EKLO
Jag har haft en trevlig porslinsblomma (fått som liten planta) i några år, och skulle vilja ha en eller ett par till. Krukväxter är verkligen inte min starka sida - därför frågar jag hur man gör - tar man en stickling? I så fall när och hur och ... ja, annat att tänka på.

tacksam för era erfarenheter
Eklo
dicentra
Hej!
Att föröka porslinsblommor tycker jag är hur lätt som helst!
Bara att sätta 3-4 st sticklingar i vatten o sen när det kommer rötter plantera i vanlig blomsterjord.
Man får ha lite tålamod för det tar lite tid innan den börjar växa!!
Lycka till! tummenupp.gif
CillaM
Säger som dicentra, hur lätt som helst. Men jag använde vitmossa, den som används till orkidéer. Blöt upp lite mossa i ett glas, stick ner sticklingarna o du har rötter på några dagar. Tipset kom från Olle här på odla (och AOT)

CITAT (dicentra @ 28-11-2007, 16:31) *
Hej!
Att föröka porslinsblommor tycker jag är hur lätt som helst!
Bara att sätta 3-4 st sticklingar i vatten o sen när det kommer rötter plantera i vanlig blomsterjord.
Man får ha lite tålamod för det tar lite tid innan den börjar växa!!
Lycka till! tummenupp.gif

dicentra
CITAT (CillaM @ 28-11-2007, 17:02) *
Säger som dicentra, hur lätt som helst. Men jag använde vitmossa, den som används till orkidéer. Blöt upp lite mossa i ett glas, stick ner sticklingarna o du har rötter på några dagar. Tipset kom från Olle här på odla (och AOT)

Vitmossa,det låter intressant!!
Kan man plocka ute eller måste den vara behandlad på något sätt?
Har hört att man kan plantera orkideer i mossan men detta var ett nytt användningssätt.
CillaM
Naaa, det är nog den som man köper i torkad, tillplattad förpackning som gäller, åtminstone har jag inte provat någon plockad vitmossa. Jag använder det till nästan alla mina olika sorters sticklingar och det slår nästan aldrig fel, rötter till nästan 98%.

CITAT (dicentra @ 28-11-2007, 17:10) *
Har hört att man kan plantera orkideer i mossan men detta var ett nytt användningssätt.

pejori
CITAT (dicentra @ 28-11-2007, 17:10) *

visst kan du plocka vitmossan själv tummenupp.gif
den växer där det är vått, tex nära en sjö...
den känns som att köra ner handen i en våt dunkudde, tjock mjuk och fuktig
använder den i botten på alla orkideer ca fem cm och vattnar bara på fatet.
pejori
för att svara på din ursprungsfråga så klipper jag av porslinerna strax innan ett bladpar.
då får man en bit "skaft" att sätta ner i vatten, mossa eller direkt i jord.
jag föredrar vatten. tummenupp.gif
EKLO
Tack för råd - det låter ju enkelt. Men hur är det med årstiden, spelar det ingen roll när man gör detta eller?

Eklo
pejori
CITAT (EKLO @ 28-11-2007, 22:49) *
Tack för råd - det låter ju enkelt. Men hur är det med årstiden, spelar det ingen roll när man gör detta eller?

Eklo

nä...jag har inga problem med årstiderna. Det tar bara lite längre tid på vintern att få rötter.
Ställer du den så ljust du kan, så blir det bra tummenupp.gif
sqrulan
http://www.hoyaforumet.se/images/hoyaforum...umportal_se.jpg

Jag är medlem på ett trevligt hoya forum som jag rekommenderar att du kan gå med i,massor av tips
och goda råd där.Där kan man även få köpa billiga sticklingar.
Det kostar inget att kolla! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon