Full version: Vinter växter.
Sol_blomman
Jag undrar om någon vet några bra utomhus krukväxter man kan ha ute nu på vintern? Såna som tål kyla och frost och så vidare. Tacksam för svar! Vänliga hälsningar Sol_Blomman smile.gif
Alexander-VG-zon3
hur menar du ?

krukväxter eller trädgårdsväxter eller säsongsväxter ??

och hur mycket ska dom tåla eller hålla sig ?

kryddor som lavendel,lager,rosmarin,timjan är fina på hösten och vintern och tål än då ner till -5c -15c beronde sort och en del är ju fleråriga ute också . plus städse/vinter gröna växter som barr och olika gräs och julrosor och vinterbär (skimmia)

plus säsongs växter som går hitta under hösten klara lite av vinterns kyla som silverek,ljung

sen trädgårdsväxter finns ju en del som blommar nu julros,vinterjasmin,primula

sen krukväxter som tål lite frost är ju oliv ( -10c ) och härdiga palmer(kan få en vinterfärg) och en del kaktusar om dom står torrt tål lite frost som opuntia släktet . finns ju inte så många krukväxter som går ha ute nu . det mesta eller nästan allt har man inne .
Bassam
Hej
Jag tycker att finns också prydande KÅL – heuchera-
Lycka till
H:bassam
CillaM
Kål klarar inte vinter med frost och kyla och Heuchera är inte kål Bassam!

CITAT (Bassam @ 30-11-2007, 18:53) *
Hej
Jag tycker att finns också prydande KÅL – heuchera-
Lycka till

Jan Lindgren
Hej!
Prova hostor. Finns i olika storlekar från 5cm till 90cm och massor av varierande bladfärger. Blommorna är lite tråkiga men några sorter doftar fint. HOSTA
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (CillaM @ 30-11-2007, 20:18) *
Kål klarar inte vinter med frost och kyla och Heuchera är inte kål Bassam!

Bassam menar nog prydnadskål med prydande kål, Brassica oleracea. Den tål minusgrader

Om prydnadskål
CillaM
Ja det må vara att han menar men det han har skrivit blir väldigt fel ifall det är så. Heuchera har inget med kål att göra.

CITAT (MimmiH @ 30-11-2007, 20:36) *
Bassam menar nog prydnadskål med prydande kål, Brassica oleracea. Den tål minusgrader

Om prydnadskål

Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 30-11-2007, 20:53) *
Ja det må vara att han menar men det han har skrivit blir väldigt fel ifall det är så. Heuchera har inget med kål att göra.

håller med CillaM om att den inte tål kyla ,utan den fryser i den form den är ev tål den lätt frost och sedan kunna tina utan att rasa . så länge det är fruset är prydnads kålen fin men när det töar luktar den illa och är slibbig , tinar den =en kollaps .så att plantera prydnads kål i Skåne är döfött

CITAT (Jan Lindgren @ 30-11-2007, 20:34) *
Hej!
Prova hostor. Finns i olika storlekar från 5cm till 90cm och massor av varierande bladfärger. Blommorna är lite tråkiga men några sorter doftar fint. HOSTA
MVH
Jan Lindgren

Hosta är väl inte fin om vintern ? ,, några av mina Hostors blad brukar bli slibbiga efter första frost . medans mina andra som är tåligare blir gula i bladen .
ängsvädd
CITAT (flaxss @ 30-11-2007, 21:06) *
håller med CillaM om att den inte tål kyla ,utan den fryser i den form den är ev tål den lätt frost och sedan kunna tina utan att rasa . så länge det är fruset är prydnads kålen fin men när det töar luktar den illa och är slibbig , tinar den =en kollaps .så att plantera prydnads kål i Skåne är döfött

OK, jag gick efter det som stod i odlas artikel om prydnadskål, bl a
CITAT
Det är inte konstigt att prydnadskål har blivit mycket populära växter i höstens och vinterns krukor. Det beror inte minst på deras karakteristiska, dekorativa former och färger, men även på att de tål minusgrader och står kvar med sina starka bladfärger hela vintern som en ren fröjd för ögat

Så här sköter du prydnadskål
Prydnadskål är mycket lättskötta. De ställer inga speciella krav när det gäller ljus utan kan stå i såväl direkt sol som skugga. Om de är planterade i krukor ska de vattnas regelbundet och få torka ut lätt mellan vattningarna. Låt inte prydnadskål stå och bada. Håll jorden lätt fuktig under vintern. Ingen gödning behövs.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MimmiH @ 30-11-2007, 21:16) *
OK, jag gick efter det som stod i odlas artikel om prydnadskål, bl a

och där står även detta

''Det är de ända fram till tidigt på våren då övergången från minusgrader till töväder tar kål på prydnadskålen.''

vilket menas den tål INTE vintern utan den fryser i den form den är (ser fin ut än), sen när det blir plus dvs våren smälter den då cellerna har frusit sönder . färgen den får är en skydds färg den får av lätt frost . mer frost det blir desto mer fryser cellerna . går det på plus igen håller inget upp växten och alla celler rasar . men deras artikel är inte helt rätt .
ängsvädd
Flyttar detta svar hit då det tillhör tråden:
CITAT (Sol_blomman @ 01-12-2007, 03:52) *
Tack för alla kloka svar jag fick! tummenupp.gif Jag får testa och sätta kålen på min balkong det blir nog jättebra! Den tål frosten och kylan nu. Jag hörde att silverek och murgrönan oxå tål att stå ute nu. Det är så tråkigt att inte ha något på balkongen min är ganska stor och kan va fint med växter. Jag menade säsongsväxter man kan ha ute och andra som kanske bara växer på vintern. Vänliga hälsningar Sol_blomman smile.gif

Bassam
Hej
Jag tycker att tacka er alla, men jag märke i Stockholm torgar området och nära min arbeta de planta i krukor prydnadskål och ljung och ( heuchera den ser ut ledsen när kommer mycket frost men de plantera i alla fall) och silver .
OBS: jag kämpa bra för att bli bra på svenska och går med er. Tack för deras hjälp.
Lycka till

ängsvädd
CITAT (Bassam @ 01-12-2007, 12:41) *
Hej
Jag tycker att tacka er alla, men jag märke i Stockholm torgar området och nära min arbeta de planta i krukor prydnadskål och ljung och ( heuchera den ser ut ledsen när kommer mycket frost men de plantera i alla fall) och silver .
OBS: jag kämpa bra för att bli bra på svenska och går med er. Tack för deras hjälp.
Lycka till

Bra kämpat Bassam smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att skicka till dig den här tex som ta från internet

kamelia,jag har också kamelia på friland blommar jätte vackert under vintern-våren .

fler tips
väderkvarnspalm,oliv,passionsblomma,rosmarin,dadelpalm(kanarei),vippjasmin,arali

a japnoica,olika perenn hibiskusar,banan,agapanthus,kotteplamer(härdiga sorter),dvärgpalm,citrusar,kalljords krinum,lager,myrten,nerium(härdiga sorter),gardenia,granatäpple,tebuske,robusta palm,butia palm,andra yucca och kaktusar(som äkta fikonkaktus) m.m.

jag har
passionsblomma,rosmarin,lager,äkta dadelplam,hibiskus,väderkvarnspalm,dvärgpalm,oliv,aralia japonica,agapanthus,krinum,granatäpplen,kaktusar,andra yuccor på friland med eller utan skydd .

dom här växterna tål som lägst -10c oftast mer och i skyddat söderläge kan klara sig med eller utan skydd i zon 0-1(2) .
Lycka till
H: bassam

Jan Lindgren
Hej!
Missförstod frågan. Trodde trodde sol blomman ville ha tips på plantor som kunde övervintra i krukor.
Till en åretruntplantering i kruka så skulle jag använda en låg amerikanskt blåbär, lingon ,amerikanskt tranbär, vaktelbär (Gaultheria procumbens), härdig låg rhododendron (tex Ramapo ) och någon dvärgform av barrträd (tex Tsuga canadensis Coles Prostrate ). Jag tror att det skulle gå att göra en snygg plantering med några av de här växterna som skulle vara intressant året runt. Samtliga sorterna trivs i okalkad torv uppblandad med lite grus.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
hej
Jag tycker att för bättre du kan isolera krukor. Ibland vädret kommer mycket kallare och växter som står ute orkar inte, men när finns isolering vi skyddar mina växter,
Lycka till
H: Bassam
Obs: tack för växter namn förslag,

Bassam
Hej
Jag tycker att säga bara, att amerikanskt blåbär : den är dåligt härdig i Sverige men odlas ibland som trädgårdsväxt.
Barrträd : från början när de är små behöver mycket behöver värme under frost tid, isolera krukor och vattna mycket under höst tid för att ska klara frost under vinter tid ,och bättre med vinterväv ock vävsäck under våren för bästa sätt kan du vattna de med ljummig vatten under vinter,
Lycka till
H: bassam
Jan Lindgren
Hej Bassam!
Det finns amerikanska blåbär som är mycket härdiga. De flesta vi odlar i Sverige är hybrider av nordamerikanska arter. De sorter som har Vaccinium angustifolium i stamtavlan är oftast extra härdiga.
Det finns en hel del dvärgformer av barrträd som är härdiga. Gör man en krukplantering som ska stå i flera år så får man inte välja småplantor av storvuxna sorter.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej:
Jag tycker, att vi kan säga till varandra allt som vi vet, för att man ska gör bäst från början, och det hjälper inte att säga sen om jag görde så eller så, jag är ensam kan inte gör lite, men tillsamman vi kan gör mycket.
Lycka till
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon