Sol_blomman
29-11-2007, 22:37
Jag har en kaktus som blommar röda blommor men den vissnar hur mkt behöver man vattna en kaktus? Har hört att den har vatten i sig. Mvh Sol_Blomman
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2007, 14:19
När den blommar ska man vattna när den är torr och sedan beror det på hur den är placerad. Har man kaktusen så som den vill ha det på vintern = ljust och kylskåpstemperatur så behöver du knappt vattna något då räcker vätskan den har i sig ganska länge och vid såpass kall förvaring är det stor risk att växten ruttnar ifall man håller den blöt.
Har du den i vanlig rumstemperatur vill den ha mera vatten, när det känns torrt i krukan även när du kör ner fingret långt ner i jorden så vattnar du igenom jorden (inget vatten ska stå på fatet eller i krukan).
Sol_blomman
30-11-2007, 16:49
Tack så mkt för dina svar. Jag kan inte så mkt om växter och jag tar ofta död på dem att dem får för mkt vatten. Förresten vet du några inomhusväxter som är lätta att sköta ? Mvh Sol_Blomman
Hej
jag tycker att det är bra att köpa apparaten från Plantagen. Buttiken som kan visa hur mycket fukt i jorden, den fångar utan batteri bara kan man sticka den i kruka eller marken.
Lycka till
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.