Full version: Högar i gräsmattan
Bele
I höstas upptäckte jag på ett ställe i min gräsmatta ett antal högar av jord ca 5-10 cm i diameter och några cm höga
som såg ut som grov "köttfärs" av jord. Kan det vara någon sorts avföring som något djur samlat på ett ställe eller bor det
nåt i gräsmattan? Någon som vet - och vad gör man åt sådant här?
Mvh/Bele
Azola
Högarna med jord kan komma från sorkarna som gräver, Mycket sork detta år!
HelenN
Sork....åkersork eller vattensork.....de är lika ihärdiga båda två. Jag rekommenderar sorkmedel....som du häller på oasis eller trasa & petar ner i deras gångar. Gångarna kan va jättelånga & i olika plan under marken så känn efter med en vass blompinne.

Jag hade massor av sork i en av mina stora rabatter i våras & de käkade upp massor med rötter & knölar. Jag använde sorkmedel i våras & sen märkte jag i september att det var gångar igen.....och då upprepade jag behandlingen. Kommer att göra det till våren igen.
Jan Lindgren
Hej!
Bor du i sydsverige så är det nog mullvadar.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (Jan Lindgren @ 28-11-2007, 15:06) *
Hej!
Bor du i sydsverige så är det nog mullvadar.
MVH
Jan Lindgren

Instämmer. Mullvadarna skottar upp mkt jord, betydligt mer än sorkar. De går däremot inte på växtdelar utan äter småkryp i marken. Skrämma iväg dem fungerar sällan särskilt bra. Risken är att grannen gör likadant och då "pendlar" de över tomtgränsen. Mullvad brukar vara aktivast höst och vår. På sommaren, när man klipper gräs och går på gräsmattan, så dämpas deras aktivitet. Slagfällor som apteras en bit ner i hålet är nog det enda effektiva. Själv är jag för blödig och brukar låta dem hållas.
Mvh
Anders
Bassam
HEJ:
Jag tycker för säkerhet du kan pensla på ättiksyra.
lycka till
H: Bassam
Ralf
Var ska jag pensla???
I nosen på djuret??
på jordytan i hålet??
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 02-12-2007, 09:18) *
Var ska jag pensla???
I nosen på djuret??
på jordytan i hålet??

Rådet brukar vara att dränka in en trasa med det otäcka ämnet typ ättiksyra eller ammoniak och köra ner i hålet. Lita på mig, jag har prövat allt och effekten är klart begränsad. Hänvsar till slagfällorna. En infödd mindre blödig granne på landet brukade sitta uppe på kvällen och köra ner en vass spade när högen började växa. Det är långt utöver vad jag klarar av.
Gunilla T
Det är varken sork eller mullvad som orsakat högarna i gräsmattan utan våra bästa vänner i trädgården, nämligen maskarna. Just det du beskrev som "köttfärs" är typiskt för maskarnas arbete på hösten. De tillverkar ny fin jord när de äter av löven och förnan som ligger på gräsmattan. När våren kommer syns inget av högarna!

Utan maskar ingen jord! Använd inget frätande eller giftigt på jordhögarna, då tar du död på det som ger liv i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon