Full version: Lyckoklöver
Saramaran
Hej! Både jag och en bekant undrar över den där vintervilan som tydligen skall vara sval, torr och mörk.

Jag undrar alltså: när skall man låta den vila och när skall man ta fram dem?
HUR? Skall man klippa ner dem först? Eller låta dem vissna ner själva av torkan i mörkret? Hörde nånstans att det skall vara 5-10 grader och att man kan vattna lite eller inget alls. Kan man packa in krukor i frigolit och ställa på en icke inglasad balkong (i zon 2-3) eller blir det för kallt då?

Hoppas på svar till en glad amatör.

Mvh
Sara
Annica J
Hej Saramaran!

Jag har själv en lyckoklöver som jag fick för flera år sedan utav min svärmor och den brukar jag ställa ner i vårat förråd. Ligger nog mellan 8-15 grader där. (Tror jag i alla fall. aldrig minusgrader). Ställde ner den för en tid sedan i kruka och allt och låter allt vara där tills i vår. Då tar jag upp krukan, välter ur all jord, plockar upp kottarna och lägger dem i ny jord och vattnar sedan som vanligt. Brukar ta upp den i mars ungefär och ställa ner den i okt-nov och den växer så det knakar varje år.

Lycka till!

Annica J
Alexander-VG-zon3
när den ljuset försvinner , övervintra den torrt och svalt . runt +5c +10c . mina har jag ute så efter första frosten tat bladen åker dom in i källaren . i slutet av feb sätter jag dom vartm och ny jord inne . sen ut med dom i mar-maj
jahi
Oj har jag gjort galet kanske för mina kottar ligger i en påse med spån under diskbänken.
Jag e helt grön på knölar men nån sa så i höstas???
Åsa E
Jag låter inte min vila, den står kvar i fönstret över vintern. Men antagligen blir den större och frodigare om den får vila.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jahi @ 27-11-2007, 11:45) *
Oj har jag gjort galet kanske för mina kottar ligger i en påse med spån under diskbänken.
Jag e helt grön på knölar men nån sa så i höstas???

torrt och svalt ,bästa för dom
jahi
CITAT (flaxss @ 27-11-2007, 16:22) *
torrt och svalt ,bästa för dom

De e det ända stället förutom sovrummet o de delar jag med min stora knöl o jag tror han får raptus om det kommer in mer "skit" som han kallar mina väckra växter för. heheh.
Saramaran
OK. Så jag förstår det som att det funkar att lägga dem under diskbänken eller kanske i en garderob som inte har element eller i en källare som håller typ 15 grader också? Jag trodde dessa alternativ var för varma, men så kanske inte är fallet?

Detta är sista frågan (om ni svarar "ja") kring detta. Tack för alla era svar i övrigt. Alltid roligt att läsa hur andra gör...

Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Jag förvarar både svalt och varmt och det brukar funka båda sätten att lagra ifall det är en sån lyckoklöver som får "kottar" i jorden.

Jag har en kruka i förrådet bland fuchsiorna hos mina föräldrar och jag har en kruka inomhus i min lägenhet som står bakom en annan växt så jag inte ser den. Lyckoklövern brukar vissna ner men man kan klippa ner den om man vill. Krukan inomhus får pyttelite vatten ibland ifall det börjar bli supertorrt i krukan pyttelite fukt tror jag bara är bra om man övervintrar inomhus.
svanqvistj
Hej!
Jag tror de tål ganska så olika behandling, har prövat flera olika varianter. Den som gett bäst resultat hittills är denna: jag ställer in krukan i garaget på hösten (mörkt, svalt men med lite fukt i luften) och klipper av allt ovan jord. Sedan får den stå där helt orörd till våren, då jag byter i sär den då ganska torra jordklumpen och planterar om knölarna och tar upp krukan till värme och ljus.

Det har blivit praktfulla exemplar.

Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon