Sol_blomman
01-12-2007, 17:32
Jag har köpt en hyacint som står i en liten plastkruka som jag fick i affären där den stod i när jag köpte den.Nu undrar jag hur jag ska göra med den? ska jag plantera den i en kruka med jord i och ta bort plastkrukan eller? Har ställt den i en kruka plastkrukan står den fortfarande i..hur mkt behöver man vattna den?

..Ciao!! Sol_blomman..
De är väldigt lättskötta.
De vattnas sparsamt, inte för mkt då kan löken ruttna.
Ställ den svalt om natten så håller blomningen längre.
På våren/sommaren kan den planteras ut, där kan den blomma om igen efter ett par år, men den blommar inte lika överdådigt som den gjorde för första gången.
Sol_blomman
01-12-2007, 18:11
Okej! Men ska jag plantera den i en kruka med jord i? Eller ska jag låta den vara kvar i plastkrukan som den är i när man köper den?
Åsa, mälardalen zon 2
01-12-2007, 18:18
Det spelar ingen roll, den kan vara kvar i krukan eller omplanteras, eller slitas upp ur krukan helt och hållet och spola bort all jord och sättas i hyacintglas, löken innehåller redan allt som växten behöver för att växa och blomma.
Du kan både plantera om den i en stärre kruka eller om du vill så kan du ju ta bort all jord o sätta den med BARA rötterna i vatten. I en speciell glasvas. Så ska att bli bra.
Mvh
Lis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.