Exotic
Hej På Er Alla,

Jag fick se ett Grönt-kärlekspar i min Änglatrumpet idag,är det dessa tro som äter hål i bladen tro wink.gif smile.gif
Lite fräåna är dem dock;o)
jag har lagt bilder på dem i mitt album under frågor.

MVH Exotic wink.gif blink.gif smile.gif rolleyes.gif wub.gif
*Felix matte*
Har faktiskt ingen aning om de gröna kan vara bovarna
men sådana "kryp" har vi häruppe sen två år tillbaka .
Totalt orädda är de och jag filmade dem efter att ha
fått dem att promenera upp på ett vitt papper.

Ser ut som Benjamin syrsa tycker jag wink.gif
Exotic
Lustigt jag så dem för första gången förra året,då bodde han ,hon laugh.gif vid vår ytterdörr.
Får se om någon vet vad för små kryp det är...fast mina 2 är olika storlek och den ena har lixsom 1 sköld baktill...tjaaa svårt att förklara. smile.gif
Ja Benjamin & Fru laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

Exotic
Anders zon 1
Det "gröna paret" är två vårtbitare. Det är litet svårt att se utifrån bilderna, men förmodligen är det nymfer, d v s ännu ej vuxna exemplar av grön vårtbitare. Det är rejält stora insekter som kan bli upp emot 5 cm som fullvuxna. Grön vårtbitare är ganska vanlig i södra Sverige och man kan ofta höra den kraftiga sången från buskar och snår under kvällar och nätter på sensommaren-hösten. Du behöver inte oroa dig för att dom äter dina växter. Vårtbitare är rovdjur som snarare gör nytta genom att äta larver och andra småkryp. Visserligen drygar dom ibland ut kosten med litet grönt, speciellt nymferna, men gör knappast något större skada.

/Anders
Anders zon 1
Kan tillägga att orsaken till att dom är olika stora är att dom inte är färdigväxta än och har kommit olika långt i sin utveckling. "Sköldarna" på den ena är vinganlag som börjar synas. Dom kommer att växa ut till riktiga vingar när den är fullvuxen.

/Anders
annaviktoria
Börjar höra dem på kvällarna. Träffade på en stor en på nära håll i potatislandet, närmare bestämt på ett avstånd av ca. 1 dm. Blev ganska förvånad, kan man lungt säga, och inte lite förskräckt! Hade ingen aning om att de kunde bli så stora - den var nog en 5-6 cm. Hade dessutom något liknande här runt omkring förra sommaren som var riktigt smaragdgrön och nästan 10 cm lång ohmy.gif . Skrämde livet ur mig minst två gånger biggrin.gif Kan det vara samma art?
anne
CITAT (Exotic @ 28-07-2003, 23:43)
Hej På Er Alla,

Jag fick se ett Grönt-kärlekspar i min Änglatrumpet idag,är det dessa tro som äter hål i bladen tro  ;)  :)
Lite fräåna är dem dock;o)
jag har lagt bilder på dem i mitt album under frågor.

MVH Exotic wink.gif  :blink:  :)  :rolleyes:  :wub:

unsure.gif Ser bladen ut som det bladet som jag har i mitt album under okända växter??????????
Trolig smaskare av min veg änglis är kållarver. Vet ej hur man skall bli av med dem om man inte plockar för hand om kvällen. De odjuren är natt djur.
Min ser ut som den repar sig nu efter en ordentlig upprensning.
Hälsar Anne.
Exotic
Tack Anders för den infon rolleyes.gif då var man inte fel ute då *LER*
Nejdå dem får allt bli kvar i min trumpet,och det var bra att dem äter inseketer...tjaaa lite av mina blad det är allt helt OK rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
Jag hoppas att dem vill stanna kvar hos oss,fast idag såg jag dem ej wink.gif

MVH Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon