Nu har jag tagit mina tre knölar, glocksinia, oxalis o en underblomma. o packat in i en gammal vin kartong, packat in vin kartongen i en tjock frotehanduk, lagt tidningar omkring o stoppat i en kylväska som jag ställt ut mot väggen me en stor kudde över.
Tänkte kolla till dom då o då så dom inte mögglar men jag tänkte att dom får vinter vila så för jag har proppfullt i mitt halvsvala sovrum.
Vad tror ni kommer det frysa eller????
Dom har torkat ut ordentligt innan jag la i dom i paketet.
Ge mej hopp eller????
Åsa, mälardalen zon 2
01-12-2007, 19:06
Jag tror det blir för kallt ex. gloxinia (Sinningia) ska ju förvaras i +10-15C. Oxalis brukar gå att förvara i rumstemperatur.
Ingen av dessa tål minusgrader vilket jag tror det kan bli i lådan i stockholmstrakten, det är ju ungefär som att linda in kött i massa tidningspapper och stoppa i frysen, det tar längre tid för köttet att frysa men efter ett tag tränger kylan igenom och köttet fryser.
Har du inte plats i ngt skåp eller garderob
En skolåda skulle väl kunna vara en "vinterbädd"
Men behöver dom inte svalt för att bli bra nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2007, 11:18
Nej de behöver inte speciellt svalt för att bli bra ex. Gloxinia (Sinningia) kommer från brasilien och där blir det inte speciellt kallt. Även Underblomman kommer från varma områden i världen (tropiska amerika) så inte heller den vill ha så jättekall vintervila.
Oxalis har jag haft många år inomhus bakom en gardin eller annan växt under vintern (har bara fuktat lite med vatten ibland) och det har funkat utmärkt, vet även de som övervintrar oxalis i påsar under diskbänken och det brukar funka bra det med.
Jaha, jag bär väll in mina knölar igen.
Tack ska ni ha.
Oxalis växer utmärkt i en av mina rabatter i zon 3.
Slängde ut jord efter omplantering och sedan dess kommer de där varje år, så de tål nog rätt mycket kyla för jag gör inget för skydda dem på vintern.
hälsningar Inglan
Har den kanske fröat då eller e de moderplantan som kommer varje år?
Åsa, mälardalen zon 2
03-12-2007, 12:58
Det finns många olika sorters oxalis vissa är härdiga men många sorter är inte härdiga ex. Oxalis triangularis som är ganska vanlig i handeln den funkar bara en säsong i rabatten för den överlever inte vintern och får ses mera som en krukväxt eller utplanteringsväxt.
Kan ju inte sortnamnen, men det är både en mörkrödbladig oxalis med rosa blommor som kommer så snällt och en lite mindre grönbladig med gula blommor. Den försökte jag utrota i en rabatt men det var helt omöjligt, det räckte med att det var en liten, liten bit rotknöl kvar så kom de igen. Jag gav upp och bestämde mig för att de gärna får växa i den rabatten och sedan tyckte jag faktiskt var fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.