|
skrotfibbla
28-11-2007, 10:17
Har beställt äppelträd från England och vet bara att de kommer att levereras någongång mellan November och April. Hade hoppats få dem innan det blev tjäle men nu börjar jag bli orolig. Har försökt få närmare besked av plantskolan, men de svarar inte på mail.
Hur ska man ta hand om träden när de kommer om det inte går att gräva ned dem? Förslag mottages tacksamt.
Glömde tala om att jag bor i zon 2 Mälardalen
Jan af Lisö
29-11-2007, 14:07
Jag skulle stoppa äppelträdet i en kall och mörk, någorlunda fuktig källare, typ jordkällare, fram till dess att det är planteringsdags, vilket normalt infaller i Stockholmstrakten i mitten/slutet av april. Jag tror att värmen är det "farligaste" för trädet under förvaringstiden. Även några minusgrader borde trädet klara av, men kanske inte hur många som helst.
Hoppas trädet inte kommer så sent att det hinner utveckla blad, stor risk att dessa antingen vissnar under transporten eller fryser sönder efter planteringen, sånt har mina magnolior från England råkat ut för.
Sen undrar jag, varför beställer man äppleträd från England ???
Åsa, mälardalen zon 2
29-11-2007, 16:01
Hurpass de ev. kan klara en sen plantering ifall de kommer innan tjälen gått ner lite djupare i marken tror jag beror på vilken grundstam man använt + hur ömtålig sorten som är fastympad är.
Jan Lindgren
29-11-2007, 19:49
Hej! Varför köper du äppelträd från England? Engelska fraktpriser måste göra dem väldigt dyra. Berätta vilka sorter. Jag är mycket nyfiken. Jag har själv köpt bärbuskar från England eftersom jag inte hittade dem någon annanstans. Jag köpte också ett par körsbärsplommon. MVH Jan Lindgren
kompostjord
29-11-2007, 19:52
JA BERÄTTA MER OM eNGLAND OCH FRUKTTRÄD
Anders Roslagen
29-11-2007, 22:23
Kan du lägga lövhögar eller annat där du förberett för plantering så finns ju ingen risk för tjäle.
skrotfibbla
30-11-2007, 10:30
Vad roligt att få sådan respons! Tack!
Jo, jag har beställt cideräppelträd som inte finns här i Sverige efter vad jag vet. Balsgård har haft Kingston Black så det klarade sig tydligen där iallafall. Det är 4 st Kingston Black, 4 st Dabinette och 2 st Michelin. Grundstammen är M26-first year. Inklusive frakt blir det ca. 200 kr st. Har vinterplanterat rosor med gott resultat, så jag hade lite funderingar på att gräva i förväg och täcka över groparna så som Anders föreslog, men är lite orolig för att de ska få köldchock om de kommer när det är riktigt kallt. Kanske bäst att ta hälften i källaren, men är lite osäker på hur jag ska förvara dem där, i krukor?
Har läst om era importer av tryffelympade träd och honungsbär, väldigt inspirerande. Läste att det pågår ett tryffelprojekt i sörmland, man ska utvärdera stjärnhovstryffeln som finns här, men jag vet inte om man ska starta upp med odlingsförsök av andra tryffelsorter också. Skönt att det har blivit mildare igen, hoppas träden kommer snart , det är så spännande. :)
Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2007, 10:49
Det gäller nog att du planterar träden ganska skyddat och väldränerat när du väl planterar dem. M26 är inte en så värst härdig grundstam (men den ger ju jättesmå träd ifall det är vad man önskar), brukar inte rekommenderas för odling i Mälardalen även om den ofta sägs överleva upp till zon 2 ungefär, p.g.a att den ibland stryker med under hårda vintrar. Ett skyddat läge + väldränerad mark förbättrar chanserna ganska mycket, i skyddat läge i en trädgård i zon 2, kan klimatet vara nära zon 1.
Jan Lindgren
30-11-2007, 12:25
Hej! Balsgård har fortfarande Kingston Black men där är det zon 1. Ska du börja procucera cider? Jag ska göra 65 sorters äppelträd i vår men jag valde inte Kingston Black eftersom jag inte vet något om det. Har du tips på ovanliga och bra äpplen så kanske det är något för mig om några år. Jag har överhuvudtaget inte tänkt på cideräpplen. Vilken firma har du hittat? MVH Jan Lindgren
skrotfibbla
30-11-2007, 15:37
Aj då, trodde att de inte hade dem längre, men enligt Balsgård ska M26 klara zon I och II och troligen även III, ( http://www.svepom.com/balsgard_lista.php), men jag har ett både väldränerat och skyddat läge åt dem. Är bara att hålla tummarna. Har provgjort lite cider på våra vanliga äpplen och blandat med vildapel för syran, men tycker det är svårt att få den riktigt bra. Har läst på om cidertillverkning och det är ju en hel värld förstås, men tydligen är Kingston Black och Dabinette de enda sorterna som man inte behöver blanda med andra sorter. De ska ge en fantastiskt fin cider med perfekt syra/sötmabalans. Det finns antagligen franska sorter också, men jag har inte hittat så mycket info därifrån på nätet. Det är egentligen konstigt att vi inte har någon cidertradion i Sverige eftersom vi är en sådan gammal äppelnation. Om det blir någon produktion av får framtiden utvisa, jag tycker mest det är roligt att prova på. Det är väl också tveksamt om det går att få konsumenterna att uppskatta den torra cidern. Tror inte den säljer så värst bra på systemet. Perry verkar också intressant.Tänker testa att göra lite nästa höst. Ska Du göra 65 träd för eget bruk eller för avsalu Jan? Vilka grundstammar använder Du och vilka sorter har Du tänkt dig? Vet inte om några ovanliga andra sorter på rak arm, men skickar länken till Deacons, som jag köper träden av och några andra cidersidor. www.deaconsnurseryfruits.co.uk/ciderapples/ http://homepage.ntlworld.com/scrumpy/cider/homepage.htmhttp://www.cider-academy.co.uk/uk_scheduled_courses.shtmlFick just mail från Deacons. Träden på g. :)) Mvh
Jan Lindgren
30-11-2007, 16:19
Hej! Jag har beställt 300 B9, 100 MM106 och 100 A2. Det är ett litet försök till självplock av udda äpplen på Denningarums Gård. B9 tror jag är lämplig för oss gamlingar som snart inte orkar klättra i träd längre. Det passar bra med övriga samlingen av frukt och bär vi har gjort. Jag har i år lyckats skrapa ihop drygt 180 olika sorter av frukt och bär. Jag är nöjd med årets insamling och hoppas få ihop lika många nya nästa år. Det är därför jag försöker hitta så många intressant plantskolor som möjligt. Jag hoppas att jag så småningom ska få hjälp från medlemmar här på forumet. Det vore skoj att samla ihop lite lokalsorter av krikon. Det måste finnas goda sorter lite runt om i landet. En annan art som verkar intressant är körsbärsplommon. Jag har sju sorter men jag tror att det finns en del lokalsorter där också. Målsättningen med alltihop är att folk ska kunna få se så många sorter som möjligt och bli inspirerade. En annan tanke är att få parkförvaltningar att sätta mer ätliga växter. Det måste vara bra ur folhälsosynpunkt. Kommer det dessutom att fungera som en liten genbank så är det ännu bättre. MVH Jan Lindgren
Anders Roslagen
30-11-2007, 23:37
Vad kul att du ska göra cider. Men du undrar om torr cider kan sälja... Ska du odla i större skala sedan? Det vore ju verkligen bra. Ja, jag tror absolut att torr cider kan bli stort i Sverige, av flera skäl. Men en del av de engelska smakar jäst och flera franska smakar oxiderat brunt äpple, det är inte så bra. Hoppas du får fram en ren fin smak.
skrotfibbla
04-12-2007, 20:51
Oj,Jan , det var inget litet försök Du håller på med, men det låter fantastiskt att kunna få plocka och smaka på så många sorter. Det är en verklig kulturgärning. Cideräpplen smakar visst pyton, så det är nog inget att ha till självplockning. Låter som en väldigt bra idé, med frukt och bär i parkerna. Jag vet ett bostadsområde där man planterat månadssmultron och amerikanska blåbär till barnen längs husväggarna och det är väldigt uppskattat.
Ja, Anders det ska bli roligt att se om det är lättare att få bra cider med de här sorterna. Jag får väl återkomma när det blir dags för provsmakning...
Mvh
Anders Roslagen
04-12-2007, 21:07
CITAT (skrotfibbla @ 04-12-2007, 20:51)  .../Ja, Anders det ska bli roligt att se om det är lättare att få bra cider med de här sorterna./... Ja, kul! Hoppas att träden utvecklas nu då. Du kan väl också eller under tiden pröva att blanda in vildapelfrukter till syrliga äpplen eller om du har tillgång till vildäpplen och bara använda sådana. De brukar ha mycket syra och smak, inte alltid goda ätfrukter. I gamla kulturmarker finns det rätt många självsådda träd, s.k. vildäpplen. De omfattas inte av allemansrätten men man kan ju fråga markägaren, frukterna brukar inte vara populära. När jag var liten använde bonden frukterna från vildäpplena till grisarnas mat.
Jan af Lisö
05-12-2007, 08:44
Skrotfibbla, har du någon bra instruktion hur man hemma, men enkla metoder, framställer Cider ?
Vore kul att testa!
CITAT (Jan af Lisö @ 05-12-2007, 09:44)  Skrotfibbla, har du någon bra instruktion hur man hemma, men enkla metoder, framställer Cider ?
Vore kul att testa! Beskrivning hur man bygger en enkel äppelpress: http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Eksperi.../1009121912.htm
skrotfibbla
08-12-2007, 17:13
CITAT (Anders Roslagen @ 04-12-2007, 21:07)  om du har tillgång till vildäpplen och bara använda sådana. Jo, vi har här både bittra och bittersöta vildäpplen som jag har använt, men det är svårt och tidsödande att pröva sig fram till en bra mix och sedan få den likadan nästa år, så att man vet vad man får. CITAT (Jan af Lisö @ 05-12-2007, 08:44)  Skrotfibbla, har du någon bra instruktion hur man hemma, men enkla metoder, framställer Cider ?
Vore kul att testa! Här är en länk till Rosenhills musteri på Ekerö utanför Stockhol. Där står hur ungefär hur man gör.De brukar ha en endagars ciderkurs varje höst, som är bra. http://hem.bredband.net/musterirosenhill/must/index.htmCiderboken Stefan Dehlén Lena Israelsson är väldigt bra men finns nog bara på antikvariat numera. Lycka till! CITAT (KURT @ 06-12-2007, 18:48)  Kul idé! Vi har prövat hemgjorda metoder som att lägga krosset i silduk och lägga en bräda i spänn som man sätter sig på, det funkar också, men det är ju bekvämt att lämna till musteri om man har ett i närheten. Här nedan en annan länl till hur man kan göra: Hur man gör ciderMvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|