noranettan
Är det någon gallicaälskare eller älskare av gammeldags rosor som inte har Officinalis? Inte bara det att det är en av de äldsta gallicorna i kultur i vårt land, den är vacker, växer trevligt, frisk, doftar gott......och så är det det här med historiens vingslag. Kom förmodligen med munkarna till oss i Norden. Växte i klosterträdgårdarna och användes medicinskt, därav namnet officinalis (flera växter har det i sina namn just av den orsaken) Den som inte har den bör med det snaraste tigga till sig rotskott av någon rosenvän eller knalla iväg och inhandla den på närmaste plantskola. Få plantskolor har den inte i sortimentet. Bilden är tagen en sen junikväll, så den är i kvällsbelysning.

Anette
Anders Roslagen
Har den inte...än. Har inte så många gallicor alls, så din serie gör intryck!
Anna NV Uppsala
Den hör verkligen till de rosor som man kan ha fler av! jag har bara en, men det ska nog åtgärdas...
noranettan
CITAT (Anna NV Uppsala @ 28-11-2007, 23:36) *
Den hör verkligen till de rosor som man kan ha fler av! jag har bara en, men det ska nog åtgärdas...

Den sprider sig mer än lätt med rotskott. Jag brukar ta reda på några i samband med vårstädningen, men nu har jag börjat klämma ner de "lättodlade" uppe vid vägen. Tänker jag ska ha en häck av rosor. Officinalis tror jag inte man kan få för många av. Den är så vacker när den är i full blom.
Blomstersmurfen
Själv försöker jag nästan helt bli av med mina... Sprider sig som bara den, och jag tycker de är tråkiga. blush.gif Om det nu är dem jag har (det var vad förra ägaren sade). confused.gif Kanske tycker jag det för att alla lekplatser hade dessa rosor som inhägnad när jag var liten i ett nybyggt 60-talsområde (taggit värre att avvika från sitt "fängelse" innan våra mödrar såg oss)?

Jag har en kompis som har en helt ny tomt som hon vill ha en roshäck runt, så nu har jag klippt ner helt förra året, och nu har de gamla kommit igen med råge + en massa nya rotskott. Hon kan få hur många hon vill.

Jag som älskar rosor i övrigt! wacko.gif
renate
Jag undrar om det är Officinalis du har blomstersmurfen,det låter mer som Rugosa,har aldrig sett en lekplats omgiven av Officinalis,apotekerrosen.Och så förfärligt med rotskott skuter den väl inte? jag har 2,en köpte jag som Rosa Mundi men det är en Officinalis den med,de står bredvid varandra och några rotskott har jag inte upptäckt.

Apotekerrosen nr1.JPG

Rosa rugosa Hansa

Blomstersmurfen
Letade, men hittade bara denna mycket dåliga bild. Du har säkert rätt i att det är någon annan ros. Har aldrig funderat eftersom förra ägarna sade namnet utan att tveka.

[attachment=10123:DSCN1082.JPG]

Det går väl inte att säga vad det är för någon sort med en så gammal och dålig bild confused.gif
Helenavborg
Rosen på din gamla bild ser ut att ha enkla blommor och då är det den vanliga arten Rosa rugosa. Busken är dessutom för hög för att vara Officinalis som inte blir mycket mer än 1 m.
Jag hör till de få som INTE har Officinalis. Håller med om att den är väldigt vacker, härdig, anspråkslös m.m. men den är så pass vanlig att jag hellre reserverar plats för lite mer sällsynta rosor. Men förr eller senare kommer den kanske in i min trädgård ändå, ett rotskott man får t.ex. kan man ju inte tacka nej till.
*Ulrica*
CITAT (noranettan @ 27-11-2007, 18:56) *
Den som inte har den bör med det snaraste tigga till sig rotskott av någon rosenvän eller knalla iväg och inhandla den på närmaste plantskola. Få plantskolor har den inte i sortimentet.
Tack för alla härliga rosor! Nu börjar jag bli lite nyfiken på rosor... har hittills hållit mej lite ifrån dem för att jag blir lite skrämd av mångfalden. Jag får inte kläm på alla dessa olika sorters rosor och tycker att olika böcker förklarar och benämner lite olika...

Men såna här gallicor kan nog passa bra i min "gammeldags", naturlika bondgårds-trädgård. Skulle vilja ha en häck av tex. denna Officinalis. Finns den i olika färger? Djuprött tex.? Hur många plantor behöver man per meter? Vad kostar en planta på ett ungefär? När ska man plantera dem?

----------------------------
Oj..... crazy.gif kollade på din hemsida nu.... alldeles yr blir jag... för många... olika.... fina.... wacko.gif
noranettan
Det är oerhört kul om jag lyckas få ner fler i rosenträsket!!!! Du har ju en gammal gård, självklart ska du ha Officinalis då. Den finns i de flesta planskolor och kostar okulerad ~120 kr. Har du någon trädgårdsvän som har den på egen rot så kan du säkert få rotskott. På en gammal gård passar ju fler av de käraste rosorna vi har i landet. Alban Maxima (vit bondros) Minette (svearnas ros) kanske du redan har, annars är de också att rekommendera. Officinalis har den färg den har på bilden i den här tråden. Men det finns gamla gallicor att många färger. Kika på gallicor på min hemsida eller kolla på kvällens gallica här. Det är min favoritrosgrupp (strax före pimpinellerna) Klart du ska ha rosor!
*Ulrica*
CITAT (noranettan @ 02-12-2007, 11:00) *
Det är oerhört kul om jag lyckas få ner fler i rosenträsket!!!! Du har ju en gammal gård, självklart ska du ha Officinalis då. Den finns i de flesta planskolor och kostar okulerad ~120 kr. Har du någon trädgårdsvän som har den på egen rot så kan du säkert få rotskott. På en gammal gård passar ju fler av de käraste rosorna vi har i landet. Alban Maxima (vit bondros) Minette (svearnas ros) kanske du redan har, annars är de också att rekommendera. Officinalis har den färg den har på bilden i den här tråden. Men det finns gamla gallicor att många färger. Kika på gallicor på min hemsida eller kolla på kvällens gallica här. Det är min favoritrosgrupp (strax före pimpinellerna) Klart du ska ha rosor!
De enda rosorna vi har tror min sambo heter vresros och nyponros... så på rosfronten finns mycket att önska...

Ska ta tag i detta och läsa lite om rosor tror jag, verkar vara rena djungeln... rosdjungel då alltså... rose.gif
Christina i Taxinge~
Men Ulrica, det måste inte vara en djungel!
Man kan dessvärre själv göra det till en djungel om man tror att man måste kunna en massa...... rolleyes.gif biggrin.gif

Vill du ha en ros på nåt ställe i din trädgård - tänk höjd, tänk bredd, tänk blomfärg, tänk blomningstid, tänk doft - sen frågar du här "vad ska jag köpa för sort?"
Vips får du förslag och sen är det bara att handla och börja gräva! tongue.gif

*Ulrica*
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-12-2007, 12:49) *
Vill du ha en ros på nåt ställe i din trädgård - tänk höjd, tänk bredd, tänk blomfärg, tänk blomningstid, tänk doft - sen frågar du här "vad ska jag köpa för sort?"
JAHAAAAA! tongue.gif
Är det så man gör?! Det ska jag nog klara!

Men... sen ÄR jag en sån knasig tjej som vill ta reda på allt om rosor även om jag bara ska ha några själv....

noranettan
Men... sen ÄR jag en sån knasig tjej som vill ta reda på allt om rosor även om jag bara ska ha några själv....

Fullständigt naturligt! Jag fattar inte varför inte alla människor inser det!
Albarosen Maxima. Doftar så gott, så gott!
Minette, också en albaros. Doftar också himmelskt. Något att börja med.
*Ulrica*
Varför heter de Albarosor? Frågar då jag såklart....

Har slagit upp trädgårdsboken och försöker läsa det lilla om rosor det står där. Parkrosor, klätterrosor, marktäckande och stamrosor. Inga alba eller gallica eller huxifluxi.... blush.gif

Boktips för en nybörjare som vill förstå hur rosdjungeln är organiserad?
Helenavborg
Albarosor är en grupp rosor som till en början hade bara vita blommor. Alba=vit. Senare korsade man in andra rosor så att många sorter fick ljusrosa eller rosa blommor.

En enkel och billig introduktion till rosvärlden är Svenska Rosensällskapets Rosguiden. Den kan du få om du betalar in 60 kr på plusgiro 467 25 42-0. Maila din adress till mig så skickar jag guiden.
Stenis
Har nyss mailat Dig och betalat 60 riksdaler!
Nu hoppas jag också få lite ordning på alla mina "villha" - för det bli fler och fler för varje dag som Ni visar Era fantastiska primadonnor blomma.gif
renate
Ha ha ha jag ser här kommer nya rosvänner gåendes,så trevligt.Välkommen i rossträsket.Alla har börjat med en eller tre rosor.Den första gammaldagsros jag hade är Pimpinellifolia 'Plena' som jag fick ett rotskott från, av min finske granne som tyckte att det måste finnas minst en midsommarros i varje trädgård,jag har måååååånga nu.Sedan rullade det bara på och nu sitter jag i träsket tack vare rosforumet på AOT.
Mia, zon 3
Jag är på väg till Rosensällskapet också, men har inte tagit mig i kragen tillräckligt än... skäms på mig...

Gällande Officinalis så är jag tveksam.... Älskar iofs historiska rosor, men de får vara bra charmerande i övrigt för att jag ska stå ut med den där färgen.... Av den anledningen har jag också svårt för många av rugosorna (men jag vet att det finns både röda, vita och gula varianter som jag mycket väl kan tänka mig).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon