Truntetorp
27-11-2007, 16:44
Hur vinterförvara ni era icke härdiga näckrosor? Jag tänkte sätta ut min Nelumbo nucifera (Indisk Lotus) till sommaren men hur ska jag förvara den över vintern? Nu är den liten och hanterbar i en höööög vas med pump.
Enklast så ställer du den i en hink med vatten över knölen. "Glöm den" i garaget, källaren eller liknande. Det vill säga mörkt och svalt (+4 - +8) om du har möjlighet. Har du den varmare, vill den nog ha en liten lampa till hjälp, då den inte slutar att växa p.g.a. värmen.
Jag brukar ställa ner krukan i en hink, som jag sedan fyller med fuktig torvmull.
sen glömmer jag hinken i uthuset (0 - 8 grader).
På våren väcker jag den gärna med lite specialgödsel.
Jag fick tips från min trädgårdsmästare att bädda ner vattenväxterna i fuktigt grus där de är övertäckta med någon cm grus. Förvaras så svalt som möjligt men frostfritt.
Har vita och röda näckrosor i ett avsågat vinfat under sommaren. Vintertid står de i vattenfyllda ämbar under lock i en nergrävd brunnsring. Hittills har de klarat sig. (finsk zon 1a).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.