piers
hej
jag köpte en växt på en marknad i tyskland i somras, den är ca 25 cm hög, doftar oliver(!) vid beröring.
skulle vara intressant att få veta latinskt namn.

/Piers

olivväxt.jpg
Alexander-VG-zon3
har du fler bilder typ stam,blommor,hela växten
piers
här är en bild på hela växten

hela växten

Alexander-VG-zon3
har den blommat ?? och så fall hur såg dom ut
Henrik_
Är det inte Santolina rosmarinifolia, Grön helgonört?
Tycker inte riktigt det känns som rätt färg på den, men det beror väl på hur dom står.

Det är mitt förslag, men jag kan ha fel...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Henrik_ @ 02-12-2007, 09:29) *
Är det inte Santolina rosmarinifolia, Grön helgonört?
Tycker inte riktigt det känns som rätt färg på den, men det beror väl på hur dom står.

Det är mitt förslag, men jag kan ha fel...

tänkte också det , men färgen är helt fel enligt mig . men står dom skuggigt och väl gödslad jord blir dom kanske gröna . därför jag frågade om blommor också .
piers
den har inte blommat. om den överlever vintern så får vi se om det blir några blommor. jag bor i zon1, helsingborg, närma kusten så det ska nog gå bra.
tack för hjälpen hittills!

/piers
Alexander-VG-zon3
CITAT (piers @ 02-12-2007, 14:15) *
den har inte blommat. om den överlever vintern så får vi se om det blir några blommor. jag bor i zon1, helsingborg, närma kusten så det ska nog gå bra.
tack för hjälpen hittills!

/piers

kan det vara denna du har , det finns visst en grön variant också

http://davesgarden.com/guides/pf/go/54978/

hos mig övervintrar santolini ute . i väldränerad jord och soligt läge
piers
visst är det den. hittade även en bild på www.raravaxter.com som är mycket lik (helgonört, grön)
case closed
tack för hjälpen

/piers
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon