Full version: Rosenbladet
svennis
Rosenbladet har kommit.
Helena " Hellan" har gjort ett bra jobb.
Tema-Rosförädling, mycket att smälta bravo.gif
noranettan
Ja kära nån så många trevliga artiklar! Jag som håller på att måla möbler med betinget klart före advent, kan aldrig uppnå det med så många fina bilder och läsvärt. Rosförädlingen måste jag ha som kvällslektyr. Jag hoppas att åtminstone de rosor som Balsgård tagit fram kommer ut på marknaden. Sååååååå läckra!
Kajsa
Ja vilket matigt nr. och en extra liten bok om POM- projektet och där man får lära sig om alla grupperna, har man LÅG rosbibeln har man ju allt där, men denna lilla bok kan man kanske ha med sig ut i trädgårdar och parker. Ser att boken " Rosor för förnuft och känsla " nominerats till årets trädgårdsbok, ja den är jag glad i, kanske för allt med dofterna.
Så ni rostokar som ännu inte gått med i Svenska Rosensällskapet, önska er ett medlemskap i julklapp, kostar bara 200 kr/året man får då 4 tidningar i färg.
Anders Roslagen
Högklassigt! Både medlemsbladet och boken om bestämning av rossorter! Intressant att se vad för tåliga kulturrosor man funnit vid alla rosinventeringar.

renate
Vilken intressant och matnyttig läsning i rosenbladet och den lilla boken om POM projektet kändes som en liten julklapp.
svennis
Är det ingen som har kommentarer till Frankrike resan på sidan 34

Triumfb.jpg

sven-goran
noranettan
FÖRLÅT Svennis!!! slap.gif Jag har Rosenbladet som kvällslektyr och skummade igenom den första kvällen. Jag såg ditt fina reportage och tänkte kommentera den - men.......Förlåt igen. Har du ett album?
Mejal
Samma här, jag hade inte kommit till din resa och dessutom så vill jag helst inte läsa om den, eftersom jag blir så avundsjuk wink.gif

Vilken trevlig resa du har varit med om. Hur många dagar var den på? Hade ni någon bra tolk med, för att lyssna på föreläsningar på franska känns som överkurs. Köpte du med dig något trevligt hem?
svennis
Språket var inga problem. Flera var kunniga.
Jag fick en ros med hem.
Orleans ros.jpg

Och vin från Orleans.

Vers.jpg

Kajsa
Har läst, men i mitt huvud var du svennis, ursäkta, vilken underbar resa med rosvänner och fina foto. Orleans Rose läste jag om nu i Botanica, berömd fransk ros som gett upphov till 22 spontana mutationer står det bl.a, den var söt. Gamla Polyantha kan vara härdiga ska kolla om den finns hos Rosenposten ( fanns ej )

Lägger till en fråga, alla stamrosorna som står i långa rader på bilderna, hade man dom ute året runt ? Dom är ju otroligt vackra och lyfter planteringarna.
svennis
Vi var på Versailles, massor med krukor. Där tar de nog in dom. Tittade på närr en gick och vattnade.

V krukor.jpg

Hur de gör med stamrosorna vid vinterförvarning vet jag inte. De får nog bygga in Rosorna, säkert ömtåliga.
Man borde prova och stamma upp en Exelsa eller Dorothy Perkins.
trädgård .jpg
Kajsa
Varför gör man inte en sån där fyrkantig rabatt och gräver ner sina stamrosor på rad och kantar med silverek eller den röda alunroten, det kunde bli snyggt rose.gif Visst är det stamrosorna som gör rabatterna, så ljuvliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon