Kathy

Idag följde jag med som ledsagare i en taxi för en person som har färdtjänst.

När vi kommer upp på motorvägen så är det ganska mycket trafik. Många bilister är på väg in till stan, precis som vi.
Taxiresan går i en bra bit över 100, men så kör en del taxichafförer så det befäste jag inte mig så mycket vid.
Vi åker i vänsterfilen, bilen förflyttas över till mittfilen för att sen hamna i bussfilen/taxifilen.
Då ökar chaffuren farten och kommer upp jämnsides med en annan bil.
Då ställer sig chauffören på bromsen så att vi får en fyrhjulssladd som han lyckades parera med ena handen på ratten.
Samtidigt så vevar han ner sin sidoruta och hänger ut den andra armen genom bilfönstret och hytter åt bilen bredvid och skriker: "DIN JÄVEL!!! JAG SÅG ALLT VAD DU GJORDE!!!GÖR INTE OM DET DÄR!! JÄVLA IDIOT!!!".
Efter den händelsen så var i alla fall jag klarvaken i baksätet och det är nu jag tänker: "Säg i n g e n t i n g så länge du sitter kvar i bilen för du vet inte vad han är kapabel till..."
Och han fortsätter: "Jävla idioter, de kör bil som om de äger vägen och så kör de i bussfilen och där har de inget att göra, jävla idioter!! Förstör för oss andra, skötsamma människor!"

När vi har klivit ur bilen så talar jag om för honom när vi har returen beställd och säger till honom att inte ta den körningen för vi kommer inte kliva in i hans bil.
Då vill han ha en förklaring och jag förklarar för honom hur han betedde sig på motorvägen och vad som faktiskt höll på att hända.
Då blir han förbannad och menar på att han faktiskt hade försökt avstyra en olycka. (???)
(Ja, möjligtvis den olyckan han själv höll på att förorsaka)
Nu står han och skäller på mig, mitt i stan en lördagsförmiddag så pass att folk börjar stanna upp och titta på vad som pågår.
Han blev riktigt hotfull så jag var tvungen att fråga om han hotade mig? Men det nekade han till.
Sen gick vi.
Då skriker han efter mig att han vill ha mina personuppgifter för han ska anmäla mig.

Det var det sista han sa, för sen var vi utom hörhåll.
Berith
Men jösses!! fear.gif Det finns folk till allt, tydligen. Vilken tur att ni klarade er helskinnade från den resan.
Ralf
CITAT (Kathy @ 01-12-2007, 15:01) *
Han blev riktigt hotfull så jag var tvungen att fråga om han hotade mig? Men det nekade han till.
Sen gick vi.
Då skriker han efter mig att han vill ha mina personuppgifter för han ska anmäla mig.

Det var det sista han sa, för sen var vi utom hörhåll.

Jag skulle nog ha lämnat mina personuppgifter! Vad skulle han ha anmält dig för?

biggrin.gif
Alba
Fy vilken otäck resa. Tur att ni kom undan med blotta förskräckelsen. Hur kan man bete sig som denna chafför. Inser han inte att han arbetar i ett serviceyrke.

Ja vad skulle han kunna anklaga dig för. Han borde ju vara rädd för dina anklagelser.
Kathy
CITAT (Ralf @ 01-12-2007, 16:03) *
Jag skulle nog ha lämnat mina personuppgifter! Vad skulle han ha anmält dig för?

biggrin.gif

Ja, han skulle visst anmäla mig för att jag kommer anmäla honom till taxibolaget. coolgleam.gif

CITAT (Berith @ 01-12-2007, 15:44) *
Men jösses!! fear.gif Det finns folk till allt, tydligen. Vilken tur att ni klarade er helskinnade från den resan.

Jadu, han borde inte ha vare sig ett serviceyrke eller ett yrke med stress. Det han inte tänkte på var att han faktiskt representerade det bolag han körde för, dvs han var/är företagets ansikte utåt. Vi får väl se vad det stora taxibolaget tycker om att de har såna representanter ute i trafiken?

Ärligt talat, något fel var det på'n.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kathy du skall även anmäla honom hos färdtjänsten

Elisabeth
Netha
Åh herreje så hemskt! Tur att ni klarade er helskinnade och bra att du vågade säga din åsikt tummenupp.gif ... inte alla är lika "tuffa"
och så klart ska du anmäla chauffören både till hans arbetsgivare och färdtjänsten.

Nyfiken... fick ni annan chaufför till hemresan?
Alphaville
Ibland blir man rädd när man ser medtrafikanterna nono.gif Men att en yrkeschaufför uppträder så är skrämmande! Du skulle ha anmält honom.
Kathy
CITAT (Alphaville @ 01-12-2007, 23:19) *
Men att en yrkeschaufför uppträder så är skrämmande! Du skulle ha anmält honom.

Jag kommer att anmäla händelsen.

CITAT (Netha @ 01-12-2007, 22:37) *
Nyfiken... fick ni annan chaufför till hemresan?

Jodå, en jättetrevlig och serviceminded taxichaufför.
Det är väldigt sällan man lyckas få samma chaufför på utresan som hemresan.
Netha
CITAT (Kathy @ 02-12-2007, 08:59) *
Jag kommer att anmäla händelsen.
Jodå, en jättetrevlig och serviceminded taxichaufför.
Det är väldigt sällan man lyckas få samma chaufför på utresan som hemresan.

Ok...tur det... i det här fallet att inte samma kom på hemresan.
Hoppas verkligen att taxibolaget tar anmälan på allvar och "token" får reprimand och undervisning i
hur man uppför sig i trafiken och mot kunder.
Eller att han bedöms som olämplig i detta yrke... det tycker jag att han är. thumbdown.gif
Magdis
Fy vad läskigt! Hoppas han blir av med jobbet.
Kathy
CITAT (Netha @ 02-12-2007, 20:41) *
Ok...tur det... i det här fallet att inte samma kom på hemresan.

Nä, då hade vi aldrig klivit in i bilen -fear-.gif utan de hade fått skickat en ny.
Netha
CITAT (Kathy @ 02-12-2007, 20:49) *
Nä, då hade vi aldrig klivit in i bilen -fear-.gif utan de hade fått skickat en ny.

Förstår det så väl. smile.gif
Kathy

I helgen skrev jag klart min anmälan och mailade iväg den till färdtjänst kundtjänst samt VD:n för Taxi Kurir.
Fick svar ifrån VD:n idag, som skriver följande:

CITAT
Tack för ditt mail! Vi beklagar starkt det inträffade och ser mycket allvarligt på denna händelse som vi kommer att följa upp, utreda samt vidta nödvändiga disciplinära åtgärder gentemot den aktuella föraren. Jag överlämnar ärendet till vår reklamationshantering för återrapportering om åtgärder.
KURT
Lyssna gärna på vetenskapsradions program Språket i P1 från den 20/11. Där beskrivs hur:

"I det lilla landet Moldavien sitter en grupp unga studenter och hårdpluggar svenska. Om bara några veckor ska de börja arbeta för färdtjänsten i Stockholm och skicka taxibilar till rätt adress. Det är de låga lönerna i Moldavien som fått ett svenskt företag att rekrytera där."

Tidigare flyttade de s.k "call-enter företagen" till Norrland. Nu flyttar de tydligen till Moldavien!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon