Full version: Binda sorgbukett
krelan
Hej, jag har fått i uppgift att binda en bukett till en väns begravning. Jag har bundit vanliga buketter och gör det ganska bra men hur skall jag få en bukett som står upp? Använder man oasis och i så fall, hur täcker man den?
Vilka blommor som skall ingå är ännu inte bestämt, någon vill att det skall vara vita liljor och grönt men jag lutar mer åt varma hösttoner. Det finns ganska många olika sorters blommor i allt från gult till rostbrunt men jag vill helst bara använda några olika sorter samt grönt.
Tacksam om någon kan ge mig tips just om vad man använder för att inte buketten bara ligger ner.
Tack på förhand
Krelan
Bettis

Ska du göra en bindning som står upp och inte en krans alltså, då måste du ha en oasis.

http://www.plantablommor.se/sorgbinderi.htm
här är några tips men du kan ju goggla på sorgbuketter så får du en hel del tips.
Netha
Du kan köpa både oasis och "hållare" för stående bukett hos din blomsterhandlare.
Så har vi gjort flera ggr.
Höstblommor och grönt tycker jag blir vackert. smile.gif
Alba
Gerbera är en vacker blomma som också är ganska kraftig i stjälken.

Vilket fint förtroende att få göra en dekoration för en vän. Lycka till.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det behövs någon slags sorgbukettshållare om blommorna ska stå upp. Mycket viktigt är att blommorna sitter fast ordentligt i oasisen, när man ställer iordning arrangemangen runt kistan är det inte ovanligt att buketterna lyfts genom att man grabbar tag om blommorna i toppen, lossnar blommorna slängs de, vaktmästarna brukar inte pilla dit dem där de satt.

Oasisen kan döljas med sånt som Thuja, cypress, granris. Ofta görs buketterna i en stiliserad korsform om man tittar noga används ofta linjer på blommorna för att få fram lite korsform, inom blomsterbinderi är det viktigt att veta vad de olika sakerna symboliserar. (ex. en krans ska alltid bindas medsols för en krans symboliserar livet och livet går framåt inte bakåt)
Netha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-12-2007, 11:53) *
Oasisen kan döljas med sånt som Thuja, cypress, granris. Ofta görs buketterna i en stiliserad korsform om man tittar noga används ofta linjer på blommorna för att få fram lite korsform, inom blomsterbinderi är det viktigt att veta vad de olika sakerna symboliserar. (ex. en krans ska alltid bindas medsols för en krans symboliserar livet och livet går framåt inte bakåt)

Intressant att höra din beskrivning om linjer och hur kransar binds. smile.gif
Jag har aldrig bundit krans men gjort buketter och då har jag/vi , inte vetat om korsformen.
Detta ska jag vb till syskon, värt att tänka på vid nästa ...
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-12-2007, 11:53) *
Japp det behövs någon slags sorgbukettshållare om blommorna ska stå upp. Mycket viktigt är att blommorna sitter fast ordentligt i oasisen, när man ställer iordning arrangemangen runt kistan är det inte ovanligt att buketterna lyfts genom att man grabbar tag om blommorna i toppen, lossnar blommorna slängs de, vaktmästarna brukar inte pilla dit dem där de satt.

Tack för den informationen - inte för att jag ska binda något själv, snarare att det var roligt att lära sig något nytt
krelan
Tack snälla ni för alla goda råd. Har i dag besökt två blomsteraffärer, varav den ena haft mig som kund i 20 år, men på ingen av dessa ställen fanns de "hållare" som skulle behövas. Var nära att ge upp men tror att jag kommit på lösningen.

En ordentlig bit oasis bör kunna ge så pass mycket stadga att buketten kan stå. Min vän, som snarare var en av min dotters bästa vänner, en ung kvinna, tyckte mycket om naturen och de två gick ofta tillsammans i skogen. Bland blommorna /ej bestämt vilka sorter/ tänker jag ev sticka in blåbärsris som jag själv tycker är väldigt vackert. Ev kanske klä oasisen med lite lav eller mossa och utgå ifrån det. Kanske det finns några vackra nyponkvistar som kan tas med också och i så fall kommer jag att använda "höstfärgade" blommor. Det känns fantastiskt fint att få göra buketten själv. Även om den inte blir så tjusig och perfekt som de från blomsteraffären så kommer den att bli gjord med mycket kärlek och omsorg.

Jag visste inte att det fanns några "måsten" med när det gäller kransbindning, intressant och jag tackar för upplysningen. Ett stort tack till er alla som har brytt sig om att hjälpa till, det känns fint att ni vill dela med er av ert kunnande, ovärderligt.
I morgon skall jag sätta mig ner och skissa lite så att jag har en mall att gå efter när jag börjar med det bitterljuva arbetet med att sätta ihop en vacker och värdig bukett.
Krelan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon