Full version: Sjuk citron?
Ranya
Jag har varit hemifrån i ungefär två veckor nu, och min mamma har fått ta hand om mina växter. Tyvärr såg de flesta lite ledsna ut när jag kom hem igen, men den jag bryr mig mest om just nu är min citronplanta, som jag tycker lite extra om.

Den har blivit blekare i mitten och längs med bladnerverna, eller vad det kallas... Ska det verkligen se ut så? Den var betydligt mer jämngrön förut.
Jag har haft problem med någon slags ohyra i fönstret där den står, men jag har inte lyckats komma fram till vad det är. Det ser ut som små blomflugor av något slag, men det är nog inte fruktflugor. Har hört talas om sorgemyggor (kallas det så), men de har jag inte riktigt förstått vad de kan få för konsekvenser för blomstackaren. Om det över huvudtaget är sådana.
Har provat sticka ner tändstickor i jorden i citronkrukan då jag hört att det kan hjälpa ibland, kan det ha något med saken att göra?
Eller har den stått för kallt (mitt rum har åtminstone varit svalt under tiden jag varit borta, vet inte om man kan kalla det kallt). Eller har den bara blivit dåligt vattnad eller något sånt?

Någon som vet?

Sjuk citron?

kerstin z5-6
För lite ljus .. rätt naturligt denna årstid även med extraljus -för du har väl det ?
Sorgmyggor finns medel mot -kallas även blomflugor
pyrex ellller nemablom hjälper
Kee
Ja jag skulle vilja hålla med om att det är sunkiga ljusförhållanden som gör att växten retirerar lite.

Intressant att du rekommenderar pyrex mot sorgmyggor, prövar den behandlingen just nu. Två växter med likartat mycket kryp i jorden, varav den ena får och den andra inte. Ska bli intressant att se utgången av det. Funderar om provado har en förebyggande verkan mot sorgmyggor också, det står ju inget om det ngnstans...
Christer i Falköping
Får en känsla av att det kan vara näringsbrist också. Har feber nu och hjärnan står still, men järnbrist??? Plus dåligt med ljus.
Christer.
Lady Hamilton
Ja jag "lutar" oxå åt det hållet Använder du den speciella Citrus näringen? i så fall får du öka dosen lite Och sedan behöver nog din planta mera ljus som det tidigare sagts Lycka till
Ranya
Ja, sorgmyggorna måste jag göra något åt snart, det har ju knappast blivit bättre av sig självt. Dessutom verkar de vara och klättra på alla växter i hela rummet vid det här laget, så...

När det gäller ljuset så står den troligtvis i det ljusaste fönstret i hela huset, ett söderfönster där jag råkade bränna vid min avokado under sommaren. Så den får allt tillgängligt solljus, men inga extraljus tyvärr. Är det verkligen nödvändigt med extraljus när det står så pass ljust i övrigt? (Funderar hur tusan man skulle lyckas montera dit något sånt... :S)

När det gäller näringen så kan det nog ligga något i det. Hittills så har jag faktiskt inte varit speciellt snäll mot den stackars plantan. Den har inte fått näring alls, även om jag tänkt tanken många gånger. Så det kan nog vara en trolig orsak. Brukar citrusnäring finnas på de flesta blomaffärer, eller..?
Och när vi nu är inne på näring och allt.. Jag planterade den i vanlig krukväxtjord som ett litet roligt experiment bara, bör jag plantera om den i citrusjord snart? Är det i såna fall brådskande med det eller kan jag vänta till våren?

Lady Hamilton
Citrus jord är alltid bra men inte ett "måste" Angående näringen så bör du köpa den speciella näringen som är för Citrusar (finns på handelsträdgårdar eller liknande) Extra belysning fixar du enkelt med att montera en lågenergi lampa ovanför plantan (men visst är lysrör alltid bäst blush.gif men gäller det en planta kan det vara lite "overkill" med ett helt lysrör giggle.gif )
Christer i Falköping
Själv använder jag aldrig färdig citrusjord. Blanda bara in lite okalkad torv i den vanliga krukväxtjorden (de gillar nämligen om jorden går mot det surare hållet, men är inte nödvändigt.). Inte heller använder jag speciell citrusnäring, går alldeles utmärkt med den vanliga. Tänk vad de kan hitta på för att tjäna lite extra pengar på oss kunder.
Christer.
Lady Hamilton
Men Christer? Järnet då? Citrusar vill ju så gärna ha mycket järn.............. giggle.gif hur löser du det problemet?
Christer i Falköping
Har aldrig haft järnbrist på mina citrusar. Räcker utmärkt med ett vanligt krukväxtgödsel.
Christer.
freddie
svårt att se hur den mår pga det onaturliga ljuset i bilden. tycker knappt det ser ut som en citrusväxt ens, bladen ser konstiga ut.
Ranya
Kan försöka ta några bilder i vettigt dagsljus imorgon. Den där togs tyvärr i vanligt lampljus på kvällen när jag kom hem, och det är svårt att få det bra i sånt ljus.
Den är hur som haver betydligt blekare och kanske mindre gul än på bilden. Eftersom den är sådd direkt från citronkärna så antar jag att det är en citron, även om jag inte har den blekaste aning om vilken sorts citron. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon