Full version: Pepino och mangostate
Veganvarg
Hej!

Köpte en pepino och en mangostate idag.
Hur ska deras frön/kärnor hanteras?

Finns det någon som vet något om dessa frukter?
Vad är det för sorts frukter, och hur ska de skötas när de kommit upp?

mvh
/Ylva
andreas i uppsala
ju mindre frön/kärnor desto längre upp.Ju större frön/kärnor desto längre ner i grytan.Sätt dem i vanlig blomjorde sen när de blir dryga 10 cm byt då kruka och sätt dem i den jorde de är vana vid
mvh
andreas
Veganvarg
Okej!

De behöver inte frysas ner eller något annat sånt konstigt innan de sås?
andreas i uppsala
Det är det jag inte vet.Det beror vart de kommer ifrån(ursprung)Det är också skillnad från växt till växt.
JOLE
Hej!

Om du sår pepino (Solanum muricatum) så här sent på året måste du övervintra plantorna för att du ska ha något hans att få frukt. Pepino är släkt med vanlig tomat och är också mycket lik tomat i sina krav men tål lite kallare väder än vanlig tomat. Om man sår pepino tidigt på våren kan man få frukt samma höst. ofta blommar plantan först året efter sådd. Odla i krukväxtjord och gödsla ganska rikligt under tillväxtperioden.

Menar du mangostan (Garcinia mangostania)? En brun frukt med tjockt läderatat skal som döjer några klyftor vitt fruktkött. Toligen svårodlad, men ill man försöka bör den behandlas som en tropisk växt. Prova att så med ca 30 graders värme och håll hög luftfuktighet.
Veganvarg
Japp, jag mande Mangostan! smile.gif
Jag köpt en sån, och öppnade den, och upptäckte att den var totalt möglig inuti, så för tillfället har jag gett upp det projektet!

Det är nog dumt att sätta frön nu, men just nu är jag inne i en period då det absolut bästa som finns är att ägna sig åt odling och växter, så jag har inte ro att vänta till våren! Vill hålla på NU! tongue.gif

mvh
/Ylva
Towanda
Jag satte en mangokärna i jord för ett tag sedan, på liknande sätt som jag sätter avocadon, med toppen uppstickandes ur jorden. Igår ledsnade jag på att det aldrig hände något med den och bestämde mig för att kasta den. Döm om min förvåning när den verkade sitta fast i krukan och jag lyckades slita av en mastodont-rot som hade kommit i nederkanten på kärnan! Där fick jag för att jag ville kasta den. Så jag satte tillbaka den i jorden och hoppas på att den överlever att jag slet av några centimeter längst ut på den stora roten. Vad tror ni? Klarar den sig?

En annan fråga, om man bor i en liten lägenhet och inte har så mycket utrymme, hur ska man lyckas övervintra plantorna svalt då? Förvisso blir det ju kallare i lägenheten på vintern än vad det är nu, men det blir ju inte mindre än runt 18 grader. Någon som har uppfunnit något bra? En inglasad balkong kanske hade varit bra, men det finns det tyvärr inte tillgång till. Hur gör ni andra?

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon