Jag har en bonsaipelagon som jag köpte i våras.
Kvinnan jag köpte den av kallade den så i allafall.
Finns det någon som har en sån eller har hört talasom någon som har lyckats övervintra en sån.
Jag har tumme med gamla vanliga pelargoner men inte stjärnpelargoner o sånt, har nog för mörkt på vintern tror jag o dom vill inte vad jag hört vila lika hårt som vanliga.
Jag hitta min nu i hibiskusdjungen som kämpar på i mitt ljusaste fönster o den ser inte glad ut så nu e jag lite orolig.
Tipps tack!
Jag har övervintrat den både inne och ute i svalt förråd. Den trivdes på båda ställena. Den som övervintrade svalt blommade nästa sommar, inte den andra. Det är ju samma växt som Dr Westerlund, så behandla den likadant :-)
ewa zon 3
27-11-2007, 17:59
Den enda pelargon jag känner till som kallas bonsaipelargon är en vildart som heter Perlargonium cotyledonis. Men det kanske finns fler?
Har en lite planta själv av denna och har min svalt med extrabelysning i vårt uterum nu under vintern.
Det du behöver tänka på nu är att vara sparsam med vattningen och låta den torka upp ordentligt mellan vattningarna.
Hibiskusdjungel låter härligt men tror din bonsaipelargon blir gladare av att få stå så ljust och svalt som möjligt nu under vintern.
Googla på på P. cotyledonis och se om det kan stämma in på din pelargon
/Ewa
Tack för tippsen.
Jag har tyvärr inget ljust svalt ställe i vår lilla lägenhet.
Men det låter som den skulle må bättre i det lite mörkare fönster bland dom andra pelargonierna än där den står nu för det kommer inte att gå.
Min högsta dröm i livet är att få ett enormt söderfönster o ett STORT svalt frostfritt ställe o vinervila dom som behöver.....sen e jag nöjd.
Anki på Öland
28-11-2007, 10:08
Antar det är denna pelargon du menar - har flera namn men såldes som Bontrosai för några år sen när jag köpte min (som f.ö. inte klarade sin första vinter hos mig....)
Anki

Sorry, såg inte det tidigare inlägget om Cotten - den kan det ju också vara ja....
ANki
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-11-2007, 10:37
Jag slängde min för några dagar sedan. Den förgrenade sig och då var den inte längre snygg. I sommras blommade den , med små blommor som inte öppnar sig helt.
Att övervintra var inga problem, hade den på min inglasade balkong.
Elisabeth
Ja det är precis en sån Anki på Öland.
Det låter ju inte lovande med övervintring men jag har ställt in den bland dom andra pellisarna , de e så svalt jag har att erbjuda i allafall.
Kvinnan jag köpte den av sa att det va svårt att ta sticklingar på den så jag e såååå rädd om den.
Nu har jag googlat på bontrosaid o kom in här på prynadsväxter.
Den e ju tydligen strålad på nått vis för att få sitt anorlunda utseende???????
De e inte klokt va man blir lurad hela tiden, jag hoppas att de inte e sant eller nått.
stennie
28-11-2007, 12:04
CITAT (jahi @ 28-11-2007, 11:21)

Nu har jag googlat på bontrosaid o kom in här på prynadsväxter.
Den e ju tydligen strålad på nått vis för att få sitt anorlunda utseende???????
De e inte klokt va man blir lurad hela tiden, jag hoppas att de inte e sant eller nått.
Läs
här, tror mer på denna infon....
Tog en stickling på min i sommras och den ser ut att må bra fortfarande...båda står ute i min lilla vinterträdgård där det som svalast är 5-6 grader!
ewa zon 3
28-11-2007, 16:04
CITAT (stennie @ 28-11-2007, 12:04)

Läs
här, tror mer på denna infon....

Det här var spännande, 'Bontrosai' var en nu bekanskap för mig
/Ewa
Min P.bontrosai blev inte snygg alls och blommade aldrig,tyvärr .
Dr Westerlund däremot blommar alltid då jag vinterförvarar dem svalt .Plus att jag friserar dem på hösten !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.