Perlite och Vermiculite är material som används som odlingssubstrat eller om man vill göra jorden man odlar i lucker och fukthållande. Perlite används också som emballage runt behållarna när man transporterar brandfarliga vätskor!! Även Vermiculiten har andra användningsområden.
Jag kör själv mycket med vitmossa som sagt, delvis beroende på att jag tycker att det är bra och delvis för att jag bor i skogen och bara kan gå ut och hämta! För att undvika att råka ut för det som annaviktoria gjorde blandar jag gärna klippt vitmossa med jord när jag skall rota sticklingar. Lecakulor av den mindre sorten är bra att ha i jorden både för hoyasticklingar och äldre plantor.
När du rotar sticklingar är jämn fuktighet viktigt. För att uppnå det kan du göra ett "plastpåseväxthus". Sätt sticklingen i en kruka med jord ( eller vad du nu väljer att använda

) och ställ sedan hela krukan i en plastpåse som du knyter till lite löst. Det skall vara lite luftväxling, annars kan det bli mögel och annat trist i jorden. Ställ det hela ljust men ej i direkt sol för då kan det bli för varmt.
Det finns även miniväxthus att köpa om man hellre vill ha det. Plastpåsevarianten tycker jag om då man oftast har påsar hemma - praktiskt och enkelt!