Full version: perenner
mimmi313
Hej!
Jag är inte så duktig på växter men vill gärna lära mig. Min fråga: jag har några rabetter som hittills mest innehållit ogräs men nu tänkte jag mig några olika perenna växter. Rabatterna ligger i söderläge men skuggas av ett garage fram till mitt på dagen. Jorden är ganska lerig. Jag vill helst ha växter som blommar under en längre period. De bör inte vara alltför höga. Vad rekommenderar ni? När planterar man perenner? Jag läste någonstans att augusti var en bra månad. Stämmer det?
nina L
perenner som blommar på sensommaren ska man hels plantera på våren. exempelvis Höstanemon.
mimmi313
Tack för ett snabbt svar. Bör jag vänta till våren med alla växter?
kerstin z5-6
nej vår o sommarblommmande kan planteras nu smile.gif om du har vattentillgång -de bör vattnas ofta i början ..
ta en titt i mitt och andras album om du vill ha tips smile.gif
har perennerna i min trädgård i z 5-6 albumet
jutte
Hejsan !

Några förslag till din rabatt:

Murklocka är en ganska låg perenn som blommar med blåa jättefina små klockor hela nästan hela sommaren.

Varför inte några klasblommiga rabattrosor eller minirosor som också blommar hela sommaren. Finns i massor av olika färger. Röda såna tillsammans med murklocka är kanonfint. Rosor kom jag att tänka på när jag läste att du hade lerig jord, det bör ju passa perfekt för dem. Dessa plantor kan du plantera med fördel lite längre fram i höst, i september kanske.

mvh anders
Kajsa
Dessa blommar länge och vill gärna ha fuktighetshållande, näringsrik
jord. Blågull, Astilbe, Flox, Praktlysing ( sprider sig )
Daglilja, Stjärnflocka, Höstanemon, finns lägre sorter 60 cm, japonica
Tremastarblomma, Jättedaggkåpa, marktäckande
Solbrud, lång höstblomning ( Crimson Beauty 50 cm, eller The bishop )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon