Full version: Döda kaktusar?
Annica J
Hej!

Jag skulle vattna mina kaktusar som vanligt igår och fick till min stora sorg se att två utav mina "samlarkaktusar" var döda. De hade på utsidan tappat den gröna färgen och var matta och gråaktiga/hårda. Rörde jag vid dem så kunde jag lätt göra hål i dem och de var helt ihåliga och torra som skorpor confused.gif
Jag brukar vattna dem en gång i veckan men det kan dock dröja ett par veckor imellan ibland också. De har inte varit geggiga på något vis utan bara "poff" på någon vecka blivit gråa.
Vad har jag gjort för fel confused.gif unsure.gif
Hade jag vattnat dem för mycket skall de väl bli geggiga och nästan smälta ihop och dö eller?

Jättetacksam för svar....

Annica
jahi
Jag e på inget vis bra på kaktusar men jag hade ett par på landet förra året som råka stå för länge där så dom frös.
Jag trodde dock att den ena hade klarat sej först men det visade sej att den va som typ din beskrivning.
Kan den ha frusit eller.....?????
Annica J
Hejsan!

Tror ej detta. Den står på fönsterbrädan och det är ca 23-25 grader i våran lägenhet. Så jag misstänker att detta är ej fallet. Tack för tanken ändå.

Mvh

Annica
Bassam
Hej
Jag tycker att nästan alla problem med kaktus i lägenhets kommer från vatten, de tycker inte mycket vatten också de tycker inte torka.
Lycka till
H: Bssam

Tezzla
Jag är inte heller någon expert på kaktusar, men de få katusar jag har får vatten väldigt sällan, men då ganska mycket. Att smådutta regelbundet tror jag inte är bra.

Men som sagt, jag är sannerligen ingen expert.
Annica J
Hejsan!

Jag brukar ha en vattendag i veckan ungefär där de får suga upp vatten från ett fat så de inte får vatten på sig. fast ibland missar jag detta och jag vattnar då likadant fast några veckor sent kanske... de får aldrig bli plaskvåta utan bara att jorden blir fuktig och man känner på krukan att den fått ordentligt med vatten... Man kanske skulle minska mer på vattnet istället confused.gif

Ja,ja jag fattar i alla fall ingenting för jag har varit så rädd om dem...men man kanske är för rädd om dem.

Annica
wolkenkrabber
det har nog varit en längre process för den att torka ihop, men man lägger inte alltid märke till rötan, rltan kanske var begränsad till rötterna? men resten strök med..

jag hade en madagaskarpalm som bara säckade ihop utan anledning, inte förens jag kastade den märkte jag att själva orsaken var rotröta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon