Full version: plantera vitlök
Ulla-Kajsa
Har ännu inte planterat någon vitlök. Är det alldeles för sent???

Tror jag läst att det är bättre att få vitlöken i jorden på julafton (om man så måst ösa hetvatten på för att tina jorden först) än att vänta med att sätta vitlöken på våren.

I natt frös det på här, men nu regnar det så jorden tinar nog av sig själv.
Kan jag sätta vitlöken nu, tror ni?
Gurkan
Ja, det går bra, bara du kan få ner dem i jorden.

Jag skulle planterat idag, ca 2000 klyftor, men marken var "lite för hård". Nu regnar det här också så jag hoppas att det tinar upp till helgen så jag får ner de små stackarna.

Förra året planterade jag i mitten av dec. och det blev en jättebra skörd i juli i år. Den skörden är utsädet som jag ska plantera nu.
Dito Verde
CITAT (Gurkan @ 28-11-2007, 21:42) *
Ja, det går bra, bara du kan få ner dem i jorden.

Jag skulle planterat idag, ca 2000 klyftor, men marken var "lite för hård". Nu regnar det här också så jag hoppas att det tinar upp till helgen så jag får ner de små stackarna.

Förra året planterade jag i mitten av dec. och det blev en jättebra skörd i juli i år. Den skörden är utsädet som jag ska plantera nu.

Hej
Hur förvarade du utsädet? Jag har inte hittat någon bra plats och undrar om det finns några tips.
Eva i Västerås
Finessen med att sätta vitlöken på hösten är ju, förutom skördetiden, att man inte behöver vinterförvara utsädet.
Annars brukar det hålla sig bra, om man bara har konstant temperatur. Hela tiden svalt, eller hela tiden rumsvarmt. Temperaturväxlingar gör att dom försöker börja växa och sedan torkar ihop.

Den vitlökssort jag har ger dock fina lökar även om jag sätter dom på våren, fast då mognar dom i slutet av augusti, och det blir mer svinn på utsädet. Jag får kasta kanske 1 av 3 klyftor. Men fram till februari/mars är lökarna jättefina.
Gurkan
CITAT (Dito Verde @ 28-11-2007, 22:30) *
Hej
Hur förvarade du utsädet? Jag har inte hittat någon bra plats och undrar om det finns några tips.

Vitlökarna har legat och torkat i ett ouppvärmt uthus sedan jag skördade dem i slutet av juli. Bara 1 av 150 lökar hade ruttnat nu när jag rensade dem och pillade ut alla klyftorna.

Bästa sättet lär annars vara att låta dem torka ordentligt, sen fläta dem och hänga dem inne i rumstemperatur. Som Eva skriver är det viktigaste att man inte växlat mellan varmt och kallt för då kan dom sätta igång att växa.
Preussen
kan bara hålla med gurkan och stärka dig i din övertygelse att få ner dem i jorden innan julafton. satte enrad i slutet av december förra året och det blev en fin skörd.
annars sätter jag löken i oktober, mest för att jorden reder sig bäst då och att man sen kan ha lite vila över vintern o pyssla med annat.
Gurkan
Det hade säkert varit bättre att få ner dem tidigare men inte för tidigt heller, man brukar säga att jordtemperaturen ska vara under 8 grader för att inte vitlöken ska växa för mycket innan vintervilan.

Det är stor skillnad på vinter och vinter beroende på var man bor så så jag vet inte om det finns nåt perfekt datum. Nästa år blir det iaf. lite tidigare än i år ... nu har visserligen marken tinat upp igen men det är inte så lyckat att klafsa runt i leran nu när det är så blött.
Ulla-Kajsa
OJ Sätta 2000 klyftor!!! Imponerande Gurkan.
Lever du bara på vitlök, eller vad gör du med alla lökar detta blir?

Jag är ledig i morgon förmiddag, då blir det plantering, om inte det fryser på igen förståss.
MariaS
CITAT (Ulla-Kajsa @ 04-12-2007, 23:24) *

Jag är ledig i morgon förmiddag, då blir det plantering, om inte det fryser på igen förståss.

Marinerad vitlök mums, hemmagjorda grillmarinader smaskens, sån där vitlökspasta (kommer inte på namnet) namnam, Aioli i stora lass. Det finns massor man kan göra av vitlök utom att ha den i maten färsk. Sen gillar faktiskt inte rådjur, hare och sork, när man odlar vitlöken heller. Men 2000, då har nog Gurkan lite försäljning också... yes.gif
Gurkan
CITAT (Ulla-Kajsa @ 04-12-2007, 23:24) *

Nu har jag räknat lite mer noggrant och det blev bara drygt 1200 att plantera, sorterade bort små och fula klyftor och sparade de allra största till köket. Hyfsad träningsverk har jag idag ... sweatingbullets.gif

Visst är det gott med vitlök, har lite i all mat nästan, men jag hoppas kunna sälja det mesta av skörden och en del ska bli utsäde till nästa säsong.
Preussen
skönt med träningsvärk. jobb ska kännas för att räknas smile.gif
undrar hur du gör ditt urval av utsädeslök när du tar de största klyftorna till köket. har de stora klyftorna suttit på lökar som gett få klyftor? själv tar jag alltid de största klyftorna från de största lökarna och har som utsäde. sen kan det även variera om det varit ett torrt år då klyftorna inte blir stora men egenskapen finns där.

brukar man säga så ute på österlen gällande 8c och att de inte ska växa innan vintern? smile.gif
Snigelhatare
Jag hade nog också valt att äta de stora klyftorna och sätta de små. Har för mig att sätta stora klyftor ger många och små klyftor och sätta små klyftor ger lökar med få och stora klyftor.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är tvärtom när det gäller vitlök, det är de största klyftorna man ska plantera de ger de största lökarna och finaste lökarna med stora klyftor.

När det gäller vanlig gullök ska man dock välja de minsta sättlökarna för de ger stora lökar.
Snigelhatare
Då fick jag lärt mig något nytt. Tack så mycket Åsa, mälardalen zon 2.
buffy
Varför blir vissa vitlökar bara en enda stor klyfta? Vet någon om man kan köpa utsäde nu, och isf var? Bor i zon 1, mycket milt väder här än så länge.
Eva i Västerås
Om det bara blir 1 lök, så har den inte vuxit färdigt. Får den stå till nästa år blir det en "riktig" vitlök.
Fast bollarna säljs som kinesisk vitlök till mycket högra kilopris.
Dito Verde
En liten rapport från min odling.
Tre pallkragar har jag med vitlök.
Satte de fina dyra sorterna från Solberga på Öland i oktober. I de lådorna syns ingenting.
I den tredje lådan satte jag okänd billig vitlök från Konsum. Den är nu en dryg dm hög.
Någon som vågar sig på en analys?
Åsa, mälardalen zon 2
De från konsum har nog förvarats kallt någon gång i butikskedjan och i okt var det fortfarande varmt i marken, med tanke på att vitlöken redan hade fått en vinter i butiken trodde den nog att våren var kommen när den kom ner i den varma jorden och satte igång att växa. Ofta överlever vilöken även om den skulle ha börjat skjuta skott på hösten men ibland överlever inte vitlökarna ifall de skjuter skott innan vinterkylan kommit.
Dito Verde
Ja det låter ju rimligt att de kylförvarat löken. Glömde skriva att jag satte konsumlöken en månad senare, men vädret var ju lika varmt då. Fortfarande ingen vinterkyla i sikte verkar det som. 5 grader har vi på dagarna. Trist om de växer mera, då blir de ju ännu känsligare föe kylan när den kommer.
/p
Bettis
Vet någon om mördarsniglarna äter vitlöken`?
rosita
CITAT (Dito Verde @ 25-12-2007, 15:54) *
Ja det låter ju rimligt att de kylförvarat löken. Glömde skriva att jag satte konsumlöken en månad senare, men vädret var ju lika varmt då. Fortfarande ingen vinterkyla i sikte verkar det som. 5 grader har vi på dagarna. Trist om de växer mera, då blir de ju ännu känsligare föe kylan när den kommer.
/p

Tyvärr är risken stor att vitlöken kommer att dela sig i klyftor tidigt på våren, när den hunnit växa så pass redan. Men du kan ju plocka den tidigt!
Preussen
själv är jag både förvånad och glad över att vitlöken ännu inte tittat upp. det har varit mildare väder iår men då får jag väl ta mig den äran att jag förvarat löken bättre än förra året. förra året så såg vitlöken dagens ljus redan i december men skörden blev kanon ändå.
Bettis
CITAT (Bettis @ 25-12-2007, 18:40) *
Vet någon om mördarsniglarna äter vitlöken`?

Ingen som vet confused.gif
Fågelvägen
Vi har haft 2-3 pallkragar med vitlök varje år sedan 2002 och MYCKET mördarsniglar, men vitlöken har fått växa i fred. happy.gif
Också rådjuren har andra intressen, tycks det. (Vi bor i Stockholmstrakten, z 2-3)
åsali
Kikade ner i pallkragen där jag satt vitlök och upptäckte att det kommer endel gröna skott! Dom har inte växt så där jättemycket, men det syns iallafall.
Är det kört för den vitlöken? Vad kan hända om den börjar växa för tidigt? Om det skulle komma en köldknäpp nu blir vitlöken förstörd då?

Med den vinter vi har haft (eller brist på vinter snarare) så är det väl inte så konstigt att den börjar växa egentligen...
Eva i Västerås
Ibland har jag satt vitlöken i september/oktober, och det har börjat grönska innan vintern kommit.
Ibland har jag precis hunnit få dom i jorden före tjälen.
Ibland har jag missat helt, och fått sätta klyftorna på våren.
Den enda skillnaden jag märkt beroende på när jag satt dom är skördetiden, och att det blir mindre lökflugor om jag sätter på våren. Fast det går bort mer, mer spill. Det är nätt och jämnt att lökarna klarat sig tills det är dags att sätta dom.
Nu har jag en ganska tålig vitlökssort, så den är kanske inte representativ, men jag tror inte ni behöver oroa er alltför mycket.

De som börjat gro på hösten har ju redan rötter, och kommer igång fort på våren, fast hos mig hinner lökflugorna hitta dom, så det blir fler ätna lökar.
De som inte hunnit gro på hösten kommer nästan, men inte riktigt, lika snabbt på våren. De brukar vara färdiga nästan lika fort, och är lika mycket ätna.
Och - givetvis gror de vårplanterade senare. De är ju oftast också i sämre skick efter vinterförvaringen. De är mycket mindre ätna, kanske beroende på att jag lägger över fiberduk över all lök på våren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (åsali @ 09-02-2008, 15:45) *
Kikade ner i pallkragen där jag satt vitlök och upptäckte att det kommer endel gröna skott! Dom har inte växt så där jättemycket, men det syns iallafall.
Är det kört för den vitlöken? Vad kan hända om den börjar växa för tidigt? Om det skulle komma en köldknäpp nu blir vitlöken förstörd då?

Med den vinter vi har haft (eller brist på vinter snarare) så är det väl inte så konstigt att den börjar växa egentligen...

vitlök är en mycket härdig lök . där även blasten tål en hel del . jag brukar sätta i krukor på hösten som sedan är ute hela vintern . plus har lökarna i marken kommit upp som galningar .
MariaS
Här har vitlöken kommit längre än narcisserna. Jag går lugnt vidare.
Fågelvägen
Det finns många sorter av VITLÖK som beter sig helt olika! Blir man riktigt hängiven är det nyttigt att läsa vad Åke Truedsson skrivit om vitlöksodling. Kan beställas på samma webadress.

Vi satte en gång hundratals klyftor av sorten Thermidrome och av en rosafärgad namnlös estnisk sort. Thermidrome bidde ingenting sad.gif men de namnlösa har vi fortfarande kvar, de ger vackra, hållbara lökar med jättestora klyftor och både vi och släktingar odlar sitt hela årsförråd av vitlök.

Denhär estniska sorten gör topplökar med vitlökar stora som knappnålshuvuden. Tar man vara på dem blir de följande sommar ungefär 4-7 mm i diameter. Får de vara i fred (eller glöms bort...) har man en vitlök med bara en klyfta den tredje sommaren. Och först den fjärde sommaren blir det klyftor, inte särskilt stora. Så har naturen - med gott om tid - tydligen tänkt sig vitlökens liv.
160kvm stort hus
Skulle man inte kunna sätta vitlök i krukor och sen in i frysen?
Om nu odligen utanför misslyckas?
Eller blir det för kallt då?

*spånar vidare*
Eva i Västerås
Det är bättre att spara vitlöken i jämn temperatur och sätta ut dom på våren. Jag tror inte du vinner något på att frysförvara dom. Dom gror lika bra ändå. Det är viktigare för all lök att temperaturen är jämn än att det är kallt där man förvarar den.
Vill du få ut klyftorna i jorden medan dom är fräscha, då är det kanske i så fall bättre att sätta dom inne vid husväggen eller så, där tjälen tillåter att du petar ner dom. Och sedan plantera om dom på våren. Fast jag vet inte om dom gillar att bli omplanterade, förresten. Små krukor i jorden vid väggen, kanske?
Alexander-VG-zon3
jag har ju som jag skrev i krukor också , det funkar utmärkt med både omplantering och att vara i kruka över vinter som sommar .
Eva St
Jag har en sort som kommer från en invandrare söderifrån från början. Den är kanongod inte starkare men med mer fyllig smak än den vanliga köpta och den gav i somras massor av vitlök som räcker hela vintersäsongen. Förra året kom den upp väldigt tidigt men i år har jag inget sett av den än. men hoppas på lika god skörd i år. Satte i somras massor med topplökar från den bara nu inte sorken äter upp den men vad jag förstår så gillar inte sorken vitlök
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon