noranettan
Den här ljuvliga rosen säljs hos Rosenposten under det felaktiga namnet Duchesse de Bucchleugh. Än så länge har Knud inte tagit bort den eller ändrat namnet, så passa på!!! Det är Helena vB som varit detektiv och hittat vilken ros det egentligen är. Det är en gammal gallica som fanns med i Napoleons exfrus samling på Malmaison. Doftar gott, men färgen och lysterna och den synliga ståndarkransen!!! Man faller som en fura! Jag ser i Suzanne Verriers gallicbok att en synonym är La Magnifique - det namnet kan jag skriva under på.

Jag tror vi är fler här, bla Kerstin, som har den här rosen och kan njuta av den.
Anette
kerstin z5-6
Ja smile.gif jag har flera ex av den -en underbar ros -det kan jag stryka under på
Kan ha lite olika ton beroende på väder och mognadsgrad

har du den inte Köp köp crazy.gif z 6:)
Dag
Kan den ligne litt på Tuscany Superb? I alle fall utrolig vakker.
Nå skal jeg gå igjennom alle "kveldens gallicaer" og sette opp en bestillingsliste.
Takk for alle dine presentasjoner!
Dag
renate
Oj joj joj vilken vacker ros,den måste jag bara ha,är väl snart ruinerad ha ha.Ska inte beställer når nu men till våren blir det.Måste notera namnet på den.
ewa zon 3
CITAT (noranettan @ 03-12-2007, 13:56) *
.../Man faller som en fura!/......

Ja, vad annat kan man göra crying.gif
Får anteckna alla namnen för framtiden.

/Ewa
Kajsa
Så många olika färger på samma ros, ja den var härlig och lagom stor, nästan inga taggar skriver Rosenposten, men hur kan det komma sig att den är felmärkt ?
Jag skriver upp den på vårens ev. rosor.
kerstin z5-6
ja Dag jag tycker den är lite lik Tuscany .. men ändå inte

[attachment=10168:lk91p1qu...kdgzzdx7.jpg]

Felmärkningen har nog mer med Rosenpostens leverantör att göra än med Knud själv ..
Mejal
Jag har den!! Jippi. yahoo.gif
Den är jättefin. Har både blommat och växt ordentligt i sommar.
Stenis
Ojojoj! En snygging till som omedelbart åker in på min villha lista!
(Listan börjar bli mycket lång nu,, och det är bara december sweatingbullets.gif
Anna NV Uppsala
Jag hör också till de lyckliga som köpte en felnamnad sådan! Men spela roll men namnet, huvudsaken är att den är helt fantastisk!

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...x38foesdmwmhpll

Jag har faktiskt två, för en annan planta jag köpte från Rosenposten visade sig vara felmärkt på riktigt, så det blev denna!
Mia, zon 3
Åh, nu får det mörka hörnet bli ÄNNU större... snart är det inte ett hörn, utan hela trädgården....
Tror inte att jag är ensam om att dras mer till de ljusa och de riktigt mörka rosorna, men mindre till de "i mitten"...? Naturligtvis finns det undantag - tycker egentligen att färgen på t.ex Louise Odier och Mme Boll är hemsk, men de är ändå härliga rosor. (Vet inte hur det går ihop, men sådär är det väl med kärleken...?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon