skogstroll
01-12-2007, 11:24
När vi plockade svamp i höstas (tja det blev ju inte så mycket) så tog jag med en bit skvattram med mig

Jag har satt den i vatten, men inga rötter än på ganska lång tid. Finns det nåt sätt att få den att klara sig, så jag kan sätta ut den i trädgården (ganska bra förutsättningar för skvattram).
Christer i Falköping
01-12-2007, 11:40
Du bör göra som med andra rhododendron, ta sticklingen när de börjar förveda sig. Sätt dem då i sandblandad torv och en genomskinlig plastpåse runt och ställ den ute skuggigt och svalt. Vete katten om den du har nu kommer att få rötter, men gör något liknande, fast inne, med den. Tänk på att de är kalkskyende.
Lycka till!
Christer.
skogstroll
01-12-2007, 11:47
Hej! tack för ett bra tips. Kalk existerar nog inte där jag bor, jag ska prova påsmetoden
Lena i Torslanda
01-12-2007, 14:34
Rhododendronsticklingar får faktiskt lättast rötter inne i ca 20 graders värme. Har dragit upp ett 20-tal sticklingar på det sättet. Skrapa försiktigt bort det yttersta på sticklingen på en sida. Skotten bör inte vara längre än ca 10 cm på småbladiga sorter. Stick den till ca halva längden.
Jan Lindgren
01-12-2007, 19:32
Hej!
Tar sig inte sticklingen så kan du fröså den. Jag har inte prövat att så Rhododendron tometosum men däremot R. groenlandicum Compactum. Det var inga problem.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
01-12-2007, 20:37
Kanske skulle pröva det. Jag har faktiskt inte sett Skvattram någon gång vad jag vet, men den sägs vara fin och lukta gott? Brukar ju inte vara något problem att så rhododendron, men var få tag i fröer?
Christer.
Marita i Vasa
01-12-2007, 20:45
Här står svattram som spön i backen! Doftar alldeles bedövande när de blommar. De är mycket lätta att dra upp med rot för de växer i våt mossig mark. Fråga skogsägare om lov att ta någon planta så får du snabbt egen svattram i trädgården. Marita.
Christer i Falköping
01-12-2007, 20:56
Vet inte om den växer naturligt här i trakten. Jorden här är allt för klakrik för att den skall trivas tror jag. Men fröer skall väl alltid gå att hitta någonstans kan jag tänka.
Christer.
Marita i Vasa
01-12-2007, 21:22
Här har vi kalkfattig jord så därför trivs den väl bra. Vid nästa skogspromenad skall jag se om det ev. finns frön kvar. Här är fruset och lite snö så det finns kanske inga frön kvar. Om det finns så kan jag sända. Mvh Marita.
Christer i Falköping
01-12-2007, 21:33
Jättesnällt av dig! Då håller jag tummarna!
Christer.
Jag har Skvattram,inköpt på plantskola,ska kollar om jag hitta frö på den då kan du får de Christer.Letade efter en bild men hitta så klart ingen just nu i mina album.Det vore intressant och kollar upp om den växer vild här i trakten men jag har aldrig sett den vild i skogen.
Christer i Falköping
03-12-2007, 18:08
Vad bra Renate. Då håller jag tummarna.
Annars kommer det ju fler år om det inte finns nu.
Christer.
Inga från Närke
06-12-2007, 22:50
Sökte på nätet och där står det att de är giftiga, ville bara tipsa om det om ni inte visste om ni har småbarn.
Jan Lindgren
07-12-2007, 10:53
Hej!
Alla rhododendron är giftiga. Innehåller andromedatoxin som sänker blodtrycket. Ibland till 0.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
07-12-2007, 19:36
Det är väldigt lite som inte är mer eller mindre giftigt i trädgården. Buxbom till exempel är allt annat än ofarligt om man skulle äta den. Men det händer extremt sällan att någon blir förgiftad av växter, så jag tycker att man kan lugna ned sig rejält på den punkten.
Christer.
Marita i Vasa
20-12-2007, 12:36
Här har skvattramfröna grott!

De grodde på 10 dygn i sandblandad torv, strödda på ytan. Groningstemperatur ca 17 grader ( i garaget) under tilläggsbelysning. Marita.
Hej jag tycker att säga jag läste på trädgårdsförrum intressanta förslag, för att sticklingar ska få snabbt rötter, man kan hämta sticklingar från SALIXX och dela de till små bitar sen lägga de i vatten två dagar sen du kan sätta i den här vatten sticklingar som tycker att( rot) dem, de ta inte så länge tid för att rot sig, på grund att SALIX sticklingar har mycket rot Hormon .
LYCKA till
H BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.