Full version: Paraplyaralia
Kee
Efter att en paraplyaralia inköptes i början på sommaren, växte den och stormtrivdes i vårt norrfönster i matrummet. Den är nu en knapp meter lång och väldigt ståtlig och har inte tappat ett enda blad, så blad är det hela vägen upp! Väldigt kul tycker jag. Den slutade växa i början av hösten/sensommaren och jag ägnade inte faktumet ngn mer tanke, längden är faktiskt ganska bra där den står. Nu noterar jag att den börjar skjuta ut nya skott från toppen, tre stycken kan jag räkna mig till och jag undrar om man kanske kunde föröka den med dessa nya skott. Har sökt i ämnet men inte hittat ngt som passar in exakt på mitt fall. Har läst att man kan kapa stammen och plocka väck ett par blad så ska man kunna föröka den, men i mitt fall, så vill jag behålla värdplantan intakt om det går, och bara ta skotten. Kan tänka mig att det är smart att vänta ett litet tag med att plocka skotten, men vill alltså ha guidning i detta.

Fick inte till ngn jättebra bild, men jag hopas den fyller sitt syfte:

/kee
Kee
Ingen som har lite brainstorming att komma med? smile.gif
Tezzla
Jag brukar göra som så att jag helt enkelt bara klipper bort en bit av toppen och sätter i vatten, sen planterar. Ibland har jag satt i jord på en gång. I det flesta fall så har det blivit nya växter. Jag tror dock det är bra om skotten är ganska kraftiga och har en del blad.

Pröva, Kee! Går det så går det! yes.gif
jahi
Jag har gjort som Tezzla fast jag har kört en plastpåse över krukan med lite lufthål i.
Vill du va säker e de nog smartast att vänta till våren då ljuset e bättre o de blir lättare för den att bilda nya rötter.
Kee
Ja jag väntar nog en stund. Både av den anledningen tezzla säger och av den anledningen jahi säger. Några bladpar på skottet samt mer ljus att odla i.
Kee
Det längsta skottet är nu ca 15cm långt, de två andra på kanske 7 resp 5 INGEN av dem har utvecklat några blad än! Det som oroar mig är att de ser ut att ha "försökt" skapa blad, men som är alldeles "förkolnade" precis som om de var svedda. Små små stumpar som sticker ut, miniatyrblad fast alldeles svarta. Vad beror detta på? För torrt? Näringsbrist? För lite vatten?
LP55
CITAT (Kee @ 15-01-2008, 20:50) *
Det längsta skottet är nu ca 15cm långt, de två andra på kanske 7 resp 5 INGEN av dem har utvecklat några blad än! Det som oroar mig är att de ser ut att ha "försökt" skapa blad, men som är alldeles "förkolnade" precis som om de var svedda. Små små stumpar som sticker ut, miniatyrblad fast alldeles svarta. Vad beror detta på? För torrt? Näringsbrist? För lite vatten?

Kan det bero på ljusbrist?
Samma sak hände samtliga skott på min Schefflera nora nån gång i början vintern. Inte bara bladen utan hela grenarna blev svarta och skrumpnade ihop för att sedan falla av. Efter att jag placerat den framför ett stort sydvästfönster har de nya skotten överlevt och utvecklat blad. Vattningen har varit densamma, den fick lite extranäring för första gången i sitt liv ungefär i samband med flytten men den enda faktor som verkligen förändrats är ljustillgången.
Bassam
Hej
Tag tycker att svarta färgen kommer på grund att du satt mycket näring.
Lycka till – H:Bassam
Kee
Den har inte fått ngn näring, utöver det som eventuellt kan finnas i jorden redan, men jorden är ju snart ett år gammal så det är ju ingen "kick" direkt... Dåligt med ljus är ju isf mer troligt, det var en av de grejer jag funderade över, skotten skuggas ju dessutom av andra blad (från huvudstammen) så jag kanske kan pröva att vrida den ett halvt varv, vad tros?
Kee
Nu två månader senare så har ett av skotten börjat producera blad som ser ut att hålla måttet och bli mer än skrumpna rester. Kul! Jag mer övertygad om varför bladbildningen var så seg berodde på ljusbrist, för det skottet som nu börjar tillverka blad har nu kommit ovanför där de översta bladena från huvudstammen skymmer. Dessutom har huvudstammen producerat ännu ett skott så det är fyra stycken i kronan på denna planta nu. Kanske tom så att man kan ge bort om alla går att föröka...

Kan lägga upp en "efterbild" att jämföra med om ett par veckor när det förhoppningsvis har givit resultat!
catlady
Min paraplyaralia gör precis samma sak som din; Vissa av bladen utvecklas ej utan torkar ihop till brunsvarta små prickar, medan andra skjuter sig långa och vackra. Så har den hållt på i två år och den är 1,5 m hög nu och mår jättebra, så det är inget att oroa sig för.
Men om du ej gett den näring på över ett år så är det inte så kontsigt att den inte har kraft att utveckla alla blad heller...
Kee
Njae, det var inte helt sant det jag skrev, jag har på sistone, vattnat vid några tillfällen med förvällningsvatten från matlagningen, det tipsas ju om det i en tråd, att det skulle vara näringsrikt. Men det är dags för näring, det inser jag, men jag tänkte plantera om framemot våren och jag brukar ha som en generell regel att inte köra med ngn näring under vintern...

Ska bli intressant att se om någon av de andra skotten börjar utveckla blad. Det är hittils bara ett av fyra som börjat tillverka blad, och på det sitter nu fem blad i kronan. Återkommer...
Kee
Nu är det fart på aralian vill jag lova! Växer så det knakar, trots att det bara är februari och norrfönster!

Här är "efterbilden" jag lovade, synd att jag aldrig tog ngt kort på de "förmultnade bladen", men som synes är skotten ganska långa innan de första bladen kommer och längs med den sträckan har de förmultnade bladen skjutit ut.

Det har även kommit ett fjärde skott, men det är inte mer än en "knöl" just nu och har inga blad. Kul att denna planta stormtrivs. Känns lite motigt att börja kapa den nu när den trivs så bra, men det bör göras ändå såsmåningom. Ngn som har förslag på när jag kan börja kapa skotten, nu, eller vänta in lite mer ljus? (Misstänker att skotten får lite kraft från värdplantan än)
Kee
Idag har saxen fått jobba minsann! Samtidigt som jag arrangerade en vas med vatten för passiosticklingarna klippte jag av en av de tre förgreningarna på aralian och satte ner i samma vas, ska bli intressant att se hur det utvecklas! Lite nervigt är det allt, klippa ner fullt fungareande och friska växter!
Bassam
Hej:
Jag tycker att säga problem på bladen som är svedda. Små stumpar som sticker ut, miniatyrblad fast alldeles svarta. Bror på att finns lite ljus just nu, jag försökte före två veckor beskära och ta några sticklingar, och öppna vägen till mera luft och l ljus att gå genom växter , det fungera jätte bra, även om rinner lite sava men jag kunde kontrollera den genom att bränna sår yta området. Sava är torkat och mina blomma hälsa bra nu.
Lycka till, H: Bassam
Sploff
Hejsan!

Min topp började böja sig och gick inte att rätta till så jag skar bort böjen och satte biten ovanför i vatten. Orginalväxten växer som bara den och verkar inte tagit någon skada utav kapningen men den andra stumpen som står i vatten nu, den lever fortfarande och ser fortfarande lika bra ut men det händer inte mer. Hur gör man för att "locka fram" rötter? Kan det ha med att jag har jätte svag näring i vattnet så att den får det den behöver utan rötter? Skulle uppskatta att den har stått så i ca 2 månader nu.
Hur har det gått för dina Kee som du satte i vatten?
Kee
Nu minns jag inte exakt hur det gick, men jag vill minnas att jag tryckte ner paraplyaraliasticklingen i en kruka, där jorden hölls fuktig. Den höll sig förvånansvärt länge men utvecklade aldrig några nya blad, efter ett par månader dog den. Detta är den enda växt jag misslyckats ta sticklingar på så jag kan tyvärr inte svara dig. Jag gör säkert ett nytt försök framöver, men allteftersom moderplantan flyttats runt och fått stå på mindre fördelaktiga platser, har det inte hänt så mycket med den. Nu när den får stå en bit in i vardagsrummet (söderläge) så har den börjat skjuta nya blad i toppen igen och kanske framemot våren igen kan det bli läge för att ta ett skott igen.

Mitt råd, håll ut, denna planta verkar ganska långsam i sitt växtsätt när förhållandena inte är optimala (som ju är fallet för en stickling). Det är inte värre än att du misslyckats och har du en bra moderplanta kan du ju alltid försöka igen! Fördelen med att ha en stickling i vatten är att man SER när rötterna börjar komma, Många växter funkar bra direkt i fuktig jord också, men där har man ingen överblick av rotningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon