Full version: Générosa-serien
Anders Roslagen
Nu har jag tittat i den franska katalogen jag beställde, (tack för tipset Christina i Taxinge), från Guillot, samma idé som Austin med korsningar mellan gamla doftande sorter av buskrosor och moderna storblommiga rosor i varma färger. Men hur är det med härdigheten, någon som vet?

Générosa-serien
Anna NV Uppsala
ojoj vilken godisbutik! Men man blir nästan övermätt...
Tänker du beställa och testa på vinst och förlust?
Finns det någon info om härdighet på HMF?
Anders Roslagen
Ja, nog är det sockrigt i presentationen, man får försöka se förbi sånt... Kanske beställer jag några i vinter som test, och om nån ropar till och yppar något om härdigheten är chansen större att jag hittar rätt planteringsplats. HelpMeFind har ingen notering om härdighet på de sorter jag kollat, de har ju sällan det.

Bicaentenaire de Guillot, Amandine Chanel, Bruno Perpoint, Elizabeth Stuart och Nicole Miolane sneglar jag på...
Christina i Taxinge~
Vadå övermätt?
Vadå sockrigt?

Jag tycker det är charmigt franskt! wub.gif
Om än dyrt.....men köpte man över en viss summa fick man iaf gratis frakt!
Anders Roslagen
Hmmmm.... Har inte hittat det där med fraktfritt belopp... Men vintern är lång... Minns du var gränsen går? Skäl till sambeställning eller skäl till att plussa på nån ros?
Christina i Taxinge~
Minns inte exakt vilken summa som gav fraktfri leverans.......men jag köpte för ca 170-180 euro och då var det definitivt fraktfritt. smile.gif

Anders Roslagen
Ok, du har beställt därifrån... ur Générosa-serien? Du får i så fall berätta hur det går med övervintringen.
Christina i Taxinge~
Hmm.......när jag kollade igenom din länk upptäckte jag att jag tydligen hade beställt en "generosa-ros", nämligen Véronique B.
Inte kom jag ihåg att det var en "generosa"!
Den har jag planterat i sandjord och den har klarat sig och blommar fint på sommaren. Lite som Austinrosorna - fryser ner, växer till sig & blommar, men blir inte stor....
Jag vet att jag tog kort på den i somras, men hittar dem inte nu.

Anledningen att jag beställde därifrån var istället "Souvenir de Robert Schumann" - sååååååå underbar!
Men ingen Generosa.

Anders Roslagen
Intressant, det borde nog vara så - att många av dem är som Austinrosorna.

"Souvenir de Robert Schumann" har en speciell karaktär och skönhet, har HelpMeFind rätt i att den inte har någon doft?
Christina i Taxinge~
Tyvärr, ingen doft hos Robban.
Kanske den friskaste ros jag har! Älskar den!
Finns nog nån bild i Roslistan ännu.....

Veronique B. finns antagligen också i Roslistan.

Anna NV Uppsala
Hur var det, hade ni sett att Rosenposten har en hel del av de här Generosa-rosorna. De finns under Buskrosor. Man får kolla de kostiga franska namnen, många av dem är Generosa. Zon 2 föreslår Rosenposten.
Anders Roslagen
Jaså, Rosenposten har sådana! Fick en föraning om det där igårkväll märkligt nog, måste varit något namn där som jag kände igen, var inne på buskrosor strax innan jag insåg att jag borde ha sovit sedan några timmar tllbaka... Tack för uppmärksammandet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon