Mattsson
Hej alla duktiga så-människor!

Behöver ett råd från er! Ska till att så pensé, lobelia och flitiga lisa i helgen är det tänkt. Jag har två sådana där pop-up lådor som tar vardera 60 plantor. Planen är att en låda för alla pensé-fröna och den andra får dela på flitiga lisa som jag har 15 frön till, resten får gå till lobelia. Dock är det väl som så att lobelian vill ha lite värme för att gro, medan flitiga lisan vill ha det lite svalare? Vilket är bäst? Att ha hela lådan lite varmare, ca 20 grader, eller lite svalare, 15-18 grader? Vilka frön är mest tåliga? help.gif

Sen hur var det (tänk att man är så glömsk), ska pensé-fröna täckas lite lätt? De andra ska det inte, det är jag nästan säker på... yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Både lobelia och flitiga lisa kan du låta gro i runt +20C, fast är det inte lite väl tidigt att börja så dessa??? De flesta sommarblommor blir inte bra om man sår dem för tidigt så om du absolut ska så såhär tidigt kanske du ska spara lite frön så du kan så lite mera längre fram (feb-mars) då det är mer lagom att så.

Penseefrön brukar man täcka med ett par mm jord, viktigt är att du ger dem en riktigt sval placering opch massor av extra belysning när de grott, finns det inte något svalt ställe + extra belysningsmöjlighet är det även bra att spara frön av dessa och så då ljuset börjar bli bättre.
kerstin z5-6
februari är lämplig tid Håller i övrigt också med Åsa smile.gif
Mattsson
För sent! crazy.gif Det är redan sått! Tack för tipsen, båda så-lådorna får gro varmt. Jag har inte täckt pensé-fröerna, får nog skyffla över lite fin jord i morgon.

Saken är den att jag vet inte varför, men mina plantor växer väldigt långsamt. Det här är tredje säsongen jag sår, och förut har jag sått i januari som tidigast. Plantorna brukar aldrig vara riktigt färdigutvecklade, vet som sagt inte varför. Den här säsongen provar jag att så tidigt! Men bara dessa sorter, de andra får stå på vänt!

Jag har extra belysning i form av lysrör och ett svalt rum i källaren som ligger på 15-18 grader skulle jag tro, definitivt inte varmare.
kerstin z5-6
Ok -jag förstår -ja jag ska inte säja så mkt -själv har jag redan sått ninja.gif
jag tror det kan vara den ganska låga temperaturen du har -de fleta frö gror bäst i rumsvärme -dvs + 20-22-de är när det gröna tittat upp de behöver svalt och jätteljust ..
men är det nere på + 15 -då gror det sakta
Du kan ju kolla med nån sådd framöver och bära ut den till lysrören först efter grodd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon