Sol_blomman
Jag undrar vad som har hänt med min gröna växt jag vattnar den 1 gång i veckan, växt näring fick den för några månader sen, tycker inte den behöver det, har alltid växt så bra fram tills nu..Kan någon hjälpa mig med hur jag ska göra med den? Jag vill inte slänga den för den är min favorit växt. Vad heter växten? Kan någon berätta oxå hur jag ska sköta den?.
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt, det är dåligt klimat inomhus nu för de allra flesta krukväxter, ljuset är uruselt, luften är varm och ofta riktigt torr, växterna regaerar genom att ex. få torra bladkanter, vissnande blad, bladfall mm. det brukar vara de äldsta bladen som sitter längst ner som växten gör sig av med först. På vintern finns det inte så mycket energi i ljuset ofta är det så svagt att växten inte ens orkar öppna klyvöppningarna = det mesta av funktionerna stannar inuti växten, och det finns helt enkelt inget extra så växten orkar bygga nytt = växterna växer knappt inget under vintern.
Sol_blomman
Okej. Då spelar det ingen roll hur mkt jag vattnar, trodde det berode på det. Kommer hela växten att tappa alla blad att jag måste plocka bort dem?

Kommer växten att repa sig sen när det blir mer soligt ute? Tycker det är trist att växterna blir så just med gröna växter. Kan det oxå ha med temperaturen inne i rummet att det är för svalt kanske? för den står i sovrummet i fönstret där..Tack för ditt svar! Hej då!..

Måste jg plocka bort dem bruna bladen nu?..
kerstin z5-6
För svalt tror jag inte på -Ju högre temp i kombination med sämre ljus desto värre ...
De flesta krukväxter ser usla ut denna tid -de repar sig när ljuset återkommer
Tezzla
CITAT (Sol_blomman @ 02-12-2007, 14:11) *
Okej. Då spelar det ingen roll hur mkt jag vattnar, trodde det berode på det. Kommer hela växten att tappa alla blad att jag måste plocka bort dem?

Kommer växten att repa sig sen när det blir mer soligt ute? Tycker det är trist att växterna blir så just med gröna växter. Kan det oxå ha med temperaturen inne i rummet att det är för svalt kanske? för den står i sovrummet i fönstret där..Tack för ditt svar! Hej då!..

Måste jg plocka bort dem bruna bladen nu?..

Se upp med vattningen så här års. Det är lätt att vattna för mycket, men växterna behöver oftast inte så mycket vatten som man tror.

Om hela bladet torkar och blir brunt så kan du plocka bort det, är det bara brunt fläckvis så låt bladet sitta kvar. Ser inte kul ut i och för sig, men det är dumt att riva bort massa blad som ändå lever.

Om du låter växten vila och inte håller på så mycket med den under vintern så kommer den säkert att bli fin igen till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon