Halloj, min snälla mamma har fixat lite lärkträdsfrö åt mig men jag undrar lite när man kanså dem, kan man sätta igång redan nu eller vänta till våren, och i såfall hur? Jag har kollat lite på forumet men inte hittat någon så-tid.
MariaS
03-12-2007, 12:01
Du kan så nu. Så då i en sålåda som du ställer ut i skyddat läge. Fröna gror bäst om du låter dem följa naturens gång nu under vintern, så slipper du skapa plats i kylskåp eller liknande.
CGB
03-12-2007, 12:06
Lärkträdsfrön kan sättas höst eller vår och de kräver köldbehandling. Går bra i kylskåpet 1-2 mån i en fuktig torv,sandblandning i plastpåse. Eller så sår man direkt i kruka och ställer ut den på en skyddad plats. Plantorna skolas före utplantering på sin slutliga växtplats. Fröna i krukorna utomhus skyddas mot möss och fåglar.
skogstroll
03-12-2007, 16:16
kan ett kallväxthus funka?
MariaS
04-12-2007, 12:57
CITAT (skogstroll @ 03-12-2007, 16:16)
kan ett kallväxthus funka?
Definitivt. Det är nästan optimalt, för då har du både temperaturväxlingarna och djurskyddet på samma bräde.
skogstroll
26-04-2008, 12:47
Uppföljning: två små lärkträd har fötts i mitt växthus det är kul att odla träd! (om än tidskrävande...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.