var ju knappast det som det frågades om! Det rör sig om en ren baggis. Som grafiker ville jag svara. Ser man sig omkring, tex. här på Odla ser man bilder överallt, animationer i form av rörliga katter, änglar, hundar osv., dessa är det också någon som skapat och som har copyright på, men hur många av animationerna har hittat en väg hem i form av ersättning till konstnären? Bara frågar va...

Och jag tänker mej att alla/dom flesta (...?) bilder här på Odla är såna som man får använda gratis. Det finns ju faktiskt såna sidor också. yes.gif
Tezzla
CITAT (Berith @ 12-12-2007, 11:25) *
Och jag tänker mej att alla/dom flesta (...?) bilder här på Odla är såna som man får använda gratis.

Det tror inte jag biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 12-12-2007, 06:11) *

När jag skrev att spara ner till sin egen dator..... menade jag att man ska göra det istället för att direktlänka. T ex om man vill ha rörliga gubbar i inläggen här så ska man inte kopiera direkt från någons sida på nätet utan först ta hem den till sin egen dator.

Visst är det ojust att sno andras bilder och i vissa fall kan man ju fråga. Det är inte så kul att hitta en bild man tagit och kanske lagt ner jobb på på någon annans sida eller på tradera bland blommor till salu.

Folk som har hemsidor med en massa animationer har ju också knyckt dom någonstans i allmänhet och egentligen skulle man väl inte använda dom heller.
Nej det finns egentligen inga såna sidor som det är fritt fram att hämta bilder från men just animationer är nog det som knycks mest.
Berith
CITAT (Stintan43 @ 14-12-2007, 00:55) *
När jag skrev att spara ner till sin egen dator..... menade jag att man ska göra det istället för att direktlänka. T ex om man vill ha rörliga gubbar i inläggen här så ska man inte kopiera direkt från någons sida på nätet utan först ta hem den till sin egen dator.

Visst är det ojust att sno andras bilder och i vissa fall kan man ju fråga. Det är inte så kul att hitta en bild man tagit och kanske lagt ner jobb på på någon annans sida eller på tradera bland blommor till salu.

Folk som har hemsidor med en massa animationer har ju också knyckt dom någonstans i allmänhet och egentligen skulle man väl inte använda dom heller.
Nej det finns egentligen inga såna sidor som det är fritt fram att hämta bilder från men just animationer är nog det som knycks mest.

Men på den här sidan tex får man knycka så mycket man vill. Googlade på "gratis animerade bilder" och den hamnade överst. Iof sej har jag ingen aning om var dom bilderna kommer från, kanske är dom hämtade från sidor som inte är gratis.
Fenja
Det faktum att många stjäl bilder gör det väl inte mer ok? ohmy.gif
Mvh
Fenja
*Stintan*
På den sidan du länkade till Berith finns det ju massor som är hämtat från andra ställen på nätet. Nu vet jag inte hur det är med animationer som läggs ut sådär om det är ok att använda dom egentligen. Jag själv använder mycket sånt fast mest i mail. Men jag har sett på en del hemsidor där det funnits egengjorda animationer så vill dom att man sätter in en länk till sidan man tagit den ifrån om man vill använda animationen eller bilden på exempelvis sin hemsida.

Jag tror nog att skaparna av animationer är medvetna om att folk använder dom hejvilt på nätet när dom lägger ut dom. Det kanske är fritt fram jag vet inte.

Men jag tycker det är skillnad med foton och texter. Kan man inte fråga om lov så ska det iallafall framgå vem upphovsmannen är.

Berith
Joodå, jag tror absolut att det lånas och stjäls hejvilt på dom flesta sidor. Ibland knycker jag också när jag lägger in bilder här, och ibland länkar jag till originalsidan. Det beror lite på ämnet - ju allvarligare det är ju duktigare är jag på att uppge källan, ju flamsigare ämne ju slarvigare blir jag. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon