Salvia
på min kolonilott som jag övertog i våras fanns det jordärtskockor och jag blev så glad det blev en jättebuske med gula blommor Bianca? så var det dags för skörd jag bar hem en JÄTTEKASSE med skockor och gjorde bland annat en gratäng som var jättegod MEN både jag och min man fick ont imagen och dan efter höll vi på att stiga till väders -magen var som en gasfylld ballong! Det är tur att jag jobbar utomhus för det var inte roligt..Jo så här efteråt kan man ju skratta åt det.Sen gav jag bort resten av skörden till en kompis och hon kom också och beklagade sig och hade lika ont. Ska det vara så eller skulle man ha gjort nåt speciellt med dom förvällt eller nåt för att kunna äta dom utan den där effekten ? eller kanske dom ska skördas på våren i stället är det nån som vet?Tacksam för svar .
KURT
De innehåller kolhydraten inulin och det kan ge lite extra aktivitet i tarmen eftersom inte kroppen tar upp den så får bakterierna plötsligt mycket mat att festa på!

Man kan nog inte minska mängden inulin på något sätt?

Man kan blanda upp jorsärtskockan med potatis, eller om man äter den regelbundet så anpassar sig tarmfloran.
Åsa, mälardalen zon 2
Inulin är mycket nyttigt, men är inte magen van ska man äta jordärtskockor i mindre mängd annars kan man få ganska mycket gaser.
Hans i Värmland
Ett tredje sätt är att i moset eller gratängen lägga i fett så blir det inga gaser.
Blandar man upp gratängen med hälften potatis första gången så blir det inga gaser.
Själv så skivar jag jordärtskockorna och torkar dem i svamptorken och förvarar dem torrt och kan sedan koka gasfri soppa hela vintern
Preussen
jag beklagar verkligen att du har fått ont i magen av jordärtskockorna men är detta verkligen en fråga för köksträdgården? finns inte det lämpligare forum här på odla att diskutera matsmältning?
Piccante
CITAT (Preussen @ 03-12-2007, 20:55) *
jag beklagar verkligen att du har fått ont i magen av jordärtskockorna men är detta verkligen en fråga för köksträdgården? finns inte det lämpligare forum här på odla att diskutera matsmältning?

Men jordärtskocka är ju en köksväxt iaf. grönsaker måste man väl kunna diskutera på denna avdelning? Annars får vi starta en matsmältningsavdelning på odla för någon sådan finns inte nu rotfl.gif
Preussen
hehehe. var fan finns moderatorn? smile.gif
Pata
Man kan också koka jorsärtskockan och sedan hälla av vattnet och sedan koka igen - då försvinner en del av inulinen (och en tyvärr del av smaken).

//Patrik
lissa
Här nere kokar man nästan aldrig skockorna, men dom grillas, ugnsteks, steks panerade, eller bara med lite grovt salt i en stekpanna, dom ingår ofta i olika grytor, och ibland kokta ihop med potatis, och ibland ihop med andra grönsaker..Dom har, enligt vad jag har hört, inte rykte om att vara gasbildande, men det kanske beror på att dom används väldigt ofta och magarna är vana...
Det var ju otur att det skulle drabba er så nu när ni hade fått en så bra skörd, nästa år får ni börja vänja magen pö om pö så att det inte upprepas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon