Full version: SKÖLDLÖSS!:-((
dicentra
Nu är det gjort fast det sved i hjärtat.
Har slängt 4 orkideer 1 jättestor porslinsblomma 4 st stoora sukuluetter 2 fredskallor o lite annat smått o gott pga av dessa odjur!!! angry.gif
Har försökt på alla sätt att bli av med sköldlössen.Det började med att jag fick det på en av orkideerna tror att jag fick med det ifrån affären.Sedan har det bara spridit sig vidare längst med fönsterbrädan! crying.gif ,så nu kände jag att det var dags.
passar ju bra nu när ljusstakarna skall upp får väll köpa lite jul blommor också.
Men det känns väldigt tomt i burspråket nu,tänk att man kan fästa sig vid blommor så.Men det klart jag har ju haft de flesta i många år!!
Har ni lyckat bli av med sköldlöss,o hur gjorde ni?
pejori
jag tvättade /duschade mina i T-röd tummenupp.gif
två gånger i veckan under någon månad, sen var dom borta
jahi
Ja jag hade på 2 orkideer.
Jag stod o pensla dom med t-röd+sopavatten varje dag i två veckor.
Sen hade jag örnkoll ett par veckor till, så de e tålamod som gäller tror jag.
Beklagar sorgen åxå.
Sofiia
jag putsade nog med vatten alla blad (en phalaenopsis) sen spraya jag på insektdödar spray typ provado 2 gånger så var de väck! Beklagar sorgen dock! sad.gif
dicentra
Tack för tipsen!
Har som sagt var provat det mesta,T-sprit Provado skrapat penslat you name it!!! ranting.gif
Ibland trodde jag att nu är dom väck,men vad upptäcker jag flera veckor senare?
Jo då sitter dom små uschlingarna där igen, inte alls kul.
Så nu är de små liven hivade på komposten rätt åt dom!!! giggle.gif
Idag bär det av till Blomsterlandet i Alingsås för att inhandla lite nytt i fönstren,kul.
Blir väll någon ny orkidee o lite annat smått o gott!!! blomma.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att säga när du märker insekter på växter borta den till sidan från växter sen du kan bekämpa med olika metoder om den fungera tillbaka till sin kompisar om det är inte fungera kasta den,
Lycka till
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon