pisanggoreng
Hej,

Ja, frågan är så som rubriken lyder: kan murgröna som marktäckare bli alltför dominant i rabatter där
främst perenner men även en del ettåringar växer?

Tack på förhand.
jegi
Definitivt.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan inte ens ha murgröna som marktäckare bland buskar om du inte är där och klipper jämt.
MVH
Jan Lindgren
pisanggoreng
CITAT (jegi @ 03-12-2007, 20:11) *
Definitivt.

På vilket sätt då? Du får gärna utveckla lite.

CITAT (Jan Lindgren @ 03-12-2007, 20:15) *
Hej!
Du kan inte ens ha murgröna som marktäckare bland buskar om du inte är där och klipper jämt.
MVH
Jan Lindgren

Murgröna som marktäckare bland buskar har jag redan och det funkar bra, men vad jag undrar nu är alltså om perenner och ettåringar kommer att få tillräckligt med utrymme/näring för att kunna blomma som de ska.

Tacksam för övriga svar.
Jan Lindgren
Hej!
Murgrönor som trivs brukar ta över buskarna på nolltid. Hur lyckas du?
MVH
Jan Lindgren
pisanggoreng
CITAT (Jan Lindgren @ 03-12-2007, 21:14) *
Hej!
Murgrönor som trivs brukar ta över buskarna på nolltid. Hur lyckas du?
MVH
Jan Lindgren

Hehe, de trivs väl helt enkelt inte så bra! Ärligt talat så är jag där och drar ibland, men det är inte så att jag behöver klippa hela tiden. Men vad jag förstår så är det ingen god idé med murgröna som marktäckare i perennrabatter... Jag får nog tänka om där. Andra förslag?
Gåsis
Epimedium kanske.

/Åsa
MariaS
CITAT (pisanggoreng @ 03-12-2007, 21:33) *
Hehe, de trivs väl helt enkelt inte så bra! Ärligt talat så är jag där och drar ibland, men det är inte så att jag behöver klippa hela tiden. Men vad jag förstår så är det ingen god idé med murgröna som marktäckare i perennrabatter... Jag får nog tänka om där. Andra förslag?

Vintergröna, penningblad eller revsuga
kerstin z5-6
Låga nävor, Heuchera ,ev lammöra Stacys -fast jag vet att den sistnämnda växer lite för villigt i södern smile.gif
marktäckare som uppnår 15 cm höjd med tätt bladverk blir de mest arbetsfria-ogräsfria -Väldigt låga glesa sorter är i princip mer jobb ..
Artemisia stelleriana är en hyfsad sort med i sol, låga Hostor , Vintergrönan blir tät och kompakt om den klipps hårt(kan tom klippas till bollar-men även den kan bli för invasiv söderut
Vanlig blodnäva är en favorit
pisanggoreng
Tack för tipsen- jag tror att blodnäva kommer att bli perfekt. Är det någon som provat att fröså denna?

(Lammöron gillar jag inte...)
Anders Roslagen
Om du söker efter sådant som växer lågt är jungfrunäva bra, annars finns ju en hel del andra nävor också. Har prövat att så vit blodnäva, det gick bra. Generellt sår jag annars ogärna, det brukar hinna torka ut för mycket i krukorna mellan vattningarna för mig... Ryckigt engagemang och ojämnt med tid...
renate
Eftersom jag avskyr murgröna rekommendera jag inte den,närvor passa bra som marktäckare,min blodnäva frösår sig villigt själv.Vintergröna och penningblad kan blir väldigt invasivt.Fast jag har lite vintergröna som jag klippa som en boll, i alla fall håller jag efter de hårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon