noranettan
En riktigt gammal gallica igen, från slutet av 1700-talet. Den ros jag har är okulerad och får då samma höjd som gallicor i allmänhet ~100 -110 cm. Jag har stuckit den också och jag ser fram mot att få den på egen rot, då ska den bara bli ett par decimeter. Blommorna är halvstora, men som busken blommar! Wow! Den blir helt täckt av rosor, man ser knappt bladverket. Den skiftar i färg, från rosa som på bilden till mer mörkt rosaröda. Den doftar inte så mycket, men pryder väl sin plats.

Anette
svennis
Hej! Jag blev glad när jag ser Pumila. smile.gif
Den har så fina nypon. Måste leta upp en bild eller gå ut och foto.
Jag har plantor i kruka.
Anders Roslagen
En av de gallicor jag har. Har den på en hopplöst torr plats och den klarar det. Fick nu när jag läste dina rader förklaringen till att den blir betydligt högre än de 40 cm jag har läst och förväntat, den är naturligtvis okulerad!
Men är bladen på bilden blanka? Har jag rätt sort då, de på min är matta:
Mejal
Även min är över 40 cm. Den stackaren var försvunnen i sommar tills jag hittade något obestämt som kravlade sig under några perenner. Jag rensade fram den och där stod min bortglömda Pumila. blush.gif
Nu skall den skötas, så även jag får den fantastiska blommning som Anett talar om.
noranettan
CITAT (Anders Roslagen @ 04-12-2007, 17:46) *
Men är bladen på bilden blanka? Har jag rätt sort då, de på min är matta:

Nej, min har typiska gallicablad. Det är nog bara skuggan som gör att de ser blanka ut.
Anna NV Uppsala
Hjärteknipande söt... antecknar på inköpslistan ;-)
svennis
Bild på nyponen, en andra blomning.
Pumila Nypon.jpg

Pumila.jpg
Fin ros med nypon smile.gif

Det är inte alla Gallicor som har nypon
noranettan
Vad fint Svennis! På dina bilder ser man verkligen hur rikblommande den är. Och resultatet med jättemånga nypon sedan. Toppen.
svennis
Tack Anette! Det gjorde mig glad.
Rosa Mundi har också mycket nypon.
Jag har en Höja 'Rosa Mundi' giggle.gif
svennis
Jag är ju biodlare också. Bi- mycket nypon yes.gif

Anna! Du har Pumila med posten imorgon. flirting.gif
Anna NV Uppsala
Åh Svennis vad snällt! Jippi!
Förresten hade jag lovat dig Kebu tror jag, det glömde vi visst när vi skickade senast. Ska jag kolla om jag hittar något skott?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon