Gossen Ruda
01-12-2007, 19:35
Jag är lite vankelmodig just nu och behöver tips. Bilden visar en buxbom modell större framför mitt hus.
bilden borttagen
Hittills har jag inte brytt mig så mycket om den, bara klippt den på framsidan för där går en gång. Bakom fönstret till höger finns mitt arbetsrum där jag just nu sitter och knappar. Givetvis syns inte detta på bilden för jag kan ju inte vara på två ställen samtidigt. Att buxbomen täcker en del av fönstret kvittar. Bakom vänstra fönstret håller jag på att piffa upp ett sovrum för att bosätta mig där. Trots att jag skall ha ganska heltäckande gardiner vill jag ändå inte ha en djungel utanför fönstret. Frågan är hur jag skall kapa den? Skall den vara lite ojämn eller med jämna utskurna hål för fönstren? Det finns en kraftig huvudstam mellan fönstren upp mot taket och varsin stam framför vardera fönstret. Förslag?
Det kan ju vara intressant när man klipper udda former, men jag tror att det är svårt att verkligen få det vackert. Säkrast är definitivt att klippa en jämn rund form, och att ta lite i taget så att den får chans att förgrena sig och förtäta sig.
Det var förövrigt en udda takform, men det ser inte ut att vara tillbyggt?
Gossen Ruda
02-12-2007, 10:40
Jodå, det är en tillbyggnad. Samma bredd som det övriga huset men flyttad en meter i sidled och sänkt 60 cm. Golvet alltså, yttertaket på vänstersidan är i samma nivå som resten av huset. Det var lite hårda regler för hur man fick bygga till på den tiden det gjordes.
Huggorm
02-12-2007, 10:56
Akta så du inte stör fåglarna när du målar om vindskivorna nästa år bara
Blomstersmurfen
02-12-2007, 23:21
Gossen Ruda
03-12-2007, 08:10
Det är inte så bråttom med det, det har sett ut så flera år. Då är det viktigare att fortsätta med tilläggsisoleringen och ny väggpanel. Fö bodde det talgoxar i den vänstra holken i somras och blåmesar i den högra förra året.
Gossen Ruda
07-12-2007, 16:22
Nu är det klippt!
bilden borttagen
Huggorm
07-12-2007, 16:58
Du får låta det breda ut sig ovanför fönstren sedan, och till slut kommer den rama in dom helt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.