|
netaave
28-11-2007, 14:07
Fick ett förtvivlat samtal från dottern nyss. Det gällde engelskan på högstadiet, åk 8, hon har haft svårt att hänga med i den lite svårare grupp hon går i, och vi har sen hon gick i 7an förra året bett att hon ska få byta till en grupp som visserligen är större till elevantalet men där dom har engelskan lite enklare och går igenom uppgifterna tydligare. På varje medarbetarsamtal har jag klargjort för klassföreståndaren att vi verkligen kräver att hon ska få byta grupp. Nu hade hon fått nej till byte, orsaken var att den andra gruppen är för stor och att alla som behöver gå där tyvärr inte kan få göra det. Dom sa också åt henne att "du är så duktig i spanska, så du klarar nog detta" Hon har jättejobbigt med engelskan, men spanskan har hon med sig från början då vi har släkt där som vi träffar regelbundet. Den lärde hon sig som liten. Har precis för mig att det är mot regelverket att göra så, att skolan ska erbjuda undervisningen i språk efter elevens förutsättning, det är väl därför det finns två olika grupper. Har mailat läraren hon har nu och rektor, sände även kopia till grundskolechefen i kommunen. Nu är det krig för nu är jag arg!!!
hej!
Förstår att du är arg & bitter & det skulle jag också vara.
Eftersom du påvisat detta för din dotters lärare ett flertal gånger så fattar jag inte att hon inte kan/får byta. Vaddå för många i andra gruppen........men att dom inte "flaggar" för sina chefer då!!!! Då behövs ju fler lärare....inte färre elever.
Min dotter går ju bara i 6:an & har i år valt spanska som språkval....och de är hårda där med......för har de en gång valt så är det banne mig inte lätt att byta.
Nä....fortsätt stötta din dotter, det är ju du som känner henne bäst & vet vad hon behöver eller inte & det är jättebra att du kontaktat rektor & grundskolechefen.
Lycka Till!!
Jan Lindgren
28-11-2007, 15:24
Hej! Det är inte lärarnas fel att det är svårt för din dotter att byta grupp. Blir gruppen för stor blir både eleverna och lärarna lidande. Eleverna får inte den hjälp de är berättigade till och läraren jobbar ihjäl sig och riskerar sjukskrivning. De som har ansvaret är politikerna i kommunen som inte har givit skolan tillräckligt med pengar. Vänd dig till utbildningsnämden och kommunfullmäktige och kräv att det anställs tillräckligt med lärare så att din dotter får en god utbildning. Vi gamlingar måste vara egoistiska och se till att de unga får en bra utbildning för det är de som ska försörja och vårda oss i framtiden. MVH Jan Lindgren
Felicia
28-11-2007, 15:58
Ja, något måste ha hänt med skolan. När jag själv gick skolan så hade lärarna undervisning på lektionerna som vi lärde oss på. Sen gick vi hem och var lediga kvällar och helger. Kanske man läste på lite inför något prov ibland. Nu sitter dom och pluggar varenda kväll i timmar, på helgerna och på lov. Allt tycks ska göras hemma, jag förstår ingenting Vilken vuxen skulle orka med att jobba övertid på det här sättet? Men så är dom ju så trött att det är hemskt att se och vad ska man göra? Jag tycker så synd om dom.. Nej, jag är inte nöjd med skolan
Aqvakul
28-11-2007, 16:30
CITAT (Jan Lindgren @ 28-11-2007, 15:24)  Hej! Det är inte lärarnas fel att det är svårt för din dotter att byta grupp. Blir gruppen för stor blir både eleverna och lärarna lidande. Eleverna får inte den hjälp de är berättigade till och läraren jobbar ihjäl sig och riskerar sjukskrivning. De som har ansvaret är politikerna i kommunen som inte har givit skolan tillräckligt med pengar. Vänd dig till utbildningsnämden och kommunfullmäktige och kräv att det anställs tillräckligt med lärare så att din dotter får en god utbildning. Vi gamlingar måste vara egoistiska och se till att de unga får en bra utbildning för det är de som ska försörja och vårda oss i framtiden. MVH Jan Lindgren Väl talat!
eugenia
28-11-2007, 16:38
Hej Det är tungt när barnen har det kämpigt i skolan, man kan känna sig desperat som förälder. Jag har upplevt liknande historier. Kan du fundera över följande fast du är arg och besviken på din dotters skola: Din dotter som är i femtonårsåldern upplever att hon inte är duktig nog för att gå i den avancerade gruppen. Hennes lösning på detta är bara en enda sak: att komma över till den andra gruppen. Hon gör påtryckningar på dig för att du ska driva igenom detta. Du har verkligen försökt också men fått de argument du beskriver till svar. Men nu har du knappast möjlighet att komma längre med din dotters lösning utan att priset blir alltför högt. Krig mot skolan kan inte hjälpa studier.
I åttan börjar engelskan bli jobbigare: fonetik och grammatik och gud vet vad. Det är inte konstigt att en elev kan känna: "Jag är inte duktig på detta". På ett sätt bekräftar du för henne det hon misstänker om sig själv: att hon inte skulle vara bra på engelska. Jag förstår att du verkligen, verkligen vill att hon ska komma ut ur sitt dilemma. Mitt råd till dig som det ser ut nu: Försök berätta för din dotter att hennes lärare tycker att de problem hon har just nu med själva engelskan går att lösa i den avancerade gruppen därför att hon är rätt så språkbegåvad. Det finns värre diagnoser, jag lovar. Säg till henne att du också tycker att hon är duktig. Om du säger till henne att läraren och skolan är dum så sätter du henne i en jobbig sits. (Även om du tycker det). Försök stötta henne i processen och bit er inte fast vid denna lösning vecka efter vecka. Det engelska språket är lika knepigt i den andra gruppen. Ägna energin åt att tänka mer positivt. Blir du arg på mig nu? Lycka till i alla fall!
netaave
28-11-2007, 18:17
CITAT (eugenia @ 28-11-2007, 16:38)  Hej Det är tungt när barnen har det kämpigt i skolan, man kan känna sig desperat som förälder. Jag har upplevt liknande historier. Kan du fundera över följande fast du är arg och besviken på din dotters skola: Din dotter som är i femtonårsåldern upplever att hon inte är duktig nog för att gå i den avancerade gruppen. Hennes lösning på detta är bara en enda sak: att komma över till den andra gruppen. Hon gör påtryckningar på dig för att du ska driva igenom detta. Du har verkligen försökt också men fått de argument du beskriver till svar. Men nu har du knappast möjlighet att komma längre med din dotters lösning utan att priset blir alltför högt. Krig mot skolan kan inte hjälpa studier.
I åttan börjar engelskan bli jobbigare: fonetik och grammatik och gud vet vad. Det är inte konstigt att en elev kan känna: "Jag är inte duktig på detta". På ett sätt bekräftar du för henne det hon misstänker om sig själv: att hon inte skulle vara bra på engelska. Jag förstår att du verkligen, verkligen vill att hon ska komma ut ur sitt dilemma. Mitt råd till dig som det ser ut nu: Försök berätta för din dotter att hennes lärare tycker att de problem hon har just nu med själva engelskan går att lösa i den avancerade gruppen därför att hon är rätt så språkbegåvad. Det finns värre diagnoser, jag lovar. Säg till henne att du också tycker att hon är duktig. Om du säger till henne att läraren och skolan är dum så sätter du henne i en jobbig sits. (Även om du tycker det). Försök stötta henne i processen och bit er inte fast vid denna lösning vecka efter vecka. Det engelska språket är lika knepigt i den andra gruppen. Ägna energin åt att tänka mer positivt. Blir du arg på mig nu? Lycka till i alla fall! Det är hon själv som slagit larm jag är ju inte i skolan och ser vad som händer där. Jag ser ju bara hur jobbigt hon har med läxan, det märks att det helt enkelt är för svårt. Vi har utvecklingssamtal där eleverna är med och hon har själv sagt till sin klassföreståndare att det är för jobbigt. Klart jag inte säger till henne vad jag tycker om läraren, men det märker hon nog ändå. Jag stöttar henne, inte skolan, dom resursproblem dom har i skolan ska jag som förälder inte behöva befatta mig med, det får personalen ta med sina chefer, inget jag tar hänsyn till alls. Det enda jag bryr mig i är att hon klarar skolan på ett bra sätt utifrån dom förutsättningar hon har. Tycker det är en självklarhet att man inte ska behöva sitta hela sin fritid och på helgerna med för att man har svårt med ett ämne. Skolan är trots bara en del av livet för en 15-åring. Måste absolut finnas tid till annat också.
Stella-Polaris
28-11-2007, 19:13
Engelskan blir allt viktigare i arbetslivet. Tänk ett steg till istället för att klaga att hon inte kan byta ner sig. Hur kan du hjälpa henne för att hon skall klara av den nivå hon är på idag är den rätta tanken....
Dagens Svenska yrkesutbildade lärarkår är ett skämt... Ett fåtal av den kan anses vara kompetenta som lärare. Svenska elever har avsevärt sämre utbildning än tex elever i länder som Estland, Lettland och Litauen. Vi tillhör EU och dagens elever skall i framtiden konkurrera med andra EU länder. Det är ingen lysande framtid de har med sin dåliga kunskap.
Kolla upp vilka sätt som står till buds för att hjälpa din dotter att hänga med. Oftast räcker det med ett par privat lektioner där hon lugnt och sansat kan få förklarat för sig de avsnitt hon har svårt för..
Jan Lindgren
28-11-2007, 20:15
Hej! Som förälder måste man bry sig om skolans resursproblem. Lärare, rektorer och fackföreningar har säkert redan framfört att det är problem. Tyvärr bryr sig få politiker om expertisen. De enda som kan påverka är föräldrar och andra väljare. Ju fler som engagerar sig i skolans resursproblem desto större chans är det att barnen får en vettig skolgång. Fler utbildade lärare ger eleverna större möjlighet att klara skolan på ett bra sätt och att Sverige utvecklas på ett bra sätt i framtiden. Det är dessutom bokstavligen livsviktigt att det finns fler vuxna i skolan så att barnen mår bra. MVH Jan Lindgren
Piccante
28-11-2007, 20:43
CITAT (Jan Lindgren @ 28-11-2007, 20:15)  Hej! Som förälder måste man bry sig om skolans resursproblem. Lärare, rektorer och fackföreningar har säkert redan framfört att det är problem. Tyvärr bryr sig få politiker om expertisen. De enda som kan påverka är föräldrar och andra väljare. Ju fler som engagerar sig i skolans resursproblem desto större chans är det att barnen får en vettig skolgång. Fler utbildade lärare ger eleverna större möjlighet att klara skolan på ett bra sätt och att Sverige utvecklas på ett bra sätt i framtiden. Det är dessutom bokstavligen livsviktigt att det finns fler vuxna i skolan så att barnen mår bra. MVH Jan Lindgren Håller med! det räcker inte att lärarna tar upp det med chefen för en tjänsteman kan inte ge sig själv mer pengar att använda till fler lärare. budgeten bestäms av politikerna och de gör prioriteringar hur budgeten ska användas. Skriv eller ring till utbildningsnämnden och för fram klagomålen. Lärarna kan inte göra mycket åt sin egna situation.
Stella-Polaris
28-11-2007, 22:15
Problemet som jag ser det är just Lärarna och då främst de utbildade lärarna. Det höjs röster idag att enbart utbildade lärare skall få jobba som dito. Vad då om dessa ej håller måttet?? Dagens utbildade lärarkår är en samling flummare utan verklighetskontakt. Jag har haft den otroligt intressanta möjligheten att få jobba som gymnasielärare i ett halvår. I väntan på ett projekt skulle starta blev jag erbjuden att jobba som vikarie i naturvetenskapliga ämnen. Tyckte det var en kul grej och sa ja. Redan första dagen började jag inse vad det handlade om. Då jag inte var behörig kunde jag inte få "Full" lön. Ok, att jag hadde ca 3 års längre Universitetsutbildning i ämnesområdet än en "Behörig lärare" och jobbat mycket med utbildning var ej relevant. Så gick jag till min första lektion. Det tog mig ca 5 min att få av alla jackor och kepsar och sedan syntes dessa alldrig på under mina lektioner till andra lärares stora förvåning. Första dagen tog jag även beslutet att eleverna ej fick använda större delen av referensbibloteket som fanns tillhands. Detta då det var avsett för 12-13 åringar och var böcker innehållande, enligt övriga lärare, mycket pedagogiska teckingar i akvarell. Förklarade för eleverna att inom ett år skulle flertalet av den studera på högskola, och Universitet, och dylik litteratur hadde inget gemensamt med den verklighet de skulle möta. Det tog några månader så var de vana vid att använda Focus och andra seriösare uppslagsverk. Jag gick i början till kollegierummet men slutade ganska omgående med detta då jag blev trött på deras eviga diskussioner om skolan, bristande resurser, hårt arbete och deras egna storhet. Istället satt jag i ett litet rum vid lektionssalarna och jobbade när jag inte hadde lektion,rast eller lunch. Jag tog under min tid alldrig hem något arbete då tiden räckte väl till alla förberedelser och rättningar. Då hadde jag aldrig haft dessa lektioner innan. Det var som vilket normalt jobb som helst i privata sektorn. Eleverna fick även komma dit när de ville. Övriga lärare sjukskrev sig pga överarbete, men så drack de oxå mycket kaffe vilket torde vara jobbigt. En gång kom det en säljare från ett känt bolag som sålde material. När jag såg priserna frågade jag om han skojade. När så icke var fallet slängde jag ut honom och gick till apoteket och köpte samma saker till 1/3 del av priset.. Blev utskälld av rektorn för detta.. Man hadde ju alltid köpt av bolaget!! Bad datorkillen om några datorer. Inga pengar till detta blev svaret. Då pekade jag på några som låg i en hög och frågade vad det var. - bara gammalskräp som skall slängas. Undrade om de inte funkade ok att skriva på även om det inte var senaste modellen... dagen efter hadde jag flest datorer av alla, till mina elever, att skriva uppgifter på.. men jag fick hämta dem i soprummet.. De slängdes för att de var långsamma till vissa program och på internet. Var även lärare i ett tillvalsämne tillsammans med en annan lärare. Andra lektionen gav hon eleverna i uppgift att utföra ett enskilt arbete, som skulle vara terminen ut, sedan gick hon. Sprang i fatt henne och frågade vad fan hon gjorde och hon svarade att hon hadde annat att göra. Eleverna hadde sjävklart valt ämnet just på grund av detta. Gick tillbaka och sa åt eleverna att glömma uppgiften och höll sedan lektioner efter läroplanen. Tog upp saken med rektorn. -Vi har alltid gjort så, men vad kul att du orkar engagera dig i ämnet. var hennes respons.. Eleverna, årskull 2 och 3 på Gymnasiet, hadde så dåliga kunskaper, om samhället utanför, att jag ansåg mig tvingad att lägga in en egenhändigt komponerad lektion ang hur det är att arbeta och leva på lön. De skulle välja till högskola och Universitet och hadde bara en slö okunnig syokonsulent (dock behörig), som delade ut brochyrer, att tillgå. Jag visade på tavlan olika lönenivåer inom olika sektorer och utbildningsnivåer. Visade även vad det kostade att leva och vart pengarna gick. De fick en förståelse var det betydde att ha 3000 kr mer ut i månaden från ett jobb än mot ett annart jobb. Elevernas reaktioner var ofta: Fan, jag skall aldrig mer be pappa om pengar... ca 20 % av mina årskurs 3, dvs sista året på gymnasiet, kunde inte skilja mellan gran och tall. Att jag inte var kompetent visade sig dock till slut. Betygssättning. Några av mina kollegier klagade till rektorn att jag satt för höga betyg. Mina elevers medelbetyg var högre än de "behöriga" lärarnas elever. Deras hårdnackade kritik ledde till att rektorn fick göra ett diagnostiskt prov med eleverna....... Slutade lyckligt då rektorn höjde medelbetyget än mer då hon tyckte jag varit för hård i min bedömning.... Skulle kunna skriva ett par meter om skolan. redan nu har jag skrivit för mycket... Skolan behöver kritisk granskning, men ej av lärarkåren, för det är till stor del dessa som behöver granskas. Har du barn så åk dit och sätt dig på bänken någon gång.... Lärarna blir skitstörda även om de inte säger något Den svenska skolan är ett bedrägeri... Vi skulle behöva importera lite lärare från tex Ryssland. En Rysk lärarinna skulle behöva ca 3 månader på sig för att lära sig Svenska sedan skulle den skolan inte vara sig lik. Jisses vilka bra lärare dom är.... men dom är tuffa, jag har själv provat.. En dag stod jag på puben när en tjej kom fram till mig och sa: -Jag måste tacka dig. Om jag inte haft dig som lärare skulle jag alldrig kommit in på sjuksköteskelinjen. Sådant värmer.... O jag glömde ju helt..... -Men dom ("eleverna") är ju så socialt kompetenta! Den dumaste kommetaren av dom alla.....
CITAT (netaave @ 28-11-2007, 18:17)  Det enda jag bryr mig i är att hon klarar skolan på ett bra sätt utifrån dom förutsättningar hon har. Tycker det är en självklarhet att man inte ska behöva sitta hela sin fritid och på helgerna med för att man har svårt med ett ämne. Skolan är trots bara en del av livet för en 15-åring. Måste absolut finnas tid till annat också. Visst är skolan "bara" en del av livet för en 15-åring och visst måste det även finnas tid för annat. Men jag vill ändå påstå att även om skolan är bara en del... så är det en otroligt viktig sådan och den kommer att ha inverkan på ditt barns hela framtid. För mig känns det overkligt att inte se till att barnen i första hand ser till att sköta läxor och först därefter ta tid till nöjen.
Snigelhatare
28-11-2007, 23:58
Fler sådana som dig i skolan Stella-Polaris!
Är trött på lärare som inte gör något annat än klagar. Spelar ingen roll i vilket sammanhang man träffar på dem så nog tar de upp sin otroligt jobbiga arbetssituation och hur dåligt betalda de är. Men nog stämmer det att de inte verkar ha någon närvaroplikt på sina lektioner. Funderar på vad vissa lärare pysslar med på sina lektioner. Lär ut social kompetens? Knappast, då skulle det inte behöva vara ett evigt tjafs om jackor, mössor, passa tider utan då skulle de ju fått lära sig visa respekt för andra elever och för lärarna. Att respektera sina medmänniskor är en del i den sociala kompetensen.
Undervisning i de olika ämnena då? Sådan har man inte tid med på lektionerna för lärarna är ju så överbelastade. I stort sett hela grundskolan så förväntas det att inlärningen ska ske hemma med föräldrarnas hjälp. Man vet ju att barn till högutbildade föräldrar lyckas bättre eftersom de kan få bättre hjälp hemma. Så hur barnen ska lyckas med inlärning hänger på föräldrarna och inte på skolan! Om man inte kan lyckas lära ut i skolan så kan man ju undra varför man ska ha skolplikt.
Jag är svintrött på att plugga med barnen hemma och jag är ändå akademiker. Hur går det för barn som har föräldrar som är analfabeter? För det finns faktiskt de som har gått igenom svensk grundskola som faktiskt inte lärt sig läsa, det är väl ingen nyhet för någon. Nu vilar ansvaret för barnens inlärning på dessa föräldrar. Många av dessa föräldrar lägger ner massaor av energi på att dölja för omgivningen att de inte kan läsa. Man kan ju bara föreställa sig hur de har avskytt skolan när de gick där. Jag tror inte att det är lätt för dem att tala om för barnens lärare att de faktiskt inte kan hjälpa sina barn för att de helt enkelt inte kan läsa. Därför anser jag absolut att det där med gemensamt ansvar för inlärningen som står i skollagen ska ändras på. Ansvaret för inlärning ska vara skolans och ingen annans.
Tyvärr är lärarfacket väldigt starkt så det verkar hopplöst att försöka ställa krav. Sedan så tycks alla journalister stå väldigt nära läraryrket. Så fort lärarna går ut med något så får det väldigt stark genomslagskraft i alla tidningar. Det är väl inte så ofta man ser någon kritisk granskning av lärare precis.
Jag är medveten om att jag generaliserar nu. Mina barn har haft ett fåtal lärare som har varit underbara. Pondus nog att hålla ordning på klassen och som faktiskt har lyckats i sin undervisning. Lärare som har gjort det jobb som det är meningen att de ska göra. Men tyvärr är de mindre bra fler.
Jag anser INTE att lärarnas löner ska höjas. Historiskt så har de haft högre lön men då hade de ingen lön över sommarlovet. När de började få lön 12 månader om året så sänktes lönen av naturliga skäl. Så de har ju faktiskt full lön på alla lov då de inte jobbar. Träffar man lärare via barnen i skolan så får man höra att de jobbar för fullt på loven. (Fniss). Jag känner flera lärare privat och ingen utav dem har kortare sommarlov än 8 veckor. Plus att de är lediga de andra loven.
Förr hade man utvecklingssamtal på kvällen, nu får man ta ledigt från jobbet för att gå dit på dagen. Så lärarnas arbetstid har ju faktiskt minskat.
Angående att hushålla med resurser, handla billigt osv. så tror jag att det är likadant överallt inom offentlig verksamhet. Det brukar klagas på att det ska sparas på allting (ibland kan jag hålla med) men varför inte börja med att hushålla?
Fler sådana som dig i skolan Stella-Polaris! Du behövs!
CITAT (Stella-Polaris @ 28-11-2007, 22:15)  Problemet som jag ser det är just Lärarna och då främst de utbildade lärarna. Det höjs röster idag att enbart utbildade lärare skall få jobba som dito. Vad då om dessa ej håller måttet?? Så du menar på fullaste allvar att utbildade lärare är det stora problemet i skolan? Det var nog den värsta rappakalja jag hört! Det krävs ca 5 års studier för att bli gymnasielärare! Tror du att en lärare som har flera terminers utbildning i t.ex. naturämnen och språk inte har betydligt mer gedigen kunskap än de som inte har det? Dessutom har dessa lärare flera terminer pedagogik med sig i bagaget också. Att det finns obehöriga lärare som gör ett utmärkt jobb och behöriga dito som inte gör det stämmer. Men kom inte och påstå att problemet i dagens skola är är de utbildade lärarna. De åsiket som du och Snigelhatare har gör mig fruktansvärt beklämd. Fy tusan säger jag bara! CITAT (Snigelhatare @ 28-11-2007, 23:58)  Jag anser INTE att lärarnas löner ska höjas. Får man fråga varför? Tycker du det är rimligt att man efter 5 års studier har en lön på ca 20-22000 innan skatt?
Piccante
29-11-2007, 00:38
CITAT (Tezzla @ 29-11-2007, 00:23)  Så du menar på fullaste allvar att utbildade lärare är det stora problemet i skolan? Det var nog den värsta rappakalja jag hört! Det krävs ca 5 års studier för att bli gymnasielärare! Tror du att en lärare som har flera terminers utbildning i t.ex. naturämnen och språk inte har betydligt mer gedigen kunskap än de som inte har det? Dessutom har dessa lärare flera terminer pedagogik med sig i bagaget också.
Att det finns obehöriga lärare som gör ett utmärkt jobb och behöriga dito som inte gör det stämmer. Men kom inte och påstå att problemet i dagens skola är är de utbildade lärarna.
De åsiket som du och Snigelhatare har gör mig fruktansvärt beklämd. Fy tusan säger jag bara! Får man fråga varför? Tycker du det är rimligt att man efter 5 års studier har en lön på ca 20-22000 innan skatt? Jag är benägen att hålla med till en viss del... givetvis är en behörig lärare bättre än en som inte kan något alls. Men ta mig som exempel. Jag har läst ca 200 poäng på universitet, i mitt huvudämne ca 140-150 poäng beroende på vilka kurser jag räknar (vissa var ämesövergripande och gavs i samarbete med 2 institutioner). en gymnasielärare har väl 80 poäng i sitt huvudämne??? dvs grundkurs 40p eller 20p grundkurs A + breddning 20p B-nivå sen 2 fördjupningskurser om vardera 10p och slutligen examensarbete 20p (40+20+20= 80p). Detta är ofta för lite för att få någon ämesfördjupning ! Känner många som har tagit magisterexamen och som inte nöjt sig med kortaste vägen dit utan ökat på med kurser så man har minst 100-120p i sitt huvudämne. Jag känner själv sista året att jag var väldigt tacksam för att jag hade läst mer på "djupet" än på "bredden". Vissa saker jag läste sista året hade jag inte förstått nästan om jag inte hade den grunden att stå på. Tyvärr var det väldigt tråkigt att samläsa med lärarstuderande på vissa kurser för vissa (obs! vissa inte alla) verkade resonera så att - ja ja jag läser väl denna tråkiga kursen då så har jag gjort mina poäng i ämnet, så läste de första bästa som gavs för att slippa vänta till nästa termin med sina ämnesstudier. Sen skulle de tillbaka till lärarlinjen och läsa färdigt pedagogik och göra exjobb. Men även om jag har mer "djup" än de flesta lärare så får jag inte undervisa nu för jag är obehörig! Men tyvärr finns det lärare som inte klarar av att svara på sina elevers frågor fast de är "behöriga" att undervisa i tre ämnen.
Snigelhatare
29-11-2007, 00:42
Lön i förhållande till prestation. Antal arbetsveckor på ett år. Vet att lärare brukar säga att de arbetar lika många veckor som andra men ingen utav dem som jag känner privat gör det. Hur många lektionstimmar innebär en heltid? All tid som är avsatt till förberedelse. Jag kan förstå om en nykläckt lärare behöver lägga ned mycket tid på förberedelse men nog får de mer rutin med åren. Man måste ju inte uppfinna hjulet varje gång. Skulle vara intressant att räkna ut timpengen på faktiskt arbetad tid.
Vilka yrkesgrupper anser du Tezzla ska ha lägre arbetslön? Hur stor skillnad anser du vara rimlig? Med det så menar jag inte att lärare ska ha lägst lön men nog är deras timpeng rejäl.
Stella-Polaris
29-11-2007, 00:51
CITAT (Tezzla @ 29-11-2007, 00:23)  Så du menar på fullaste allvar att utbildade lärare är det stora problemet i skolan? Det var nog den värsta rappakalja jag hört! Det krävs ca 5 års studier för att bli gymnasielärare! Tror du att en lärare som har flera terminers utbildning i t.ex. naturämnen och språk inte har betydligt mer gedigen kunskap än de som inte har det? Dessutom har dessa lärare flera terminer pedagogik med sig i bagaget också.
Att det finns obehöriga lärare som gör ett utmärkt jobb och behöriga dito som inte gör det stämmer. Men kom inte och påstå att problemet i dagens skola är är de utbildade lärarna. Naturligtvis skall en lärare ha en bra kunskap om det han lär ut. Men jag ser en stor brist hos dagens utbildade lärare. Detta främst inom pedagogik och verklighetsanknytning. Tyvärr hjälper det inte om man har år av pedagogiska studier om den pedagogik, man fått lära sig, ej fungerar bra. Till detta har tyvärr en lärarkultur uppstått vilket gjort gruppen mer eller mindre oförmögen att hantera problem och brister. I stället tar de till det gamla mantrat dåliga resurser mm. Jag var tex ganska chockad första gången jag var på ett lärarmöte där det diskuterades vad som kunde göras och dyl. Helt efter en slags kollektiv ideal modell. Exakt ingenting åstakoms på det mötet eller mötet där efter eller något av de kommande mötena. Alla var överens på mötet men två steg utanför rummet så hadde alla sina speciella skäl till att just inte de kunde sammarbeta i den eller iden andra frågan. Total inkompetens i sammarbete skulle man uttryckt sig om man gjort en studie på fallet. Jag har jobbat utomlands under en längre period och anställt en hel del folk. Min dom är stenhård. Svensk ungdom har klart sämre kunskaper än tex ungdom i före detta öststaterna. På grund av detta faktum torde "resursbrist" knappast vara orsaken till den Svenska skolans resultat. Skulle gärna se att Lärare hadde mer arbetslivserfarenhet innan de började förbereda eleverna för detta. Detta på gymnasienivå och önskvärt även på högstadienivå
Stella-Polaris
29-11-2007, 01:10
CITAT (Markus_H @ 29-11-2007, 00:38)  Jag är benägen att hålla med till en viss del... givetvis är en behörig lärare bättre än en som inte kan något alls. Men ta mig som exempel. Jag har läst ca 200 poäng på universitet, i mitt huvudämne ca 140-150 poäng beroende på vilka kurser jag räknar (vissa var ämesövergripande och gavs i samarbete med 2 institutioner). en gymnasielärare har väl 80 poäng i sitt huvudämne??? dvs grundkurs 40p eller 20p grundkurs A + breddning 20p B-nivå sen 2 fördjupningskurser om vardera 10p och slutligen examensarbete 20p (40+20+20= 80p).
Detta är ofta för lite för att få någon ämesfördjupning ! Känner många som har tagit magisterexamen och som inte nöjt sig med kortaste vägen dit utan ökat på med kurser så man har minst 100-120p i sitt huvudämne.
Jag känner själv sista året att jag var väldigt tacksam för att jag hade läst mer på "djupet" än på "bredden". Vissa saker jag läste sista året hade jag inte förstått nästan om jag inte hade den grunden att stå på. Tyvärr var det väldigt tråkigt att samläsa med lärarstuderande på vissa kurser för vissa (obs! vissa inte alla) verkade resonera så att - ja ja jag läser väl denna tråkiga kursen då så har jag gjort mina poäng i ämnet, så läste de första bästa som gavs för att slippa vänta till nästa termin med sina ämnesstudier. Sen skulle de tillbaka till lärarlinjen och läsa färdigt pedagogik och göra exjobb.
Men även om jag har mer "djup" än de flesta lärare så får jag inte undervisa nu för jag är obehörig! Men tyvärr finns det lärare som inte klarar av att svara på sina elevers frågor fast de är "behöriga" att undervisa i tre ämnen. Jag känner igen detta. Det är som om man försöker skapa ett "Monopol" mer än en bra skola. Låt oss nu leka med tanken att du doktorerar i ditt ämne.. du får då troligtvis undervisningsskyldighet. Efter ytterligare några år kanske du rent av får en proffesur och har massvis av studenter. Kanske rent av blir berömd. Men du är ändå inte behörig att hålla en lektion för några gymnasie elever. Visst de behöriga lärarna kan ju äska pengar för att åka på en kurs i Åre och lyssna på dig i 4 timmar för det är ju bara sååååå viktigt det du har och säga... Alltå en berömd professor, med massvis av elever och undervisningsvana, är inte behörig att lära ungar hur man uttalar ordet joke, om han nu var professor i Engelska.. Vi måste ha ett alternativt system till enbart dagens behöriga lärare. Det vore önskvärt att fler med arbetslivserfarenhet kom in i skolan och tog med sig nya ideer och kunskaper.
Aqvakul
29-11-2007, 08:41
Många intressanta synpunkter att begrunda för en lärare. Jag tänkte kommentera några i form av påståenden som är mina egna tankar efter ett antal år med skolan, som lärare och förälder:
1. Det är svårt att som förälder få inblick och påverka förhållandena i skolan. Det blir allt svårare ju äldre barnen blir. Skolan borde vara mer öppen för kritik och t.ex. kunna gör något åt klart olämpliga lärare.
2. Skolan ska ta ansvaret för barns lärande, inte lägga detta på föräldrarna.
3. Lärare bör vara lärarutbildade, men personlig lämplighet är ännu viktigare.
4. Det vore önskvärt att de flesta lärarna hade annan arbetslivserfarenhet.
5. Lärarnas löner är låga.
6. Det är en enormt stor skillnad vad gäller arbetsbelastning/nedlagd arbetstid mellan olka lärare.
7. Det finns många lärare som ägnar sig åt allmänt klagande, istället för att hitta konstruktiva lösningar.
8. Mycket i skolan fungerar bra, medan media nästan bara skriver om det som inte fungerar.
Mvh Anders
Piccante
29-11-2007, 10:06
CITAT (Stella-Polaris @ 29-11-2007, 01:10)  Jag känner igen detta. Det är som om man försöker skapa ett "Monopol" mer än en bra skola. Låt oss nu leka med tanken att du doktorerar i ditt ämne.. du får då troligtvis undervisningsskyldighet. Efter ytterligare några år kanske du rent av får en proffesur och har massvis av studenter. Kanske rent av blir berömd. Men du är ändå inte behörig att hålla en lektion för några gymnasie elever. Visst de behöriga lärarna kan ju äska pengar för att åka på en kurs i Åre och lyssna på dig i 4 timmar för det är ju bara sååååå viktigt det du har och säga... Alltå en berömd professor, med massvis av elever och undervisningsvana, är inte behörig att lära ungar hur man uttalar ordet joke, om han nu var professor i Engelska..
Vi måste ha ett alternativt system till enbart dagens behöriga lärare. Det vore önskvärt att fler med arbetslivserfarenhet kom in i skolan och tog med sig nya ideer och kunskaper. När det gäller undervisning på högskola/ universitet så finns det inga formella krav på pedagogisk kunskap eller erfarenhet men jag tror att de flesta lärosäten ändå erbjuder att doktorander läser en grundläggande kurs i pedagogik om 5-10p för att bli bättre lärare men mest går de på personlig lämplighet. Man ska inte generalisera grovt men jag hat mött för många lärare som verkar tro att man kan gå kortaste vägen till examen och sen är det bara att ge sig ut och undervisa. Men jag tycker det blir torftigt för eleverna om lärarna bara kan det de ska lära ut från läroboken och inte mer. Självklart måste lärare kunna svara på elevers frågor och kunna förklara djupare så de skapar förståelse. Läraryrket får inte innebära att man bara läser innan till ur en bok för eleverna. Kanske skulle man ge extra poäng inför urvalet för de som söker till lärarprogrammet och har relevant arbetslivserfarenhet. Man borde oxå ta vara mer på personlig fallenhet för att få fram de bästa till lärarlinjen.
Felicia
29-11-2007, 10:59
Håller med Stella-Polaris och Snigelhatare i det mesta. Efter att ha haft två barn som gått ut grundskolan så är jag väldigt kritisk. Dom har båda sagt att bästa läraren var en äldre kvinna som höll riktiga lektioner, dvs hon lärde ut. Där hade alla elever väldigt bra resultat på proverna och det var sällan dom hade läxor där. Alla andra lärare skickar bara hem dom att göra allt själva hemma på kvällar och helger och det tycker jag är helt orimligt. Det måste väl ändå vara på skolan man ska lära sig och inte hemma för då kan man ju lika väl skippa skolan så får dom läsa på distans...
kerstin z5-6
29-11-2007, 11:34
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 08:41)  Många intressanta synpunkter att begrunda för en lärare. Jag tänkte kommentera några i form av påståenden som är mina egna tankar efter ett antal år med skolan, som lärare och förälder:
1. Det är svårt att som förälder få inblick och påverka förhållandena i skolan. Det blir allt svårare ju äldre barnen blir. Skolan borde vara mer öppen för kritik och t.ex. kunna gör något åt klart olämpliga lärare.
6. Det är en enormt stor skillnad vad gäller arbetsbelastning/nedlagd arbetstid mellan olka lärare.
7. Det finns många lärare som ägnar sig åt allmänt klagande, istället för att hitta konstruktiva lösningar.
8. Mycket i skolan fungerar bra, medan media nästan bara skriver om det som inte fungerar.
Mvh Anders Väldigt kloka synpunter Anders , skriver under på allt ! Netave - Jag tycker du gör rätt som engagerar dig för din flicka så att hon får bra hjälp Just åk 8 är jättetung för övrigt med -så mycket som händer de är trötta på morgonen -hormonerna börjar rusa .. Samtidigt med detta ska man försöka ordna så att man går ut åk 9 med G i Engelska och övriga kärnämnen så man kommer in på gymnasiet Jag har lite tips om du vill i så fall pm a mej K
Stella-Polaris
29-11-2007, 13:28
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 08:41)  Många intressanta synpunkter att begrunda för en lärare. Jag tänkte kommentera några i form av påståenden som är mina egna tankar efter ett antal år med skolan, som lärare och förälder:
Mvh Anders Mina tankar om dina punkter. 1. Här är en jättesvår punkt.. Om en hjärnkirug är inkompetent kan nog alla hålla med om olämpligheten att han opererar. Men om en lärare är inkompetent tillåts han fort sätta undervisa. Att det drabbar eleverna är underordnat lärarens rätt till arbete. Skolan har en uppgift som vilket annat företag som helst. De skall leverera. I skolans fall är det kunskap, de skall leverera, och om man ej kan åstakomma detta fullgott har man ej levt upp till förväntningarna. Att 1000 elever skall få undermålig kunskap pga vår oförmåga att avlägsna en bristfällig lärare är horribelt. Vi måste lösa var gränsen: lärarens rätt till arbete kontra elevernas rätt till kunskap går. 2. Skolan ha ett ansvar för barnens lärande, ja. Dock anser jag att föräldrana oxå har ett ansvar. Skolan är vår och inte lärarnas eller komunens. Vi har anställt lärarna för att skola våra barn och bör inte släppa kontrollen och kravet på skolans effektivitet. 3 och 4 håller ja med dig om. Dock anser jag att lärarutbildningen bör ses över. Dagens pedagogik är en flummig massa av tidiga 70tals drömmar och ideer av kollektivism kombinerat med en lärare som ofta har svårt att knyta ihop med verkligheten utanför skolan. 5. alla tycker deras löner är för låga. Men du kanske har rätt i detta. Det kan ju faktiskt vara så att många lämpliga lärarmaterial väljer en karriär utanför skolan pga den låga lönen. Och därmed får skolan ta hand om många som skulle ha svårt att hitta jobb utanför skolan.. 6. Ja. Beroende på ämne, nedlagd möda, person och kompetens skiljer det sig avsevärt. Nu har ju skolan tagit hänsyn till detta genom antal lektioner per vecka. Min erfarenhet är dock att flertalet lärare har en väldigt dålig planering och arbetsmoral. Det är mycket kaffe och tårta på skolorna. En lärare som jobbar 8 timmar om dagen behöver knappast ta hem arbetsuppgifter. Dock ser många lärare skolan som någon institution av flextid.. kommer först kl 10, 1 timme på stan, 1 timme i kollegie rummet och prata lite med karl och anna. Vid dagens slut ser de sig själva stå med en hög orättade prov som de måste ta hem. Här har du lärarnas arbetsbelastning. De lärare som har 8 timmars arbetsdag ser sällan en överbelastning... 7 8. Det är medias uppgift att skriva om det som är dåligt... Det är även skolans skyldighet att rätta till det som är dåligt. Skolan måste ha en övervakningsfunktion hängande över sig.
Aqvakul
29-11-2007, 13:45
Stella-Polaris! Det verkar som vi är överens om det mesta, Ang punkt 2 så menar jag att lärarna har huvudansvaret för att skoldagarna utformas så att eleverna lär sig. Här ingår också en bra kontakt med föräldrarna så att barnet får det stöd det behöver. Självfallet ska föräldrar få tycka om skolan, både vad avser egna barn och upplägget i stort. Vad jag särskilt ville poängtera under denna punkt var dock att läraren och skolan inte kan skjuta över ansvaret för ev. misslyckanden på föräldrarna. Mvh Anders
Stella-Polaris
29-11-2007, 16:36
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 13:45)  Stella-Polaris! Det verkar som vi är överens om det mesta, Ang punkt 2 så menar jag att lärarna har huvudansvaret för att skoldagarna utformas så att eleverna lär sig. Här ingår också en bra kontakt med föräldrarna så att barnet får det stöd det behöver. Självfallet ska föräldrar få tycka om skolan, både vad avser egna barn och upplägget i stort. Vad jag särskilt ville poängtera under denna punkt var dock att läraren och skolan inte kan skjuta över ansvaret för ev. misslyckanden på föräldrarna. Mvh Anders Tycker även att föräldrarna har ett ansvar i att följa upp skolan och inte bara skjuta över ansvaret på lärare och skola. Tyvärr har vi i dagens samhälle en tendens att förvänta oss att någon annan tar tag i saker. Dålig skola??? De folkvalda skall då känna det svida i skinnet så de agerar. Föräldrar bör bli lite mer Franska.... 5 ton rutten fisk på komunhustrappan så uppmärksammas frågan....
Margaretha
30-11-2007, 09:23
Tiden är lite knapp just nu, men jag vill bara skriva att det inte är säkert att lösningen på ert problem med engelskan är "den lätta gruppen". Som gymnasielärare i engelska bl.a. ser jag hela tiden att de elever som kommer från den gruppen inte kommit tillräckligt långt för att inte få problem längre fram i stället. Visst kan det vara bra att få tid på sig vid inlärningen, men om målet är detsamma för båda grupperna, och dessa elever inte får fler timmar i veckan eller ett år till på sig, hur ska de då kunna hinna tillgodogöra sig det som bör ha med sig i bagaget när de kommer till gymnasiet? Många kan inte det allra vanligaste, sådant som de lärt sig redan på mellanstadiet. I alla fall borde ha lärt sig.
Engelskans problem ligger på mellanstadiet. En stor del av mellanstadielärarna som undervisar i engelska har bara gymnasiekunskaper och ingen pedagogisk utbildning i språk. Då är det inte så lätt att ge eleverna en bra grund i ämnet. Säga vad man vill om utbildning, men den behövs t.o.m. för de yngsta barnen!!!
En jättegrupp med elever som tycker att ett ämne är svårt och en enda lärare som ska försöka räcka till för alla är ingen bra lösning. Finns ingen speciallärare eller annan lärare på skolan som kan ge din tonåring stöd någon timme i veckan under en period kanske?
wow, har läst hela tråden och är väldigt tacksam att jag inte har några barn som skall gå i skola, men.... jag har syskon med barn som snart skall börja och jag blir väldigt orolig när jag läser detta samtidigt som det stärker mej i mina onda aningar om hur det går till i skolan idag. ska jag vara tvungen att flytta upp till mina gullungar för att kunna hjälpa dem efter skoltid? ja, då gör jag ju det.. det kommer ju krävas hur mycket som helst för att få ett bra jobb i framtiden.
Discogiraffen
30-11-2007, 22:02
Jag kan verkligen förstå att många föräldrar är otroligt frustrerande över hur deras barn behandlas i skolan! Som behörig lärare är jag också frustrerad över hur vi tvingas behandla våra elever i skolan, bl a av resursbrist. Resurser är både tid och material, och även om många inte förstår hur vi räknar vår arbetstid, så kan jag garantera att vi arbetar den tiden vi ska!! Att så många av er, tyvärr stött på uppgivna och oengagerade lärare tror jag till stor del beror på att man så småningom tröttnar på att slåss mot väderkvarnar. Tyvärr är det ju också så att det är de föräldrar och elever som verkligen VILL ha hjälp inte får det - eftersom resurserna läggs någon annanstans. Det är inte roligt att som lärare behöva säga till en elev eller förälder att man inte kan hjälpa, att det inte finns plats i andra grupper, att man inte har tid eller möjlighet. De senaste åren har vår arbetstid fyllts av tusen andra saker som inte har med undervisning, förarbete, efterarbete eller elevkontakter att göra - t ex så måste många lärare arbeta med marknadsföring, eftersom det på alla stadier mer eller mindre råder krig om eleverna. Vi lägger ner timmar på administrativt arbete och kontakter med olika instanser i samhället. Jag arbetar själv med vuxna invandrare, och lägger otroligt stor del av min arbetstid på kontakter med sociala myndigheter för 'pedagogiska samtal'. Jag undervisar 22 timmar i veckan. Min totala arbetstid är 42 timmar i veckan. Av det är två timmar mötestid. Ca. två timmar i veckan går till administrativt arbete. Räkna själv hur mycket tid som finns för för- och efterarbete, och fundera sedan ytterligare vad det ska bli kvalitet i undervisningen. Kort sagt kan man säga att vår undervisningstid är samma, men övriga uppgifter läggs på ytterligare på den tid vi ska ägna åt för och efterarbete. Det är jättetråkigt att så många verkar tro att lärare är sura, bittra, skadeglada kärringar och gubbar som bara dricker kaffe och planerar hur vi kan sätta dit eleverna. Så många av oss längtar efter vidare dialog med föräldrar (som väldigt många behöver ta mer ansvar för barnen i skolan) och mer tid att göra det vi brinner för - att undervisa, väcka glädje, nyfikenhet och lust efter kunskap!! Och ja, vi behöver höja lärarnas löner. För lika många års universitetsstudier skiljer det över 7000:- per månad på min och min mans lön. Det gör inte oss mer engagerade. Jag är så stolt över min examen, och så stolt över det jobb jag gör varje dag! Och trots att det verkar flummigt så lär man sig mycket genom en pedagogisk examen. Visst är stora delar av lärarutbildningen kass och stora delar av den behöver göras om, och vi lärare har fått den utbildningen som erbjuds - det är kanske inte så himla lätt att göra ett bra arbete utan tillräckliga kunskaper - precis som era barn inte kan göra ett bra jobb i skolan med lärare som har otillräckliga kunskaper. Jepp, nu har jag antagligen skrivt ett så långt inlägg så ingen orkar läsa, men jag blir bara så trött och ledsen... Kort sagt är vi många som brinner för vårt jobb. Skäll på politikerna - inte på lärarna.
Aqvakul
30-11-2007, 22:21
CITAT (Discogiraffen @ 30-11-2007, 22:02)  Jag kan verkligen förstå att många föräldrar är otroligt frustrerande över hur deras barn behandlas i skolan! Som behörig lärare är jag också frustrerad över hur vi tvingas behandla våra elever i skolan, bl a av resursbrist. Resurser är både tid och material, och även om många inte förstår hur vi räknar vår arbetstid, så kan jag garantera att vi arbetar den tiden vi ska!! Att så många av er, tyvärr stött på uppgivna och oengagerade lärare tror jag till stor del beror på att man så småningom tröttnar på att slåss mot väderkvarnar. Tyvärr är det ju också så att det är de föräldrar och elever som verkligen VILL ha hjälp inte får det - eftersom resurserna läggs någon annanstans. Det är inte roligt att som lärare behöva säga till en elev eller förälder att man inte kan hjälpa, att det inte finns plats i andra grupper, att man inte har tid eller möjlighet. De senaste åren har vår arbetstid fyllts av tusen andra saker som inte har med undervisning, förarbete, efterarbete eller elevkontakter att göra - t ex så måste många lärare arbeta med marknadsföring, eftersom det på alla stadier mer eller mindre råder krig om eleverna. Vi lägger ner timmar på administrativt arbete och kontakter med olika instanser i samhället. Jag arbetar själv med vuxna invandrare, och lägger otroligt stor del av min arbetstid på kontakter med sociala myndigheter för 'pedagogiska samtal'. Jag undervisar 22 timmar i veckan. Min totala arbetstid är 42 timmar i veckan. Av det är två timmar mötestid. Ca. två timmar i veckan går till administrativt arbete. Räkna själv hur mycket tid som finns för för- och efterarbete, och fundera sedan ytterligare vad det ska bli kvalitet i undervisningen. Kort sagt kan man säga att vår undervisningstid är samma, men övriga uppgifter läggs på ytterligare på den tid vi ska ägna åt för och efterarbete. Det är jättetråkigt att så många verkar tro att lärare är sura, bittra, skadeglada kärringar och gubbar som bara dricker kaffe och planerar hur vi kan sätta dit eleverna. Så många av oss längtar efter vidare dialog med föräldrar (som väldigt många behöver ta mer ansvar för barnen i skolan) och mer tid att göra det vi brinner för - att undervisa, väcka glädje, nyfikenhet och lust efter kunskap!! Och ja, vi behöver höja lärarnas löner. För lika många års universitetsstudier skiljer det över 7000:- per månad på min och min mans lön. Det gör inte oss mer engagerade. Jag är så stolt över min examen, och så stolt över det jobb jag gör varje dag! Och trots att det verkar flummigt så lär man sig mycket genom en pedagogisk examen. Visst är stora delar av lärarutbildningen kass och stora delar av den behöver göras om, och vi lärare har fått den utbildningen som erbjuds - det är kanske inte så himla lätt att göra ett bra arbete utan tillräckliga kunskaper - precis som era barn inte kan göra ett bra jobb i skolan med lärare som har otillräckliga kunskaper. Jepp, nu har jag antagligen skrivt ett så långt inlägg så ingen orkar läsa, men jag blir bara så trött och ledsen... Kort sagt är vi många som brinner för vårt jobb. Skäll på politikerna - inte på lärarna. Tycker att man förenklar problemet när det beskrivs i termer av resursbrist, administrativa plikter och låga lärarlöner. När det gäller ungdomsskolan så måste föräldrarna och deras engagemang tas tillvara på ett helt annat sätt än vad nu sker. När det gäller lärarna så är de allra flesta engagerade och duktiga, men det finns också "rötägg" och "stofiler" som utgör hinder för utvecklingen av skola och lärande. Mvh "magister Anders"
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2007, 22:26
Gud vad skönt det låter med bara 2 timmars mötestid jag har 4-6 timmars mötestid och ungefär lika mycket undervisning. Kan tillägga att jag ska jobba 40 timmar i veckan men får betalt för mindre jag jobbar på en skola som har kvar USK:en = jag får avdrag på lönen för loven,har dock kommit fram till att jag jobbar betydligt mer än 40 timmar i veckan vissa dar är jag ju på jobbet 10-11 timmar per dag vi får ju mer och mer uppgifter och inget tas bort?? Det ska fyllas i papper hit och dit, vi ska jobba på mässor, göra marknadsföring göra åtgärdsplaner hit och dit för minsta grej, man ska vända ut och in på sig själv för en del elever som inte ens orkar masa sig upp ur sängen för att gå till skolan (en del vill inte ens gå utbildningen det är föräldrarna som valt och hur lyckat blir det i längden?).
+Resurserna är verkligen urusla i skolan idag hur många har fått höra från en av sina chefer att du kan använda kottar och pinnar i undervisningen för de kan du hitta gratis i skogen?? Och böcker kan man inte räkna med att man får nya ifall de behövs det ska kosta så lite som möjligt.
Aqvakul
30-11-2007, 22:36
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-11-2007, 22:26)  Gud vad skönt det låter med bara 2 timmars mötestid jag har 4-6 timmars mötestid och ungefär lika mycket undervisning. Kan tillägga att jag ska jobba 40 timmar i veckan men får betalt för mindre jag jobbar på en skola som har kvar USK:en = jag får avdrag på lönen för loven,har dock kommit fram till att jag jobbar betydligt mer än 40 timmar i veckan vissa dar är jag ju på jobbet 10-11 timmar per dag vi får ju mer och mer uppgifter och inget tas bort?? Det ska fyllas i papper hit och dit, vi ska jobba på mässor, göra marknadsföring göra åtgärdsplaner hit och dit för minsta grej, man ska vända ut och in på sig själv för en del elever som inte ens orkar masa sig upp ur sängen för att gå till skolan (en del vill inte ens gå utbildningen det är föräldrarna som valt och hur lyckat blir det i längden?).
+Resurserna är verkligen urusla i skolan idag hur många har fått höra från en av sina chefer att du kan använda kottar och pinnar i undervisningen för de kan du hitta gratis i skogen?? Och böcker kan man inte räkna med att man får nya ifall de behövs det ska kosta så lite som möjligt. Hej Åsa! Det du säger är säkert sant, men samtidigt är det i mina ögon "kvirr" och "bortförklaringar". Den förälder som startade denna tråden och var bekymrad för sin dotters studier vill inte veta varför det inte funkar utan hon vill förväntar, helt berättigat, konkreta förslag som leder till en förbättring av skolan och elevernas lärande. Mvh "magister Anders"
kerstin z5-6
01-12-2007, 01:03
Ok Andens men lärare har 45 tim arbetstid / v där jag bor ..
råse-marie
01-12-2007, 06:22
Min dotter gå i första klass i en läxfri skola .( någon gång kan det hända att dom får en uppgift tex inför ett tema arbete. Dom har lite längre skoldagar än " vanliga "skolan .( min tjej går mellan 8.30 - 14 varje dag ) Dessutom har dom en syn på lärandet som passar vår familj . Det handlar om att man inte bara ska lära för lärandets skull ... alltså sitta och bara rapa efter utan man utår från elven och vad man har nytta av i livet Dom har mycket team arbete där yngre och äldre elever jobbar tillsammans . Jag känner mig jättenöjd och vi föräldrar är alltid välkommna till skolan där alla känner alla . Är det något som är fel tas det upp omedelbart av lärare. Jag se många kompisar till min dotter där det mer råder djungelns lag på skolan . STORA KLASSER och STORA SKOLOR vår skola är från förskoleklass upp till nian och det finns en klass av varje .sammanlagt ca 250 elever. Till det som möjligen kan vara lite negativt är att dom är ganska trångbodda men jag tror att det är därför som det känns så gemytligt också . Glömde ..... stå på dig Netaave  på med blåslampan
Aqvakul
01-12-2007, 11:13
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 06:22)  Min dotter gå i första klass i en läxfri skola .( någon gång kan det hända att dom får en uppgift tex inför ett tema arbete. Dom har lite längre skoldagar än " vanliga "skolan .( min tjej går mellan 8.30 - 14 varje dag ) Dessutom har dom en syn på lärandet som passar vår familj . Det handlar om att man inte bara ska lära för lärandets skull ... alltså sitta och bara rapa efter utan man utår från elven och vad man har nytta av i livet Dom har mycket team arbete där yngre och äldre elever jobbar tillsammans . Jag känner mig jättenöjd och vi föräldrar är alltid välkommna till skolan där alla känner alla . Är det något som är fel tas det upp omedelbart av lärare. Jag se många kompisar till min dotter där det mer råder djungelns lag på skolan . STORA KLASSER och STORA SKOLOR vår skola är från förskoleklass upp till nian och det finns en klass av varje .sammanlagt ca 250 elever. Till det som möjligen kan vara lite negativt är att dom är ganska trångbodda men jag tror att det är därför som det känns så gemytligt också . Glömde ..... stå på dig Netaave  på med blåslampan  Detta visar ju att det går att skapa bra skolor där barns lärande fungerar och föräldrarna känner sig trygga med detta.
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 06:22)  Min dotter gå i första klass i en läxfri skola .( någon gång kan det hända att dom får en uppgift tex inför ett tema arbete. Dom har lite längre skoldagar än " vanliga "skolan .( min tjej går mellan 8.30 - 14 varje dag ) Dessutom har dom en syn på lärandet som passar vår familj . Det handlar om att man inte bara ska lära för lärandets skull ... alltså sitta och bara rapa efter utan man utår från elven och vad man har nytta av i livet Dom har mycket team arbete där yngre och äldre elever jobbar tillsammans . Jag känner mig jättenöjd och vi föräldrar är alltid välkommna till skolan där alla känner alla . Är det något som är fel tas det upp omedelbart av lärare. Jag se många kompisar till min dotter där det mer råder djungelns lag på skolan . STORA KLASSER och STORA SKOLOR vår skola är från förskoleklass upp till nian och det finns en klass av varje .sammanlagt ca 250 elever. Till det som möjligen kan vara lite negativt är att dom är ganska trångbodda men jag tror att det är därför som det känns så gemytligt också . Glömde ..... stå på dig Netaave  på med blåslampan  Vem håller i en sån skola? Jag menar, är det kommunen, nån annan eller vem?
råse-marie
01-12-2007, 15:31
Det är en privat skola som drivs av pysslingen
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 15:31)  Det är en privat skola som drivs av pysslingen Pysslingen...?  Menar du en släkting till dej? Syssling?
lena:-)
01-12-2007, 15:44
CITAT (lena:-) @ 01-12-2007, 15:44)  Aha, hade jag aldrig hört talas om.
råse-marie
01-12-2007, 16:25
CITAT (Berith @ 01-12-2007, 15:40)  Pysslingen...?  Menar du en släkting till dej? Syssling? 
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 16:25)   Tror inte att jag är den enda som inte visste vad du menade med pysslingen. Och jag är nog inte den enda som inte bryr sej om vad som händer där uppe i Stockholmsregionen heller. Kanske är skolorna så bra här ute i landet så det inte behövs några andra skolor?
råse-marie
01-12-2007, 17:21
men visst finns det väl även privata alternativ på även om man inte bor i Västerås Sen finns det säkert både bra och dåliga skolor inom det privata . Jag vet ju bara hur "vår skola " 'är .´ Själv tycker jag att det är intressant att läsa även om saker som inte bara rör "stockholmsregionen "
Jan Lindgren
01-12-2007, 19:07
Hej! Lärare har samma årsarbetstid som andra i Sverige. Problemet för många är att den tiden inte räcker till. Tyvärr så har tiden till möten och administativt arbete ökat enormt utan att övrigt arbete minskat. Hela debatten visar hur viktigt det är med privatskolor. Föräldrar och elever måste få välja en skola som de trivs i och har förtroende för. Det finns ingen pedagogik som bevisligen är överlägsen andra. Vad man kan mäta är att behöriga lärare genomsnittligt får bättre resultat än obehöriga. ( En behörig lärare har både pedagogisk och ämnesutbildning. Det är tyvärr vanligt att skolledare beordrar lärare att undervisa i ämnen där de saknar utbidning. Motiveringen: Lärare och elever ska söka kunskap gemensamt eller det finns på internet.) Man har också uppmätt att åldersblandad undervisning ger sämre resultat i svenska och matematik. Jag skulle aldrig ha satt mina barn i Pysslingens skolor eftersom jag inte tror på deras undervisningsmetoder men de som har sina barn där är uppenbarligen nöjda och det är det viktiga. VALFRIHETEN FÖR FÖRÄLDRAR OCH ELEVER MÅSTE ÖKA. MVH Jan Lindgren
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 17:21)  men visst finns det väl även privata alternativ på även om man inte bor i Västerås Sen finns det säkert både bra och dåliga skolor inom det privata . Jag vet ju bara hur "vår skola " 'är .´ Själv tycker jag att det är intressant att läsa även om saker som inte bara rör "stockholmsregionen " Joo det finns såklart privatskolor i övriga landet också, men inte här där mina barn gick. Och jag tycker nog det låter lite konstigt att dom inte får läxor på den skolan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|