Full version: Linnétävling
lappa71
....blomma. Omröstningen pågår hos Forskning & Framsteg. Var så god - här är länken. http://www.fof.se/?id=blommor
Piccante
Har röstat! Svårt val mellan min favorit backsippa och den jättefina guckuskon som jag njöt av på Kinnekulle för några år sedan.
Kajsa
Det blev Linnean, som vi hade massor av i Småland när jag var barn på 50-talet.
Lars-Olof Arvids
Svårt val när det finns så många fina blommor. Men det slår mig att nästan hälften av de här blommorna är landskapsblommor, så jag röstar på vildkaprifolen! smile.gif

Olle
Felicia
Ja, det var svårt, valde mellan blåsippa, liljekonvalj eller jungfru marie nycklar.
Det blev den sistnämnda för det är så himla fin om man tittar på nära håll, på detaljerna. Det brukar finnas massor av den på tomten runt vår fjällstuga wub.gif
Anders Roslagen
Jag röstade på liljekonvalj. Den kan vara ett ogräs men jag vill gära öppna ögonen för skönheten i det vanliga, inte bara i de svåra växterna som har så lätt att trollbinda mig. Jag har svårt att tänka mig en vår utan liljekonvalj, så jag röstade alltså på den.
Jan Lindgren
Hej!
Är det ingen som gillar surjordsväxter? Gå ut på en mosse och titta på den underbara roslingen. Plantan är fin året runt.
MVH
Jan Lindgren
fruberglund
Röstade på Prästkragen, min favoritblomma sen barnsben wub.gif
renate
Det var många vackra blommor men min favorit blev den älskvärda Styvmorsviolen.
Krolliljan
Vildkaprifol wub.gif
aldo
Jag röstade på Liljekonvaljen ....min älsklingsblomma sedan barnsben .
zaaritha
Blåsippan!!
Christer i Falköping
Även jag röstade på blåsippan.
tettan
linnea
Gudrun i Göteborg
Tussilago

Då är det vååååår yahoo.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Blåsippan blev det för mig. Barndomsminnen är det. I mina barndomstrakter finns det många blåsippor

Men även guckusko fanns där, så valet var inte lätt

Elisabeth
lappa71
Året lider... och därmed möjligheten att rösta. Länken ligger kvar så ta och klicka på den. Mitt eget val är Liljekonvalj. Vacker växt och blomma. En växt med integritet och stolthet!
lappa71
...SÅ HÄR GICK DET.........
Liljekonvalj Sveriges vackraste blomma

Svenskarna har röstat fram lilje-
konvaljen som landets vackraste
blomma. Totalt 220 blommor ingick i
tävlingen, som arrangerades under
Linnéåret 2007 av tidningen Forskning
& Framsteg.

Av de 220 blommorna gick 28 blommor
till finalen, som ägde rum i
december. Av de 19.000 röstande
tyckte 13 procent att liljekonvaljen
var allra vackrast.

På andra plats med 10,5 procent kom
vit näckros. Tredjeplatsen intogs av
Linnés egen favoritblomma linnéa. Den
fick åtta procent av rösterna.
Piccante
Men hallå...... blink.gif liljekonvalj och vit näckros i topp, var är alla fina blommor??? bara vita tråkiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon