noranettan
Det här är en gallica som jag funderat rätt mycket runt. Den finns inte med i Botanican, men väl i Suzzanne Verriers gallicabok och Rolf Ginstmarks Roserier. Det är tydligt att RG har mer eller mindre översatt Suzanne Vs text. Jag har köpt den hos Schulteis i Tyskland. De hade den inte kvar i sortimentet nu i höst såg jag. Rosen har mycket gemensamt med en mossros pga de "mossiga" kvistarna, och eftersom den är mörk som Nuit de Yong, så kanske de är besläktade. Det syns särskilt bra på knoppskaftet. Nåväl, det som står om den är ändå att den är dryga metern hög (kan bli tänker jag, för min är lägre) Halvfyllda blommor i nyanser av violet och purpur. Jag tror det är den allra mörkaste av de jag har (kanske i tävlan med Orphline de Juillet) Den har en stark och god doft. Blommorna är ganska små ~5 cm.

Anette
kerstin z5-6
har inte kvar den i sortimentet .. fy .. det borde vara förbjudet .. är det nån annan du vet som har den då -Färgen var ju fantastisk w00t.gif
noranettan
Jag gav bort ett rotskott förra året....kanske den tillverkar fler. Då ska jag tänka på dig, eller om jag sticker den. Jag gjorde inte det i år.....
kerstin z5-6
ja snälla smile.gif
Kajsa
Ja vilken färg, helt sagolik rose.gif
Anna NV Uppsala
Mmmm lite massförökning av den vore nog inte fel! Sällar mig till intresse-kön!
Stenis
Wow - vilken färg, helt underbar!!! - Sällar mig till intresse-kön! (som Anna!)
Det här träsket kommer jag nog aldrig ur - så många "godis-rosor" som Ni visar, och så många som väcker VILL HA känslor wacko.gif

Kram på Er - rostokar smiley_small_hug.gif
zaaritha
Vilken fantastisk färg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon