noranettan
Den här gallican har säkerligen någon damascena i generna. Den är storvuxen och taggig. Jag har den bredvid Constance Spry och i år hade den årsskott som var högre än Constance. Jag har hittills klippt ner den till dryga metern, men jag funderar över att låta någon gren gå upp i storlek bara för att se vad som händer. (Perle von Weissenstein är synonym med La Négresse - en ros som stod på önskelistan länge, ända till jag råkade läsa att dessa är samma ros. Det här är en felaktig uppgift, det är gallican Pourpre de Weissenstein som är synonym) Den har jättefina blommor som doftar gott. Den här sommaren, som var kall och regnig, upptäckte jag att den kan ha svårt att slå ut - en solskensros mao.

Bladverket på bilden hör till någon clematis som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.
Anette
renate
Den ser trevligt ut plus har ett trevligt namn.låter lite romantiskt.Och så doftar den,det är viktigt för min del.
Helenavborg
La Negresse och Perle von Weissenstein kan inte vara samma ros. La Negresse är mycket mörk, som L'Eveque ungefär. Man hör det ju bara på namnet = Negressen. Så tveka inte att skaffa den också.
Perle von Weissenstein är jättevacker. Så glad att jag skaffat den också.
noranettan
CITAT (Helenavborg @ 02-12-2007, 10:56) *
La Negresse och Perle von Weissenstein kan inte vara samma ros. La Negresse är mycket mörk, som L'Eveque ungefär. Man hör det ju bara på namnet = Negressen. Så tveka inte att skaffa den också.
Perle von Weissenstein är jättevacker. Så glad att jag skaffat den också.

I Roserier (Rolf Ginstmark) står det att dn är synonym...hm, får leta i fler källor. Fast jag borde klart lyssna på dig, när hade du fel senast?? rolleyes.gif
Helenavborg
Hm, jag har nog fel ibland så inte ska du lita på mig till 100 %. I Suzanne Verriers bok står det om Perle v W. att när den introducerades i Frankrike fick den namnet La Negresse , men den La Negresse som säljs i dag är en helt annan ros, betydligt lägre än PvW. Jag köpte min hos Martin Weingart men den finns också hos Loubert. Bild på den ska finnas på gallica-CD:n du fick.
Helenavborg
Har kollat lite på HelpMeFind och i Brent Dickersons bok och det verkar som om den ros som fick namnet La Negresse i Frankrike är synonym med en ros med namnet Pourpre de Weissenstein som inte är densamma som Perle v W. Därav förbistringen. Den ros jag köpt är en damascena/gallica och förs iblend till damascenorna ibland till gallicorna.
noranettan
Men visst är du en rosenvän att förlita sig på. Tack för all informationen. Det ska jag genast skriva upp så jag inte glömmer. Vet du, jag tycker att du ska skriva en gallicabok! Nåt att tänka på eller hur. Jag är gärna sekundant.....tänk att fara runt i landet och fota alla gallicor som växer här och så kommer du med fakta. VA? Vilken kanonidé!!!! rolleyes.gif Anette
Helenavborg
Kanonidé var ordet, sa Bull (alias Helena)!
Christina i Taxinge~
Jag kan vara chaufför!

Så trevligt det skulle vara med så mycket expertis omkring sig och rosor, rosor, rosor! biggrin.gif
Helenavborg
Ja, vilket trevligt gäng vi skulle bli och så härligt det skulle vara att åka ut på en gallica-odyssé. Jag skojar inte!
noranettan
Det gör inte jag heller!!!! Vi får grunna på idén över julen --- sen kör vi! tummenupp.gif
Anders Roslagen
Grunna på upplägget - men klart ni ska köra! Kunskap, intresse och lust har ni ju! Om ni har kul så kan ni väl skanna av Finland, kanske Norge och Balitikum också!

Lycka till!
Helenavborg
CITAT (Anders Roslagen @ 02-12-2007, 20:54) *
Grunna på upplägget - men klart ni ska köra! Kunskap, intresse och lust har ni ju! Om ni har kul så kan ni väl skanna av Finland, kanske Norge och Balitikum också!

Lycka till!

Tack Anders!
Men vi får nog begränsa oss lite geografiskt. Hur kul det än vore så räcker varken tiden eller pengarna till utsvävningar i periferin. Sverige är stort nog. Men det är kul att du tror på idén!
Mia, zon 3
Jag köper boken bums...! flirting.gif tummenupp.gif
renate
Jag med..........självklart.
Anna NV Uppsala
Beställer en genast!
Helenavborg
He, he, tre böcker sålda trots att inte ett enda ord är skrivet ännu! Nu får jag prestationsångest.
Anna NV Uppsala
Är det inte så här som bra projekt börjar? Någon kläcker en vild idé, andra tycker den är kul och bra, entusiasmen sprider sig och det finns inget bra skäl att inte göra det?
Mia, zon 3
Jo - precis så är de bästa uppläggen! (säger jag som numera läser mer om affärsidéer, marknadsanalyser och "sälj-din-idé" än trädgårdsböcker.... Finns vissa saker med att vara nystartad egenföretagare som är vääääldigt trista....thumbdown.gif )

Ni har ju som sagt affärsidén, kunnandet och målgruppen färdiga - va' väntar ni på!!???! (Mycket roligare att piska på andra än sig själv... devil.gif )
Och när gallicorna är avklarade så kan ni ju ta alborna, sedan centifoliorna, sedan odlingsvärda Austinrosor i Norden, sedan.... rolleyes.gif Medverkan av lämplig "gäst-fanatiker" per grupp borde inte vara svårt att fixa, här på forumet finns säkert flrea som blivit "nörd" på sin favoritgrupp.
Bara för att ni ska ha lite mer press på er så vill jag köpa en bok av varje, oavsett vad ni klämmer ur er - bra va? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon