Full version: Bambu.
sqrulan
confused.gif

Det var mycket skrivet i AoT,s tidning,Nr 13.
Om bambu och hur härdig den är!!
Jag undrar om någon i zon 7-8 odlar bambu och hur härdiga ni tycker att dom är?

Har någon frösått sin egen bambu?
Är det lätt?

Vad tror ni om bambu i min zon 7/8?
kerstin z5-6
jag har ännu inte hittat någon bambu helt härdig 4 och uppåt -de blommar generellt var 100 år så frösådd lär inte vara det bästa förökningssättet
De förökar sig via jordstammar- riozomer
sqrulan
thanks.gif
Men då det står "härdighet -30 o.s.v blir man ju fundersam????
Har du sett i Aot,s tidning?Vissa tål 30- grader,vad menar dom?
kerstin z5-6
de flesta klarar kortare perioder med låg temp .. men temp är tyvärr inte svaret på allt zon knäknäck ....
sqrulan
Jag håller med fullständigt.Men varför skriver dom så,vi har ju djup tjäle det fattar ju t.o.m en som inte är
så bra på trädgårdsodling.som jag dunno.gif
Räknas vi inte med i deras konstiga beräkningar om zoner m.m.?
Om en växt klarar -25 enligt dom är det då bara en kort tid utan tjäle?
Vad tänker dom med??? whistling.gif Är vi så ovanliga som odlar här i norr så vi räknas inte?
Ludvig Johansson
Jag läste den där artikeln i AoT och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jättefina bilder och faktatexten var fyllig, men jag är fundersam på vilket land de tänkte på när de gav odlingsdata. Kanske det är england, kanske mellersta Frankrike? Svårt att säga. De största bambustånden i Tyskland är 8 m höga (P. propinqua) så att Phyllostachys nigra skulle bli 12 m i Sverige är jag tveksam till. Odlingsdata inklusive temperaturangivelser och höjder är vad jag kunde se tagna dels för vilt tillstånd (höjd) och härdigheten är fritt översatt från härdighetsangivelser enligt det amerikanska zon systemet USDA, där USDA 5 motsvarar ca -29C (vilket avrundas till -30C). Eftersom USDA bygger på amerikanska klimatet (se många trådar om detta på forumet) med enormt varma långa somrar och korta, snörika, stabila och kalla vintrar tål växter i USA mycket kallare temperaturer än här i Sverige. En (väl) pessimistisk tumregel brukar vara att skifta två USDA zoner vid översättning. USDA 5 i USA, är då USDA 3 i Sverige, dvs växter som tål -30C i USA måste tåla -40C i Sverige. För att lista ut var bambu kan vara härdig skiftar vi åt andra hållet och får att USDA 5 -> ÚSDA 7, dvs -18C. Då hamnar vi i zon 1-2. Förresten temperaturen betyder årslägsta vintertemperatur i snitt per år.

Som Kerstin skrev är det kämpigt att odla bambu i högre zon än 4-5, där 5 är förbehållet de härdigaste arterna i goda lägen och troligtvis (helst) med vinterskydd.

Det är nog möjligt att odla i ännu högre zoner mot en husvägg och med kraftig vintertäckning, eftersom några av bl.a. Fargesia arterna verkligen klarar långvarig och hård vinter.

Jag som bor i zon 3-4 kan odla de flesta av de bambu de skrev i AoT om, men då skyddar jag de flesta av dem och har inte förväntningen att de ska bli stora som granar.
sqrulan
thanks.gif Det var en utförlig beskrivning.Det skulle vara så roligt att odla bambu,det är ju ofta så
att det man inte kan ha det vill man ha! whistling.gif
Ludvig Johansson
Jo jag har själv inga större spärrar mot att pröva på allt möjligt och omöjligt. Om jag vore du skulle jag fröså bambu, och sedan odla dem i kruka som får stå utomhus från tidig vår till sen höst, vinterförvara i utrymme där det inte blir fruktansvärt kallt (men -10C borde gå utan problem). Sedan när plantan vuxit till sig, kan du dela den, och plantera ut en del. Eller om du får flera plantor (sår flera frön naughty.gif ) så kan du sätta ut någon av dem. Fargesia nitida blommar här och där så där borde du kunna få tag på frön. Många engelska fröfirmor har bambufrön, och ofta finns det att köpa på eBay.

Frö från rejält köldtålig bambu gror bättre efter några veckors köldbehandling. Förvara fröna i kylen tills du sår dem. Vissa bambufröer jag sått har inte grott alls, medan andra grott fint. Troligtvis har det att göra med hur färska fröna varit och hur förvarats innan sådd (av leverantören).

/Ludvig
Stella-Polaris
Jag sådde frön jag tagit från en blommande bambu... köldbehandlade icke.. Inte ett strå kom upp. crying.gif
Trädet (ZonV)
Fargesia spathaceus ´Simba´
Bergbambu klarar 4(5) enligt Rydinge plantskola är det bästa jag vet.
Om man chansar med det vanliga zonknäckeriet kanske det går, vindskyddad, upphöjdplantering inblandning med sand och lite småsten kanske det går....den som lever får se!
kerstin z5-6
Min är då stendöd .. köpt där .. men jag kan ha gjort fel sad.gif
sqrulan
Man kan kanske försöka att ha bambu i kruka och som du säger Ludvig övervintra den
på ett kyligt ställe.
Kerstin: hadde du planterat den i marken?Går den inte hos dej som är så duktig så då går det
nog inte så bra för mej heller.Men kruka är ju ett alternativ.

kerstin z5-6
ja -de bambu jag haft ute har varit markplanterade -i kruka går det bra om de får övervintra i lagom temp
Ludvig Johansson
När plantan vuxit till sig kan du dela den och plantera ut en del. Våga vinn! Får jag ödmjukt tillstå att den bambu intresserade kan läsa mer om bambu i min bok "Odla exotiskt i din trädgård". tongue.gif Fast nu bröt jag väl mot nån forumregel?
kompostjord
Om frösådd.
Jag har sått och fått fram flera hundra bambuplantor, en verkligt lönsam och rolig sysselsättning.
Jag kom i kontakt med http://www.bamboosociety.org/ och särskilt då den Engelska delen http://www.bamboosociety.org/gbindex.html
Därifrån fick jag bra information om bla frösådder.

Ledord nr 1 är så NU oavsett årstid, och försök sedan att få plantorna att överleva om det inte skulle råda optimal växtsäsong.
En viktig anledning är att grobarheten avstannar fort och nya fröer är svåra att finna.

Ledord nr2 INTE för fuktigt, de ruttnar eller möglar om det är för fuktigt, detta är viktigt och något som jag verkligen vill att ni skall uppmärksamma.

Ledorr nr 3 , omskola alla småplantor och odla dem i minst 2 sässonger, först då kan man selektera ut de som har variegerade blad, till en början var många av mina plantor variegerade, nu är det bara nån liten enstaka % som fortfarande är variegerad. I det här stadiet selecterar man de plantor som har ett trevligt avvikande växtsätt, kanske har en del ex mindre blad eller smalare, kanske har de en färgnyans som avviker? Dessa plantor behåller man som bambu entusiast, de kan bli nya spännande sorter.

Första vintern var jag orolig över hur de skulle klara sig, jag planterade de små plantorna i olika odlingsubstrat för att inte ha alla ägg i samma korg.
Krukorna placerades i kallbänk och en hel del planterade jag i sandblandad jord direkt i kallbänken, lite begränsat friland :-)
Jag kan inte se att jag förlorat en enda planta, tycks vara tåliga små krabater.
Jo ett exemplar dukade under, en Heteroclada som Ludvig skickat mig, men kanske stog den just där smältvattnet droppade i min kallbänk.

Det finns en trevlig bok om bambu som Hardy Bamboos: Taming the Dragon (Inbunden) av Whittaker, Paul

Där kan man läsa mycket om bambu, även om vi i kalla norden inte kan ha så många av de som presenteras i den boken så finns det massor att studera för den Bambufrälste.

@Kerstin
Jag har erbjudit dig några försöksplantor, skall du inte testa?
kerstin z5-6
Jo , men jag tycker så synd om bambun .. så jag vet inte hur jag ska svara på ditt generösa erbjudande - innocent.gif
kanske kan de klara sig i mitt nya grusområde om de vårplanteras ?
jag påminner dej i vår Tompa smile.gif
wolkenkrabber
Jag har en fargesia "bimbo" i Östersund som jag har odlat i en upphöjd bädd sedan somaren 2005 utan problem, första vintern skyddade jag inte ens mot vårsolen... i våras virade jag in den i en bit tyg... den har mer än femdubblat sin storlek...
[attachment=10086:ros.jpg]
så i år passade jag på att sätta en fargesia "jumbo" på försök med

så ge inte upp i förta taget...
Ludvig Johansson
Jag gillar också "Taming the dragon", mycket kunnig man som hängivit sitt liv åt bambu. Riktigt snygg och massivt med text. Kommer inte ihåg om det stod nåt om fröförökning, men det gör det säkert. En annan bok jag gillar är "The Gardeners Guide to growing Temperate Bamboos" av engelska bambu sällskapets ordförande Michael Bell. Fast taming the dragon är nog strået vassare. De där fröerna från Höör, vet du vad det var för nåt Kompostjord (hmm borde jag skaffa ett coolt alias typ bambu-bosse?). Småplantorna är jättefina med röda stammar. P. aureasulcata 'Aureacaulis' (stavning!)?? Har för mig att du sa P. bissettii någongång men att du inte var säker.
Bambu-Bosse
Lite mystiskt upplevelse (astral) men det kan vara bra att jobba undercover för en zonknäckare!

Håller med föregående inlägg... kompiskram.gif
kompostjord
Ja de där Höör fröerna förbryllar.
Mr Ingram i Engelska bambuföreningen var förbryllad över beskrivningen.
Så pass höga och mörkgröna, nästan svarta stammar, och så härdig i Sverige! men beskrívningarna av Höör plantan går i sär beroende på vem man talade med.

Vi får se vad det blir av det hela, har du sett nån avvikande planta i din sådd Bambu -Bosse?

Jag körde ett par plantor under lysrör i vintras, uj vad de blev stora, den där lite större svarta fyrkantiga plastkrukan som Pioner brukar säljas i blev ordentligt fylld med rötter efter en sommar i kallbänken och lysrörsvintern. Nästa sommar lär de sätta fart.
zhú
Jag hittade precis den här tråden om bambu och kan förstås som gammal och inbiten bambufantast inte motstå möjligheten att diskutera bambu i Sverige. Jag har haft bambu som intresse i 20 år, har runt 25 arter/varieteter i trädgården och har varit medlem i BBS i snart 18 år. Enligt medlemslistan är vi av någon anledning bara två medlemmar från Sverige, båda från Lund lustigt nog.

En intressant sak att diskutera är förstås var i Sverige man kan odla olika bambuarter och varieteter och som redan nämnts i diskussionen så räcker det inte med att titta på klimatzon och angivna grader i köldtålighet. Art och läge, jordmån, näringstillgång vind, luftfuktighet, tillväxtperiodens längd, lägsta vintertemperatur, längd på köldperiod, plantans ålder och status osv är faktorer som påverkar bambuns tillväxt, utseende och överlevnad. Två av de mest irriterande problemen här i Skåne är utan tvekan blåst i allmänhet och torka, inte minst på vintern. Det vore kul om fler runt om i landet kunde dela med sig om sina mödor och framgångar.

En annan intressant sak är (för att inte säga blomningsfenomenet i allmänhet!) den blommande bambun i Höör, är ni säkra på att det inte rör sig om glansbambu (Fargesia nitida) av något slag? Glansbambun blommar sedan 2006 våldsamt i Danmark och Skåne, i trädgården är vår ’Nymphenburg’ på väg in i sitt 2:a blomningsår och ’Anceps’ visar tydliga tecken på att den kommer att blomma nu till våren. Jag har hört från många håll att ”svart bambu” (dvs Phyllostachys nigra) skulle blomma just nu, men alla sådana fall har hittills varit glansbambu – anledningen till förvirringen kan helt enkelt vara att man i Danmark kallar glansbambu for ”den sorte bambus”.

Man skall förstås aldrig säga aldrig, jag skulle gärna titta på Höör-exemplaret, är det någon som vet vem som är den lyckliga ägaren?

Bosse
kompostjord
Hej zhú

Jag måste kolla med ägaren om det är Ok att ge ut hans adress mm.
Så här skrev han om sin bambu.
Zhu du tycks ha helt rätt om det där med svart, vad säger du om att den gav så pass många variegerade avkommor? Låt oss säga 1%
Är det en Phyllostachys grej att vara variegerad?
zhú du kan väl visa oss dina Bambus på nån bild, skulle vara kul att se vilka du odlar.

Höör skrev.........
Den kallades för svartbambu när jag köpte plantan för många år sedan .

Själva bambustängerna är i huvudsak runda (ingen skåra eller platt sida), de längsta var ca 5 meter och 10-12 mm tjocka. det är ca 20-25 cm mellan lederna.
De växande stängerna var ljust gröna, en aning daggiga, medan de avskurna nu har hårdnat och mörknat till ljust nötbrun färg.
Tyvärr skadades mitt kameraminne av stark värme i somras så de bilder jag haft har gått förlorade.
Ludvig Johansson
Min F. nitidas skott är mer eller mindre svarta, dessutom sätter glansbambu inte blad förrän säsong 2 så det är lite av ett signum. Vad lustigt att det dök upp en till Bosse. Fast mitt var taget... Kan bambun vara P nigra boryana? De mogna stammarna är ju brunfläckiga. Kompostjord, du är väl också med i BBS? Rekommenderar ni medlemskap? Här i Skaraborg är kylan och blåsten de två stora bambudödarna. Tyvärr är det roligare att plantera exoter än häckar, så det kommer nog förbli ett problem.
kompostjord
Ja vad skall vi tro om denna Bambu?
Berätta vad ni tror.
Storleken i Höör, rätt stor va?
Jag är inte med i föreningen men fick ändå skänka frö till Mr Ingram :-)
Jag fick frön i inbyte, så jag är nöjd.
Truntetorp
Kompostjord! Jag får inte fram sidorna du tipsade om, är det fel på min uppkoppling eller är det fel adress ? Jag blir så nyfiken på detta med bambu.
kompostjord
Nåt fel på bambusidan
Här kan man se att den borde finnas
http://www.google.se/search?hl=sv&q=ht...ng_en%7Clang_sv
Den kanske är igång snart.
zhú
Eftersom bambun inte tycks ha någon sulcus och bara har en rörtjocklek på 1 cm (trots en imponerande höjd på 5 m) så får vi nog utesluta Phyllostachys. P.n. ’Boryana’ är dessutom som Ludvig säger lätt att känna igen på sina fläckiga rör (se bild) och även om glansbambuns blommande rör blir mycket mörkt brunvioletta så är de aldrig fläckiga.

Vad beträffar brokbladighet så är det nog ganska allmänt förekommande hos fröplantor av bambu, men många dör eller tappar efterhand sin brokighet. Våra unga nitida-plantor uppvisar också någon procent brokighet, ett par var t o m helt vita men dog som väntat så snart frönäringen var slut.

Är man intresserad av bambu tycker jag absolut man skall vara med i BBS, mycket kunskap och många möjligheter till kontakter – tror senaste avgiften var 18£ per år.

Lite bilder från trädgården:

boryana

tsuboi

robusta

maculata

huanvenchu

Ludvig Johansson
Zhu, har du läst bambuartikeln i senaste Allt om Trädgård? Reflektion över höjdangivelserna? Titta gärna in på Leif Klingströms exotforum och diskutera bambu
Ludvig Johansson
Läste lite väl snabbt. Det var de avkapade stammar som blev ljusbruna, inte de levande. Lättare att utesluta bambu det inte kan vara? Håller med om att Boryana är karakteristisk, och P. nitidas skott är ju riktigt mörka. Vad tror ni om P. nigra 'Henonis' då? Enligt Paul Whittaker är dess stammar "fresh green turning pale yellow-green". Tyvärr står det inget om avkapade stammar. Vore kul med Henonis eftersom den verkar vara mycket odlingsvärd köldtålighets och storleksmässigt.
kompostjord
zhú kan du berätta lite mer om bambuföreningen, helt kort bara.
Det låter lite orimligt att Höör plantan blev 5 meter och så tunn, jag får inte riktigt ihop det.

zhú den där huanvenchu var häftig, snygg och grov.
Vad har du för Bambus som bildat tjocka stammar?
Jag är så nyfiken, släng upp nån mer bild :-)
Den där tsuboi var snygg med gruset framför.

Själv har jag P Bisetti och P Heteroclada samt nån variegerad lågväxande P samt ett par Fargesior.
Av Höörsådden har jag många men få som fått nån avikande form.
Spännande det där att nygrott kan vara variegerat för att sedan dö eller kanske gå över i grönt.
Jag har en 5-10 st som fortfarande har variegerade spår, nån har lite smalare blad. Vi får se hur många jag har efter vintern. 5-10 st på kanske 1000 plantor är inte mycket.
zhú
Vad gäller bamburörens höjd så ska det nog till absolut optimala förhållande för att nå 8 meter och att P. aurea skulle klara detta på friland i Sverige betvivlar jag, det är en värmekrävande art som växer långsamt och den tar dessutom ofta stryk under vintern. P.n. f. henonis är en stor bambu, men den tar god tid på sig att bli stor och att den här överhudtaget skulle nå 12 meter här kan vi nog glömma. Vårt ex efter 7 år på friland ("medelbra Skånskt läge" och måttlig gödning) är "bara" 3,5 meter. F.nitida tycks å andra sidan bli hög, vår största blommande planta är 4,1 meter men den har en största rördiameter på endast 1 cm så Höör-exemplaret skulle mycket väl kunna vara en gammal glansbambu.

Av de bambusorter som sporadiskt förekommer i handeln är nog P. vivax den art som kan uppnå såväl största rörhöjd som rörtjocklek om den får en bra plats. 2007 har varit ett utmärkt bambuår, tidig vår, sen vinter och massor med sommarregn, det som fattades var förstås sommarvärmen. I och för sig var det kanske lika bra, rören hos vår P.v. f. huanvenzhu växte till 3cm i diameter och 4.6 meter i höjd på tre veckor, dvs närmare 1 cm i timmen...
En annan form med hyfsat grova rör är P.n. 'Boryana' men den växer betydligt långsammare än vivax, vårt 11-åriga exemplar är 4,3 meter högt med 2 cm rördiameter.

Vad gäler den engelska sektionen av EBS så vet jag inte riktigt vad man kan tillägga - medlemstidningen ger en hel del info om nya former och utflyktsmål i UK och även övriga Europa, men inget om Sverige förstås och tidningen kommer aningen sporadiskt. Länkarna till EBS och EBS GB fungerar fortfarande inte, har skickat fråga om detta.

Ludvig, tack för tipset om exotforum.

En del bambu, som t ex P.aureosulcata f. spectabilis ändrar rörfärg när de står i direkt sol, la upp par bilder på gamla rör från en Fargesia utilis som exempel - häftigt, eller hur?

P.n.henonis2.gif

P.n.henonis1.gif

F. utilis1.gif

F.utilis2.gif

kompostjord
Jorå, hur häftigt som helst, vill ha.
Kul att få se dina bambus, tack, den där F.utilis, wow .

Har du hört nåt om P Moso, eller testat själv?
Jag har några små plantor och är orolig för dess framtid.
Ludvig Johansson
Jag drog upp några plantor för några år sedan. Av dessa har jag testat två på friland. Sedan har jag min vana troget torkat ihjäl några i växthuset. whistling.gif Jag har övervintrat Moso bambu P. edulis i tre år med lättare täckning. Sista vintern med geotextil vilket medförde att plantan (meterhög) inte frös ned alls och hade idel gröna blad. En planta som jag placerat i vattensjuk jord med en sälgkvist som täckning dog nästan vintern 2005, men repade sig sedan. Däremot växer bambun inte snabbt hos mig och är som sagt mer pygmé än jätte. Fast om den fortsätter att övervintra så fint som hittills borde den komma igång och bli några meter med tiden. På pappret ska den vara lite känslig så vi får se, men vintern 2005->2006 var hård hemma hos mig (-24C som lägst).

F. utilis var underbart vacker!
zhú
Jag tycker detta låter väldigt lovande för edulis. Vår äldsta planta är drygt tre år och också ca 1 meter, men den har hittills fått stå i kruka som vi sätter i kallt men frostfritt växthus under vintern, har fegt nog inte satt någon på friland än. Som ung har den stora blad och verkar lätt få torkskador, men geotextil verkar vara lösningen så till våren ryker den ut på friland...

Kompostjord, hur gamla är och hur hanterar du dina exemplar?
kompostjord
Oj och hej
Förlåt mig, glömde att bevaka den här tråden.

Jag har mina i kallbänk och några på friland, små krabater som grodde i vintras.
Jag kommer att öka täckningen av de som står på friland när frosten biter tag lite mer.
De är omkring 30 cm skulle jag tro.
renate
Vilken intressant tråd,Jag köpte bambufrö från Konnässörsklubben i våras Fargesia nitida'Nymphenburg' glansbambu,så vitt jag vet kom en planta upp som jag skolade om.Krukan står nergrävt och täckt med torr löv i kallväxthus.Den ser grön och fräsch ut.Bergbambu har jag rföplantor av sedan min första bambu blommade,den frösådde sig.Tre fina plantor har jag efter den.En stor bergbambu köpt hos Bakker som litet skott frodas vid husknuten mot norr.
På bilderna bambun vid kökstrappan köpt på Bakker (av alla jag vet men det var ett bra köp) Den ska vi dela till våren har jag lovat sonen,så halva bambun ska flytta till Höör till våren om vi lyckas delar den.

[attachment=10576:PICT0004_3__Large_.JPG] [attachment=10577:PICT0005_3__Large_.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon