|
Jag har just pratat med min moster på telefon. Hon bor i Ryssland och odlar gladioler, tulpaner och dahlior, precis som gjorde min mormor och morfar i hela sina liv. Hon har 160 sorter, framför allt de rysska sorter, som är jättestora och pampiga - mellan 130-170 cm långa!!! När jag var liten målade jag gladioler ofta och gärna, blommorna var så facinerande. Jag har inte varit där i 10 år och det blev stora ändringar, moster har betydligt fler sorter än mina mormor och morfar. Hon berättade och jag rent sagt dreglade under tiden... http://www.gladmania.narod.ru/foto0030.htm
Christer i Falköping
02-12-2007, 20:15
Tycker nog att gladioler kan vara otroligt vackra blommor. Min mormor och morfar hade en del (dock betydligt mindre än dina släktingar). Dessutom en fantastiskt bra snittblomma. Christer.
Lotta i Gbg
02-12-2007, 20:15
Vad jätteroligt att kunna prata gladiolus med en moster i Ryssland. Fantastiska bilder på den hemsidan. Hos mig växer den typen av gladiolus dåligt tyvärr, annars är de underbara att ta in på hösten. En av mina favoriter är annars den ryska sabelliljan, Gladiolus imbricatus, som är perenn och klarar sig alldeles utmärkt ute hos mig i ett dike sedan -99. Gladiolus imbricatus
Christer i Falköping
02-12-2007, 20:17
Tyvärr försvann mina ( imbricatus)under ogräs de senaste åren. Men verkar klara sig bra annars även här i min zon och i sandjord.
Jag älskar Gladiolus (Gladioler?) men tyvärr så verkar jag inte ha tumme med dem. De ruttnar och torkar ihop  Underbart vackra blommor på länken. Fantastiskt fina!
Så präktiga gladiolusen var på hemsidan,min sambo planterade alltid mängder med gladiolus och dalior men jag har ingen bra hand med dem,värst är att de lägger sig när man inte binder upp de.Nu har jag slutat med gladiolus.Bäst gör de sig om man plantera stora mängder, då blir det pampigt.
Min älsklingsträdgårdsväxt sedan barndomen men tyvärr odlar jag den inte själv .
Jag tycker om Gladiolus men de tycker inte om mig. Underbara bilder.
CITAT (Alba @ 03-12-2007, 17:26)  Jag tycker om Gladiolus men de tycker inte om mig. Ja, så kan man också uttrycka det!
Ja, mostern sa att Gladiolus är väldigt svåra att odla, de "suger i sig" all möjliga svampsjukdomar. Men det finns tummregel: mycket sol, inte blosigt och får inte växa på samma plats längre än 4 år. Om det står i skuggan, då hoppar de över blommningen, t.o.m. om det är bara lite skugga. Det hände just mig  ... Men, men... Jag fick från henne några intressanta sorter som jag ska prova  ! MVH, Julia.
Mia, zon 3
05-12-2007, 11:12
Häftiga.... Generellt sett tycker jag om gladiolus som snittblomma, men inte som trädgårdsväxt... ska jag ha några får det bli i köksträdgården, det går ju det också.
lyckero
05-12-2007, 16:30
Så otroligt många sorter det fanns! De mörka, och de fransiga/fyllda var läckrast. Finns det fler gladiolus än imbricatus som är vinterhärdiga i zon 1? Det har hänt att den vanliga återkommit, men det kan man inte lita på. Lyckero
Aqvakul
05-12-2007, 22:33
CITAT (Mia, zon 3 @ 05-12-2007, 11:12)  Häftiga.... Generellt sett tycker jag om gladiolus som snittblomma, men inte som trädgårdsväxt... ska jag ha några får det bli i köksträdgården, det går ju det också. Instämmer! De blir gärna lite för stela, dominerande i rabatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|