Full version: Orkideér..
Skånetös
Kan man plantera om Orkideér till större krukor, ja klart man kan.. Men hur???

sqrulan
Kul att den frågan kom nu,för igår så planterade jag om två stycken orkideer,en satte jag i större kruka.
Köp orkidee kompost vanlig blomjord ska det inte vara.
Sofiia
Visst kan man, men t.ex. phalaenopsis behöver sällan större kruka eftersom den gillar att stå lite trångt, medan det ju sen finns såna som blir stora som måste planteras om. Hur man planterar om menar du? Så här gör jag. Jag tar bort orkidéen från gamla krukan, blöter rötterna så de inte brister så lätt. gör rent från all gammal kompost. Klipper bort döda rötter. Sen sätter jag lite bark i bottnet av den nya krukan (fast jag använder alltid samma kruka som innan omplnteringen). I med orkidéen och så fyller jag på med bark så orkidéen står stadigt. så vattnar jag den. Ingen näring första tiden, kan leda till svampangrepp. Och så kan den behöva vatten lite oftare då barken är ny.
sqrulan
http://www.epochtimes.se/articles/2006/11/06/10357.html

Detta hittade jag!
Fast hon håller inte i en hoya utan det är nog en orkidee.
Skånetös
Tack för svaren.. Ska testa detta en dag när dottern e på bra humör:) Ska nog testa att rensa ut gammla rötter osv så kan de ju som sagt stå kvar i samma kruka som innan. Just nu växer de lite upp ur krukan så där är nog trångt...

Tack tack
Stella-Polaris
CITAT (Skånetös @ 28-11-2007, 12:54) *
Tack för svaren.. Ska testa detta en dag när dottern e på bra humör:) Ska nog testa att rensa ut gammla rötter osv så kan de ju som sagt stå kvar i samma kruka som innan. Just nu växer de lite upp ur krukan så där är nog trångt...

Tack tack

Det är helt normalt att det kommer luftrötter och är inget direkt tecken på att den behövs planteras om.
aqualis
Hej Skånetös

Orkidéer behöver planteras om vart tredje år ungefär. Behovet beror mest på vad slag av kompost du har haft i krukan. Försök att göra omplanteringen när plantan är i tillväxt.
En hel del av rötterna sitter fast på krukans insida. Ställ krukan i ljummet vatten en halv timme. Rötterna lossnas då lätt och har blivit mjukare och smidigare att hantera med mindre risk att du bryter eller skadar dem.

Det finns flera mycket aktiva orkidéföreningar i Skåne.

Du hittar närmsta via http://www.orkidesallskapet.se/ om du är intresserad. Där finns också svar på många vanliga frågeställningar.

Lycka till med omplanteringen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon