Henrik_
30-11-2007, 10:17
Godmorgon!
Har hört att Hornbach ska öppna ett varuhus i Stockholm.
Blev lite nyfiken, är det någon som varit på deras andra varuhus, hur är deras växtavdelning?
Bara skräp eller?
Jag lyckas inte ta mig in på deras hemsida för att titta närmre.
Aqvakul
30-11-2007, 11:13
Min erfarenhet är från butiken utanför Malmö. Är inte så imponerad av växtavdelningen. medan byggavdelningen är mkt välsorterad och befolkad med yrkeskunnig personal så verkar trädgårdsavdelningen mera fått hänga med på köpet. Själv handlar jag helst hos växtvaruhus/plantskolor där det finns kunnig personal och där man också kan få råd senare om det man köpt.
Lena i Torslanda
30-11-2007, 11:16
Växtavdelningen är inte anledningen till att man åkter till Hornbach utan det enorma utbudet för hemmafixare. det är en fröjd att gå runt och kolla där, både för mig och maken.
Ibland kan man hitta ett eller annt guldkorn på växtavdelningen men, som sagt, det är inte deras huvudattraktion.
Henrik_
30-11-2007, 11:38
Okej, trist, hade hoppats på ett nytt intressant växt ställe, på vettigt avstånd.
Då vet jag, tack!
Hornbach är hyfsade på växter (både inne och uteväxter) men det är ett traditionellt utbud de har. Men helt okej ändå.
Jag har hittat en del spännande växter på hornbach i göteborg, kardemumma, olika bananplantor, vinrankor och orchideer. Dom växterna har "hållit" bra bättre än många växter man köper på varuhus. Så jag åker till hornbach bara för växtavdelningen ibland. Hoppas du också ska hitta nåt:)
gladepetter
08-12-2007, 14:32
Bra prylar och mycket kunnig personal och då jämför jag med Bauhaus. Det är min erfarenhet av Hornbach här i Göteborg. Då har jag handlat produkter inom Bygg men även växter. Finns inget att klaga över!
Snigelhatare
09-12-2007, 19:51
Är väldigt sällan på Hornbach men ibland kan man göra fynd. Ibland kan man hitta något som inte är så vanligt, men överlag så tycker jag att de är ganska dyra på sina växter. Då handlar jag mycket hellre hos Rödbo plantor strax norr om Göteborg. Där finns stort utbud, bra priser och framför allt stor kunskap. Det är verkligen något som man ska gynna. Tyvärr så har de inte öppet hela året.
OT andra avdelningar. Kattmat har de billiga sorter av sämre kvalitet. Sämre kvalitet på kattmat innebär alltför högt vegetabiliskt innehåll. Katter är köttätare och kan inte tillgodogöra sig protein från växtriket pga av deras korta rovdjurstarmar. Så den kattmaten går helbort.
Akvarieavdelningen har en del billiga lockvaror men över lag så ligger de inte bättre i pris än andra. Då föredrar jag att gynna en mindre handlare som har bättre kunskap men inte stordriftens fördelar, och ändå ligger ungefär samma i pris.
Har de senaste åren bytt ut kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin. Då jämförde vi utbud och priser hos Hornbach, Siba, Elgiganten och en lokal fackhandel. Elgiganten vann.
Henrik_
09-12-2007, 20:30
hmm, okej, så det kanske är värt ett besök ivarjefall...
Men annars låter det ju som att växtavdelningen är nått i stil med andra byggvaruhus..
CITAT (Snigelhatare @ 09-12-2007, 19:51)

Har de senaste åren bytt ut kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin. Då jämförde vi utbud och priser hos Hornbach, Siba, Elgiganten och en lokal fackhandel. Elgiganten vann.
När började Hornbach med vitvaror?
Snigelhatare
10-12-2007, 01:13
De hade för ett 1/2år sedan tror jag det var. De hade inte så mycket hemma men kunde ta hem det man ville ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.