Finns det någon som vet några namn på klängväxter? Som är lätta att sköta gärna gröna växter.
Kan ni berätta hur man sköter dem. Måste man hänga dem i ampel? eller klarar dem sig i kruka bara? Växer dem kanske bättre i
ampel?..Vänliga hälsningar Sol_blomman
jahi
01-12-2007, 18:48
Murgröna lättast i värden , häng eller sätt en grövre pinne i o fäst upp på eller hur som hälst. Gillar dock inte för stark sol eller att torka ut för hårt. Gullranka åxå lättast i värden men tål ljusare o torrare än murgrönan, häng eller stöd. Blyblomma en ljusälskande blå blomma som inte heller vill bli för torr. Det finns massor o dom jag känner till tål både att hänga i ampel eller att stöda upp på alla möjliga konstnärliga vis. Gullranka ska visst va bra luftförbättrare åxå.
Kee
02-12-2007, 11:53
Har man söderfönster stormtrivs passionsblomman! Växer uppåt ur kruka, gärna med en pinne att starta med, sen letar den upp lite allt möjligt att grabba tag i. Har man tur får man även fina blommor också! Även "sommarmurgröna" trivs bra i söderfönster. Den brokbladiga gullrankan är mer lämpad för söderfönster än den gröna så om man har valet så är ju den vackrare också! Alla dessa bör ju ha ngt att klättra på. Min erfarenhet är att de dricker ganska mycket när de växer, den mer lättskötta rankan jag har är fallskärmsranka som kräver väldigt lite omvårdnad och klarar norrfönster bra. Rankor är kul på så vis att de växer väldigt mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.