Full version: Lärkträd
skogstroll
Halloj, min snälla mamma har fixat lite lärkträdsfrö åt mig men jag undrar lite när man kanså dem, kan man sätta igång redan nu eller vänta till våren, och i såfall hur? Jag har kollat lite på forumet men inte hittat någon så-tid. thanks.gif
MariaS
Du kan så nu. Så då i en sålåda som du ställer ut i skyddat läge. Fröna gror bäst om du låter dem följa naturens gång nu under vintern, så slipper du skapa plats i kylskåp eller liknande.
CGB
Lärkträdsfrön kan sättas höst eller vår och de kräver köldbehandling. Går bra i kylskåpet 1-2 mån i en fuktig torv,sandblandning i plastpåse. Eller så sår man direkt i kruka och ställer ut den på en skyddad plats. Plantorna skolas före utplantering på sin slutliga växtplats. Fröna i krukorna utomhus skyddas mot möss och fåglar.
skogstroll
kan ett kallväxthus funka? smile.gif
MariaS
CITAT (skogstroll @ 03-12-2007, 16:16) *
kan ett kallväxthus funka? smile.gif

Definitivt. Det är nästan optimalt, för då har du både temperaturväxlingarna och djurskyddet på samma bräde.
skogstroll
Uppföljning: två små lärkträd har fötts i mitt växthus bravo.gif det är kul att odla träd! (om än tidskrävande...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon