Full version: Porslinsblomma
Veganvarg
Hej!

Jag är på gång att köpa olika fröer, och ville då ha tag på bl.a. porslinsblomma.
Men Imprcta, som jag tänkt beställa från, har den inte.
Varför?
Trodde Hoya var en mycket vanlig och populär blomma som var lätt att få tag i! huh.gif

Finns det någon annan bra fröorderfirma som kan ha hoyafrön?
Är Impecta bra när det gäller sevice, priser och kvalitet? Eller finns det andra som är bättre?

mvh
/Ylva
Ina
Det är sticklingsförökning som gäller för Hoyor... Har man fått frön på en Hoya går dom nog bra att så, men det är inte lätt att få frön!

Om du går in här så finns det ofta folk som vill sälja sticklingar.

Club Hoya har säkert hjälp att erbjuda. Så även Sydsvenska Hoyasällskapet och Svenska Hoyasällskapet.

rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hoya-frön finns inte - för det är detta här med pollineringen - mig veterligen ahr ingen lyckats med att producera hoya-frön i odling - säg gärna emot Ni som är Hoya-samalre ( jag har bara fem LOL).

Så spar energin :-) Ylva - det är en vanlig och populär blomma, Du ser den i 'alla' butiker - speciellt på våren i sticklingssortimentet.

Hälsar ingrid
Veganvarg
Tack för svaren!

Jag hittade ett ställe på internet där de sålde Hoyor.
Det heter Botanova.
http://www.angelfire.com/ks/botanova/

Är detta ett bra ställe? (bra kvalitet på växtera och på service?) huh.gif

Jag beställde 4 olika hoyor.
Har ingen som helst erfarenhet av Hoya, så jag tog de som var vackra och verkade robusta.

Någon som har några bra tips hur man sköter en hoya på bästa sätt? (eller som har tips på bra sidor om hoyor).
Hur ska jag hantera sticklingarna när de kommer?
Ska de ner i jord direkt eller ska de sättas i vatten först?

Längtar så!! wub.gif

mvh
/Ylva
Berith
CITAT (Veganvarg @ 29-07-2003, 11:53)
Någon som har några bra tips hur man sköter en hoya på bästa sätt? (eller som har tips på bra sidor om hoyor).

Kolla in Inas tips på länkar i inlägget ovan! smile.gif rolleyes.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Tänk vilka fantastiska vänninnor man har! wub.gif rolleyes.gif
Min kompis Maria gav mig idag en porslinsblomma hon själv dragit upp från stickling - och den BLOMMAR! wub.gif rolleyes.gif

Jag tror jag svimmar!!! rolleyes.gif wub.gif smile.gif biggrin.gif tongue.gif
Ina
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-07-2003, 10:32)
Hoya-frön finns inte - för det är detta här med pollineringen - mig veterligen ahr ingen lyckats med att producera hoya-frön i odling - säg gärna emot Ni som är Hoya-samalre ( jag har bara fem LOL).

Det har hänt.... Kompisen har en korsning som är frösådd....
Men så vitt jag vet inget som går att få till i sådan omfattning att det är ekonomiskt försvarbart. Särskilt inte som hoyor är så otroligt lätta att sticklingsföröka...... biggrin.gif
Veganvarg
Jag har betställt H. australis, H. minibelle, H. wallichii, och två till som jag inte minns just nu vilka det var.

Är dessa lättskötta?
Eller har jag gjort ett dumt val.. unsure.gif

mvh
/Ylva
Ina
Dom sorterna du namngett är inte några svårskötta.... dom andra två är det svårt att säga nåt´om..... laugh.gif wink.gif biggrin.gif

Australisen vill gärna stå lite mörkare, kanske till och med i norrfönster.
Minibelle är om jag inte missminner mej en korsning - frösådd och sedan sticklingsförökad!!!
Veganvarg
Va bra! ( :
Känns dumt att köpa växter som man inte klarar av... ohmy.gif

Hur ska jag göra med sticklingarna när de kommer?
Tror de är orotade?
Sätter jag dem i vatten, eller direkt i jord?

Något jag ska tänka på när de kommer? tongue.gif

mvh
/ylva - som idag har blivit avocadomamma! wub.gif
annaviktoria
Funkar både i vatten och i jord, jag föredrar jord. Väl dränerad och luftig jord - jag blandar i ca. 30% perlit och 30% vercumilit (sp?) i vanlig balkongjord, eller vad jag nu har hemma, men det har funkat med ren jord också... Eller blanda i småleca, det är också bra. Många hoyaentusiaster gillar att rota i vitmossa, men jag har aldrig provat. Fick en hoya imperialisstickling som drivits upp i vitmossa som helt stannade när jag satte den i min jordblandning, så jag tror att de vänjer sig vid vad de står i och vill fortsätta ha det så. Har också hört om folk som odlar hoya i självvattnande krukor eller hydroponics.
Starta dem gärna i ett miniväxthus eller nåt sånt.
Det finns massor av bra hoyasidor med fina bilder - börja på de sidor som Ina länkade till - de har länkar vidare till sina medlemmar.

ps. grattis till avocadon!
Veganvarg
30% perlit och 30% vercumilit ??? wacko.gif

Vad är det? Kan inte så mycket om såna här saker... unsure.gif

Tror jag ska prova blanda i små lekakulor.
Ska jorden vara blötare än normalt så länge sticklingen håller på att få rötter, eller ska man vattna som vanligt?

/Ylva
Ina
Perlite och Vermiculite är material som används som odlingssubstrat eller om man vill göra jorden man odlar i lucker och fukthållande. Perlite används också som emballage runt behållarna när man transporterar brandfarliga vätskor!! Även Vermiculiten har andra användningsområden.

Jag kör själv mycket med vitmossa som sagt, delvis beroende på att jag tycker att det är bra och delvis för att jag bor i skogen och bara kan gå ut och hämta! För att undvika att råka ut för det som annaviktoria gjorde blandar jag gärna klippt vitmossa med jord när jag skall rota sticklingar. Lecakulor av den mindre sorten är bra att ha i jorden både för hoyasticklingar och äldre plantor.

När du rotar sticklingar är jämn fuktighet viktigt. För att uppnå det kan du göra ett "plastpåseväxthus". Sätt sticklingen i en kruka med jord ( eller vad du nu väljer att använda wink.gif ) och ställ sedan hela krukan i en plastpåse som du knyter till lite löst. Det skall vara lite luftväxling, annars kan det bli mögel och annat trist i jorden. Ställ det hela ljust men ej i direkt sol för då kan det bli för varmt.

Det finns även miniväxthus att köpa om man hellre vill ha det. Plastpåsevarianten tycker jag om då man oftast har påsar hemma - praktiskt och enkelt!
Veganvarg
Oki!

Tack för alla tipsen!
Kommer säkert komma med 1000 frågor till, men just nu känns det som om jag vet hur jag ska börja iaf! smile.gif

mvh
/Ylva
Ina
CITAT (Veganvarg @ 30-07-2003, 14:01)
Oki!

Tack för alla tipsen!
Kommer säkert komma med 1000 frågor till, men just nu känns det som om jag vet hur jag ska börja iaf!  :)

mvh
/Ylva

Vassego´och välkommen i "klubben"! Man fastnar lätt för hoyor.... laugh.gif

Och när dom 1000 dyker upp är det bara att köra på!!! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon