Full version: Dadelkärnor
momme
Hej alla glada optimister. biggrin.gif
Ja nu närmer sig julen. Om julen är det skrivit mycke, också detta lila stycka.
Nu till något helt annat.
13 Oktober satta jag tre dadelkärnor. Optmist tänkte jag när jag hade gjort det. Något sådant hade inte lyckats för mig tidigare. Men jag gjorde det som sagt.
I dag såg jag två spiror på ca 1/2 cm. Ja jag hade lyckats så här långt. smiley_small_hug.gif
En ting lärde jag vid detta. Bara den som vågar misslyckas lyckas till sisst.
Jag har också lyckas med några frön som jag "fick" med mig hem från Tyrkiet. De växar vilt hysteriskt.
Ser nu fram till nya katalog från Impecta kommer här mitt i December.
Ha en bra advent alla rose.gif
Hälsningar Momme
Tosan
Då får man gratulera! biggrin.gif
Har åxå ett gäng experiment på gång, hittills har jag fått upp citron, clementin, mango och granatäpple, återstår att se vad det blir av det... Men man har ju hysteriskt kul medan man försöker iaf smile.gif
momme
CITAT (Tosan @ 02-12-2007, 18:32) *
Har åxå ett gäng experiment på gång, hittills har jag fått upp citron, clementin, mango och granatäpple, återstår att se vad det blir av det... Men man har ju hysteriskt kul medan man försöker iaf smile.gif

Tosan
Det har du så evigt rätt i. Väntar nu med spänning på dom olivkärnor som jag satta.
men något man lär sig är att kunna stava till TÅÅÅÅLAMOD. Denna dygd är nog den svåraste att lära sig.
Ha det
Momme

CITAT (momme @ 02-12-2007, 19:00) *
Tosan
Det har du så evigt rätt i. Väntar nu med spänning på dom olivkärnor som jag satta.
men något man lär sig är att kunna stava till TÅÅÅÅLAMOD. Denna dygd är nog den svåraste att lära sig.
Ha det
Momme

Hej igen
Jag glömde tacka thanks.gif
Härvid gjort.
Hälsning
Momme
Piccante
CITAT (Tosan @ 02-12-2007, 18:32) *

clementin har jag inte prövat själv än. Mango funkade inte för mig, grodde aldrig, men ska försöka på nytt. Granatäpple grodde som bara den, sprutade upp groddar.
Tosan
CITAT (Markus_H @ 02-12-2007, 19:41) *
clementin har jag inte prövat själv än. Mango funkade inte för mig, grodde aldrig, men ska försöka på nytt. Granatäpple grodde som bara den, sprutade upp groddar.

Jag trodde inte mangon skulle lyckas... Lyckades klippa av en bit av "fröet" när jag skulle ta bort höljet. Det tog lite tid innan den grodde men sen fick den fart. Nu väntar jag bara på att det ska bli blad på den så jag får kruka om den, eller är det de där pinnarna som sticker ut som är bladen? Eller ska de bli blad?
Däremot börjar jag ledsna på kaffet, som dessutom är köpesfrö... planterades i augusti och det enda som grott hittills är mossa crazy.gif
Piccante
CITAT (Tosan @ 02-12-2007, 20:18) *
Jag trodde inte mangon skulle lyckas... Lyckades klippa av en bit av "fröet" när jag skulle ta bort höljet. Det tog lite tid innan den grodde men sen fick den fart. Nu väntar jag bara på att det ska bli blad på den så jag får kruka om den, eller är det de där pinnarna som sticker ut som är bladen? Eller ska de bli blad?
Däremot börjar jag ledsna på kaffet, som dessutom är köpesfrö... planterades i augusti och det enda som grott hittills är mossa crazy.gif

många har lyckats med mango, finns många trådar om det här på odla. men jag hade väl otur!? Kanske var min kärna dålig eller inte mogen nog. När man tar en frukt från affären och sätter kärnan så vet man ju aldrig vad man får, grobarheten kan variera mycket. Men jag ska prova på nytt.

Dadlarna gror bra på mitt element nu, de gillar undervärme när de gror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon